| |
| |
| |
Andreas Vesalius, houtsnede van Jan Stevensz. van Calcar in de oorspronkelijke uitgave van Vesalius' De humani corporis fabrica. (Zie pagina 27).
| |
| |
De allegorische titelpagina van De koninglycke hovenier: verbeeld is Vertumnus met een hoorn van overvloed als personificatie van de tuinbouw, gezeten onder een sinaasappel- of oranjeboom die verwijst naar stadhouder Willem III, aan wie Cause zijn boek opdroeg. (Zie pagina 45).
| |
| |
De miniatuur van de evangelist Johannes in het evangelieboek van Susteren, eerste helft van de elfde eeuw. (Zie ook pagina 89).
| |
| |
| |
Charles van Leeuwen
Cultureel erfgoed in Limburgse bibliotheken
Als de oude boeken in Limburgse bibliotheken in één collectie zouden worden samengevoegd, dan zou een bijzondere onderzoeksbibliotheek ontstaan van een indrukwekkende omvang en reikwijdte. Met meer dan een miljoen boeken van vóór 1900 zou die nieuwe collectie meteen een van de grootste oude bibliotheken van de Lage Landen zijn. Deze denkbeeldige collectie zou honderden zeldzame incunabelen tellen en vele honderden boeken die in Nederland vrijwel nergens anders te vinden zijn. Ze zou in haar talrijke stedelijke, religieuze en particuliere deelcollecties de boekenliefde van ontzaglijk veel mensen in de regio weerspiegelen. Ze zou ons met vroegere auteurs, illustratoren, drukkers, binders, uitgevers, boekhandelaren, verzamelaars en uiteraard lezers van de regio in contact brengen, om maar te zwijgen van de papiermakers, inktmengers, klerken, onderwijzers en bibliothecarissen die zich gedurende al die eeuwen met de boeken hebben beziggehouden. De collectie zou uitgroeien tot een kostbaar referentiepunt voor heel de culturele en intellectuele geschiedenis van de regio.
Op dit moment echter is die boekenschat verspreid over enige tientallen openbare en particuliere bibliotheken. Sommige zijn goed ontsloten, andere moeilijk toegankelijk. Sommige kunnen rekenen op de liefdevolle aandacht van een conservator en een kundig publiek, andere vallen in afzondering ten prooi aan gebrekkig beheer en bezoekers met minder goede bedoelingen. Voor alle collecties geldt, dat ze een grotendeels verborgen bestaan leiden. Ten onrechte. Dit boek over Limburgs boekjuwelen maakt zichtbaar dat de Limburgse collecties een belangrijk cultureel erfgoed zijn. Tevens brengt het voor het voetlicht, dat dit een erfgoed is dat om deskundig beheer vraagt. Het vraagt om aandacht van drukke bestuurders en verstrooide eigenaren, die zich vaak nauwelijks realiseren welke kostbare schatten door vorige generaties aan hen zijn toevertrouwd.
| |
Een spannende verkenningstocht
De journalist en boekenliefhebber Jos Stijfs maakte in de jaren tachtig van de vorige eeuw een spannende verkenningstocht langs de belangrijkste Limburgse bibliotheken. Hij deed daarvan verslag in Limburgs Boekjuweel, een wekelijkse rubriek in Dagblad De Limburger, die ruim honderd afleveringen kende en twee jaar lang, van 24 augustus 1982 tot 10 november 1984, een groot lezerspubliek wist te boeien. Stijfs legt in zijn stukjes een grote nieuwsgierigheid aan de dag. Telkens opnieuw weet hij, naar aanleiding van een kostbaar boek dat hij toevallig in handen krijgt, iets leuks te vertellen. Hij is een vasthoudend speurder, die daarvoor met bijzondere vondsten wordt
| |
| |
beloond. Hij is een onnavolgbaar snuffelaar, die met weetjes komt die zelfs deskundige lezers kunnen verrassen. Hij heeft een fijne neus voor antiquarische bijzonderheden die hij met aanstekelijke hartstocht en zonder duurdoenerij gul over de argeloze lezer uitstort. En hij heeft een brede belangstelling: de lezer komt via Stijfs in contact met historische kook- en kruidenboeken, liedboekjes en atlassen, lokale almanakken en vroomheidsgeschriften, bijbels en politieke tractaten, pamfletten en literaire verpozingen, monumentale studieboeken, piepkleine reisgidsen en vooral veel bronnen voor regionale geschiedenis. Vrijwel altijd plaatst Stijfs die oude drukken in een brede en voor een groot publiek toegankelijke context. Hij heeft oog voor details maar maakt van zijn Boekjuweel geen al te erudiete of specialistische boekengeschiedenis. Het oude boek is voor Stijfs in eerste instantie een verhaal dat driftig wordt nagespeurd en vervolgens op onderhoudende wijze doorverteld. Mede door de keus van sfeervolle illustraties weet Stijfs de aandacht van een groot publiek, dat van huis uit weinig met het oude boek op heeft maar wel elke week verlekkerd zijn krantenrubriek opslaat, op de boekjuwelen te vestigen.
