de. Zijn werk werd teruggebracht tot aangename satire, geschikt voor het amusement van degenen die erdoor op de korrel werden genomen; zijn gedichten opgevoerd als algemeen menselijke solidariteitsliederen.
Zelf formuleerde Brecht rare theorieën over toneel en opera. Toneel moest ‘vervreemden’, dat wil zeggen de toeschouwers niet in staat stellen zich met de hoofdrolspelers en hun problemen te identificeren. Zijn ‘episch theater’ was er slechts op gericht te laten zien hoe de wereld in elkaar zat. Nog harder ging Brecht tekeer tegen de ‘kulinarische Opera’, waarvan onderwerp en muziek tegemoet kwamen aan de emotionele en culturele behoeften van het publiek. Dat zou juist mores geleerd moeten worden!
Sinds John Fuegi's biografie van Brecht, The Life and Lies of Bertolt Brecht weten wij dat Tucholsky indertijd helemaal gelijk had met zijn vraag: ‘Het is van Brecht? Maar wie heeft het dan geschreven?’ Dat waren zijn vriendinnen die er geld noch eer aan overhielden. Van de hedendaagse (niet zelden vrouwelijke) Brecht-liefhebbers krijgen die nu te horen: dan hadden jullie maar beter uit moeten kijken. De liefhebbers van juist die delen van het verzameld werk (ooit twintig delen bij Suhrkamp Verlag - in de nieuwe editie zijn de namen van die vrouwen weer weggelaten) troosten zich vervolgens met de gedachte dat wat zij mooi vinden niet op het conto staat van de weerzinwekkende man uit Augsburg.
Weerzinwekkend was hij, niet alleen in zijn persoonlijk leven en gedrag: laf en hypocriet. Toen zijn vriendin Karola Neher, Polly Peachum in de Dreigroschenoper, in 1933 voor Hitler naar de Sovjet-Unie vluchtte en in 1937 in Stalins Grote Terreur omkwam, hield Brecht daar zijn mond over. Hij bleef publiceren in het door Moskou betaalde tijdschrift Das Wort. Het beroemde gedicht over de arbeidersopstand van de 17de juni 1953 in de ‘Deutsche Demokratische Republik’ die met sovjet-Russische tanks werd neergeslagen, het gedicht waarin Brecht het communistische regime aanried een ander volk te kiezen om over te heersen, kwam pas na zijn dood boven water. Zijn kapitaal sloeg de antikapitalist op in een Zwitserse bank.
Van de vroege ddr werd Brecht huiskunstenaar. Zijn Berliner Ensemble specialiseerde zich onder zijn wettige echtgenote (en daarna weduwe) in het opvoeren van ‘authentieke’ Brecht-vertolkingen en is daarmee doorgegaan tot de Val van de Muur. Dit kwam neer op het dragen van water naar de zee.
De beste toneelstukken van Brecht vallen uiteen in twee categorieën. De eerste is vormingstheater - maar op hoog niveau. Hier is