baseerd op het maken van het onderscheid tussen ‘mooi’ en ‘lelijk’; de moraal op de tegenstelling tussen ‘goed’ en ‘kwaad’; de economie op het onderscheid tussen ‘rendabel’ en ‘niet-rendabel’.
Welk onderscheid is, zo vraagt Schmitt zich af, bepalend voor het domein van de politiek? Zijn antwoord: ‘De specifiek politieke onderscheiding waartoe politieke handelingen en motieven kunnen worden herleid, is de onderscheiding tussen “vriend” en “vijand”.’
De herleiding van het begrip ‘politiek’ tot het onderscheid tussen ‘vriend’ en ‘vijand’ heeft Schmitt beroemd en, meer nog, berucht gemaakt. Maar ze is ook misverstaan. Schmitt benadrukt dat het begrip ‘vijand’ hier geen enkele morele inhoud heeft. De vijand is geen persoonlijke tegenstander, maar een publieke. De uiteindelijke consequentie van de tegenstelling tussen ‘vriend’ en ‘vijand’ is strijd; oorlog als het om staten gaat, burgeroorlog als het de politiek binnen een staat betreft. Maar oorlog of burgeroorlog is niet het doel van de politiek. Het besef dat dit een uiterste mogelijkheid is, moet er in zijn ogen juist toe bijdragen dat ‘vriend’ en ‘vijand’ vreedzaam en zakelijk hun conflicten proberen te beslechten.
Met deze analyse is het Schmitt er dus juist om te doen het besef wakker te houden dat het hier niet gaat om iets ongevaarlijks; de dreiging van strijd blijft latent aanwezig. En anderzijds wijst hij erop dat ‘politiek’ een stap vooruit is in vergelijking met de ideologische en religieuze voorstellingen van het onderscheid tussen ‘vriend’ en ‘vijand’, waarin ‘de vijand’ als onmens en misdadiger of als moreel of fysiek minderwaardig wordt beschouwd.
Schmitt verheldert dit standpunt met een verwijzing naar de historie van het moderne begrip ‘politiek’. Dit ontstond als scheldwoord in de Franse godsdienstoorlogen van de zestiende eeuw. Les politiques was de benaming van juristen als de politieke denker Jean Bodin, die betoogde dat de integriteit van de staat belangrijker is dan het religieuze gelijk dat protestanten en katholieken voor zichzelf opeisen. Het woord ‘politiek’ bleef daarna in gebruik als aanduiding voor de neutralisering van de godsdienstoorlog.
De actualiteit van Schmitts analyse heeft iets beklemmends nu wij beleven hoe ‘politiek’ - als een mechanisme waarin tegenstellin-