Het is tekenend voor de geest van de jaren tachtig, dat Stijfs zijn veelgelezen rubriek al weer na twee jaar heeft moeten afsluiten. Voor zijn gevoel was hij nog maar nauwelijks begonnen met zijn bibliofiele ontdekkingstochten, maar voor de redactie van de krant werd het tijd voor een andere rubriek. De stukjes van Stijfs delen in het lot van de boeken die hij beschrijft: ze worden door enkelen gekoesterd maar raken al snel onvindbaar en verzinken in een vergeelde vergetelheid. De auteur zelf bewaarde de stukjes in enkele plakboeken en ontdekte tot zijn ontzetting, enkele jaren na het beëindigen van de rubriek, dat het Boekjuweel-archief -een paar schoenendozen met meer dan honderd foto's!-door de krant per ongeluk bij het vuilnis was gezet. Ongeveer de helft van de illustraties wist hij nog te redden, de andere helft was al in de papierversnipperaar terecht gekomen. De bibliomaan Stijfs is een roepende in de woestijn. Samen met zijn broer bouwt hij ook zelf een grote bibliotheek op die hij met zorg beheert, waar anderen achteloos aan dit erfgoed voorbij lopen.
| |
Een veelzijdige Europese identiteit
Naar de mening van verschillende boekenliefhebbers verdienen de Boekjuwelen een beter lot. Dirk Jansen, beleidsmedewerker collecties van de Stadsbibliotheek Maastricht, heeft het idee geopperd en collega-conservatoren van Limburgse bibliotheken gevraagd of ze wilden meewerken aan een bundeling van de Boekjuwelen. Na zoveel jaar vergetelheid leek dit bijna een rebelse daad. Het is in hun ogen tijd voor een herwaardering van de oude boekencollecties. Het is en blijft ook nodig om publieke aandacht te vragen voor het lot van deze collecties, die een zorgvuldig beleid van conservering en beheer verdienen. En zijn de Boekjuwelen niet een welsprekend getuigenis van het belang daarvan?
| |
| |
Maastricht is een van de bekendste steden van Europa aan het worden en het ontdekt verwonderd zijn eigen historische identiteit: veel aandacht gaat daarbij uit naar architectuur, relatief weinig naar beeldende kunst en kunstnijverheid, objecten van materiële cultuur en het onvermoede boekenpatrimonium. Slechts weinigen beseffen dat de Limburgse, Nederlandse, Duitse, Franse, Spaanse, Vlaamse, Italiaanse en anderszins veelkleurige geschiedenis van de Maas-Rijnregio zeer tastbaar is opgestapeld in de oude boekenmagazijnen. Deze maken ontegenzeggelijk duidelijk dat Maastricht, maar ook de nabijgelegen plaatsen Valkenburg, Vaals, Rolduc, Roermond, Venlo en hun ommeland kunnen bogen op een eeuwenoude, verrassend veelzijdige Europese identiteit. Misschien geeft de titel Limburgs Boekjuweel dat onvoldoende weer, misschien doet deze titel in eerste instantie denken aan schatten van vooral lokale en regionale betekenis. Niets is minder waar. Het prachtig uitgevoerde elfde-eeuwse evangeliarium van de abdijkerk van Susteren is wereldvermaard, het geeft luister aan de lokale realiteit én het heeft een wijde uitstraling. Het is wonderlijk hoe boeken in hun ontstaan uitdrukking zijn van een zeer plaatsgebonden kennis, kunst en nijverheid en zich vervolgens zo gemakkelijk aan dat lokale netwerk weten te onttrekken: ze zwerven de hele wereld rond, trekken zich weinig aan van lands- en zelfs taalgrenzen en glippen tussen elke geografische indeling door.
