met de Freikorpsen van ex-militairen die na de Duitse nederlaag in 1918 in Duitsland en het Balticum huishielden; die vormden de basis van de extreem-rechtse bewegingen waarvan Hitlers NSDAP uiteindelijk de overheersende werd.
De meesten van de tot nu toe geïdentificeerde Al-Qa'ida-terroristen zijn echter geen Afghanistan-veteranen en evenmin afkomstig uit het Midden-Oosten. Zij komen voor een groot deel uit het milieu van Noord-Afrikaanse en Arabische immigranten in West-Europa. Van huis uit zijn zij niet grootgebracht met een islamitisch extremisme dat aansluiting bij een terroristische organisatie als Al-Qa'ida waarschijnlijk maakt. Vaak zijn zij er niet in geslaagd zich een behoorlijke positie in de maatschappij te verwerven. Of dit ligt aan achtergrond of opleiding, of aan persoonlijke kwaliteiten, is niet duidelijk. Wel dat de mislukking die zij in West-Europa ervaren, hen gevoelig maakt voor de boodschap van radicale vormen van de islam, die zelf ook weer in het Westen zijn ontstaan. Vandaaruit is de weg naar Bin Laden, Al-Qa'ida of soortgelijke bewegingen een snel gedane stap.
Maar het zijn niet alleen maatschappelijk gefrustreerden die zo gevangen zijn in het net van de politieke islam. Onder de terroristen treft men ook vele jonge mannen aan die - net als Bin Laden - uit welvarende families afkomstig zijn, en een universitaire studie hebben voltooid. Opmerkelijk is dat het dan altijd om technische studies gaat. Er zijn geen afgestudeerde filosofen of sociologen onder de terroristen van Al-Qa'ida.
Hoewel deze gegevens met grote voorzichtigheid moeten worden bezien, zou ik ze toch zorgwekkend willen noemen. Zij suggereren dat de massale immigratie naar West-Europa vanuit Noord-Afrika en het Midden-Oosten een hoge prijs meebrengt. Inmiddels is er een debat ontstaan over de islam en zijn politieke consequenties voor het heden. Aan de ene kant heeft deze religie de rol van het communisme overgenomen als algemene bedreiging van het Westen, aan de andere kant sloven bepaalde islamologen zich uit om met de koran in de vuist te bewijzen dat er geen vredelievender godsdienst in de wereld te vinden is.
Dit debat is echter nauwelijks relevant. Waar het om gaat, is dat