Devote oeffeninghe op de vijf lettere van de soete ende alderheylichste namen Iesus ende Maria
(1628)–Augustinus van Teylingen– AuteursrechtvrijVan den H. Willebrordus Apostel Neder-landt.Op de Wijse: Het viel een Hemels douwe. Oft: Wilhelmus van Nassouwe.Hollandt waer is ghebleven,
V goedertieren aert?
V trou, gheloof, goet leven,
Daer ghy waert voor vermaert:
Simpel waer ghy van seden,
Oprecht, edel van bloet,
Godtvruchtich, vol van vreden,
Stantvastich van ghemoet.
| |
[pagina 262]
| |
Nu sietmen in u groeyen,
Bedroch, twist, quaet ghevroet,
V Ste’en van woecker vloeyen,
Van valscheyt en van bloet:
V jonckheyt is bedorven,
V Landt vervult van roof,
Sint dat u is verstorven
V vaderlijck gheloof.
Qualijck waert ghy beraden
Lichtveerdigh als een riet,
Dat ghy u ouders paden
Soo schandelijck verliet;
Verandert ghy van heeren,
Houdt immers ‘theylich woort,
Dat Godt u heeft doen leeren,
Door Sinte Willebroordt.
’tIs duysent jaer gheleden
Dat hy u Christus leer
Quam preecken, t’uwer Steden,
d’Afgoden wierp ter neer.
De Kercken end’ Outaren
Die ghy nu hebt ontsticht,
Zijn over duysent jaren
By hem Godt op-gericht.
| |
[pagina 263]
| |
Nu gaet ghy die verbranden,
Daer Godt eerst wiert ge-eert,
Met sangh, met Offerhanden,
Als ‘tout gheloof ons leert,
Gaet u nu vty verblyen,
V vrydom staet u duer,
Nu ghy door Ketteryen
Bederft ziel en natuer.
Waerom seght my de reden,
(De saeck is van ghewicht)
Hebt u gheloof vertreden,
Een nieuwe Seckt ghedicht,
Heeft Godt u oyt door preecken,
Door eenigh Seraphijn?
Of heeft u oyt ghebleecken
Miraeckel van Calvijn?
Bevroet eens wel mijn woorden
O vromen Batavier
En wilt niet meer ten Noorden,
Dus zeylen over stier:
Dreyt uwen kours ten Zuyen
Naer Sinte Pieters schip,
Oft anders gaet ghy kruyen
Eens streecks naer Duyvels klip.
| |
[pagina 264]
| |
Malach. 1.Van den opganck der sonnen tot den onderganck, is mijnen naem groot onder de Heydenen, ende in alle plaetsen gheschiet Sacrifitie ende wort mijnen name gheoffert eene suyvere offerhande. | |
Matth. 26. Marc. 14. Luc. 22. 1. Cor. II.Dit is mijn lichaem. Dit is mijn Bloedt. | |
D. Ambrosius lib. 4. de Sacram. cap. 4.Dit broot, is broot voor de woorden der consecratie: maer alsser overgecomen is de consecratie, so wort van broot ‘tvleesch Christi. | |
D. Augustinus apud Gratian. de consecratione, distinct. 2. Can. Nos autem, &c.Wy belijden vastelijck, dattet voor de consecratie, Broodt is ende Wijn, dat de natuere voortgebrocht heeft: maer naer de consecratie, dattet is het vleesch ende bloedt Christi, dat de gebenedyinghe geconsacreert heeft. |
|