Onder de boekjuwelen schitteren de parels van vreemde herkomst. Van oudsher zijn veel Nederlandse boeken gedrukt in Keulen en het Rijnland, in de Zuidelijke Nederlanden en Noord-Frankrijk: ook in de Limburgse collecties zijn de drukkers uit deze grensgebieden goed vertegenwoordigd. Verder zijn er veel andere ‘migranten’ die in de Limburgse schappen een plekje hebben gevonden en die de magazijnen een veelkleurig, men zou bijna zeggen kosmopolitisch en multicultureel karakter geven. De Stadsbibliotheek van Maastricht is even polyglot als het stadsverleden zelf. Ze heeft een oude Duitse, Italiaanse, Spaanse en Franse kern die vooral Latijnse titels telt en afkomstig is uit de humanistische stadsboekerij, maar sinds de achttiende eeuw aangevuld is met grote Franse collecties en niet te vergeten de omvangrijke kloosterbibliotheek van de Beyart die van de wereldwijde oriëntatie van de Broeders van Maastricht getuigt. De collectie van de Universiteitsbibliotheek is in zijn historische kern -de zogeheten Jezuïetencollectie, een samenstel van opgeheven kloosterbibliotheken afkomstig uit de studiehuizen van deze orde in Warmond en Maastricht- al even internationaal als de Universiteit Maastricht zelf. Terwijl tegenwoordig vijfentwintig procent van de studenten en een vergelijkbaar percentage van de academische staf afkomstig is uit het buitenland, is nog een veel hoger percentage boeken van buitenlandse herkomst. De wetenschappers bedienen zich nu uiteraard vooral van het Engels en, in iets mindere mate, de landstaal en andere grotere wereldtalen. De Jezuïeten lazen alles, vooral veel in het Frans, Latijn en Italiaans. De waarde van hun oude collectie ligt in haar veelzijdigheid, de
| |
| |
Het menselijk skelet: een van de houtsnedes van Jan Stevensz. van Calcar in de oorspronkelijke uitgave van Vesalius' De humani corporis fabrica. (zie ook pagina 27).
| |
| |
geleerden van de Societas Iesu collectioneerden in de breedte en volgden vrijwel álle vakgebieden, inclusief de domeinen van degenen die ze als hun tegenstanders beschouwden. Maar ook de relatief kleinere bibliotheken van de regio hebben een verrassend internationaal karakter: de kloosterbibliotheek van Steyl heeft een omvangrijke, door de missiepaters meegebrachte Duitse collectie, de kloosterbibliotheek in Vaals kan putten uit eeuwenoude Franse en Duitse benedictijnse boekenverzamelingen en de in de stadsboekerij opgenomen bibliotheek van de Beyart is rijk aan banden uit de missiegebieden en de koloniën. De Rococobibliotheek van de Abdij Rolduc weerspiegelt een wijdse, pralende roomse horizon en naar weer geheel andere internationale horizons verwijst de collectie van het Sociaal Historisch Centrum voor Limburg. Aanvankelijk was het de bedoeling van de redactie van dit boek om ook even óver de grenzen te kijken en eveneens boekenschatten uit de Schatkamer van de Dom te Aken, de bibliotheek van het Staatsarchief te Eupen, de Universiteitsbibliotheek van Luik en de collectie van de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek in Sint-Truiden te beschrijven. Gebrek aan tijd en ruimte hebben auteur en redactie genoopt dit voornemen tot nader datum uit te stellen. Maar ook zonder die aandacht voor collecties óver de grens geeft dit boek al een verrassende indruk van de euregionale en internationale oriëntatie van de Limburgse lezers en boekenverzamelaars zelf, die even makkelijk Aken, Spa en Luik aandoen als Hasselt en Sint-Truiden.
| |
Moeizaam behoud en beheer
We spraken zoëven al over de problemen waarvoor de beheerders van de collecties zich zien gesteld. Een eerste vraag die zich aandient, is het behoud zelf. De verschrikkelijkste verhalen doen hierover de ronde, met name met betrekking tot de kerkelijke fondsen. Elk klooster heeft de ervaring dat op het eerste gezicht eerlijke mensen die in de slotbibliotheken worden toegelaten, kostbare stukken wegroven: door goedgelovigheid zijn er gaten geslagen die niet meer kunnen worden gedicht. Maar het gaat niet alleen om diefstal, ook hebben religieuze collecties er vaak onder te lijden dat boeken, soms met de beste bedoelingen, worden uitgeleend zonder ze terug te vragen, of zelfs worden weggegeven als cadeau aan hoogwaardigheidsbekleders, als aandenken bij jubilea en verjaardagen of als blijk van dank voor bewezen diensten. Jos Stijfs vertelt dat hij na afloop van een bezoek aan een niet nader te duiden kloosterbibliotheek werd benaderd door een van de paters. Deze had een klein doosje in zijn hand met negentiende-eeuwse curiosa: er werd opgeruimd, misschien was meneer de journalist wel geïnteresseerd om iets mee te nemen? Soortgelijke anekdotes hoort men in Limburg vaker vertellen. Het is moeilijk het waarheidsgehalte ervan te bepalen en in te schatten hoeveel boeken op deze wijze aan de collecties zijn onttrokken. Feit is dat er een onmiskenbare overheveling plaatsvindt van publieke collecties naar particulier bezit en dat de eigendomsoverdracht vaak moeilijk te traceren is. Voor de boeken zelf is het overigens lang niet altijd de slechtste oplossing:
| |
| |
bij particulieren krijgen ze misschien de liefdevolle behandeling en restauratie die ze in grote bibliotheken maar al te vaak moeten ontberen.
Voor religieuze collecties doemt tevens het lot op van opdeling en versnippering, op het moment dat de gemeenschappen uitdunnen en hun grote huizen moeten opheffen. In het beste geval worden de collecties overgedragen aan ándere openbare collecties, zoals is gebeurd voor de reeds genoemde Jezuïetencollectie en de boekerij van de Beyart, die respectievelijk aan de Universiteitsbibliotheek en de Stadsbibliotheek van Maastricht zijn overgedragen. Een eveneens verstandig beleid zou het kunnen zijn, na weloverwogen voorbereiding, met de verkoop van een deel van de collectie (bijvoorbeeld de doubletten of de boeken die ook in andere Limburgse verzamelingen veel voorkomen) de middelen te verwerven voor behoud en beheer van het overige deel. Het is echter een feit, dat een weloverwogen ontdubbelingsbeleid politiek moeilijk ligt en een deskundigheid en tijdsinvestering vergt die in de meeste Limburgse bibliotheken niet kunnen worden opgebracht. Met als gevolg dat er helemaal níets gebeurt, wat in deze situatie misschien nog de beste optie is, of dat collecties op ondoordachte of onnavolgbare wijze worden weggedaan. Veel kwaad is al geschied, maar zeker kan er nog veel gered worden als stedelijke, provinciale en kerkelijke overheden hun verantwoordelijkheid onder ogen willen zien.
De Universiteitsbibliotheek en de Stadsbibliotheek beschikken in hun nieuwe behuizingen over uitstekende faciliteiten en vakkundig personeel om de oude collecties verantwoord op te slaan en processen van verzuring of schimmelziekten zoveel mogelijk tegen te gaan. Maar ook de grote collectiebeheerders kunnen niet verhinderen dat hun boeken na verloop van eeuwen zullen wegrotten en verkruimelen. Ze kunnen dit proces echter wel vertragen en door een gericht beleid een deel van de boeken een langer levenslot gunnen. Middelen ontbreken om álle boeken een speciale behandeling te geven en overal waar het nodig zou zijn, restauraties uit te voeren: maar door tijdig en selectief in te grijpen, kunnen de conservatoren in elk geval ervoor zorgen dat de unica en de kostbaarste stukken in betere staat blijven verkeren. Met name de Maastrichtse Universiteitsbibliotheek heeft van conservering een van haar specialisaties en zwaartepunten in het beleid gemaakt. Op dit gebied heeft conservator Guy Jaegers een deskundigheid opgebouwd die wellicht zou moeten worden ingezet voor de ándere bibliotheken in de regio. Daar is de situatie, zoals kan worden verwacht, een stuk minder gunstig. Er is veel achterstallig onderhoud en er moet het nodige worden hersteld na ondeskundig beheer in het verleden. Enkele voorbeelden -uit bibliotheken waar het bewustzijn het sterkst is doorgedrongen- volstaan om de situatie te illustreren.
| |
| |
De Jezuïetencollectie is op dit moment goed behuisd, maar in het verleden was dat niet altijd het geval: van het feit dat een deel van de collectie, lang geleden, onder precaire omstandigheden was opgeslagen, zijn de kwalijke gevolgen nog steeds te merken. Vocht dat tientallen jaren geleden in de boeken trok, is nog steeds zichtbaar en werkzaam. De conservator en zijn team hebben als gevolg van toen toegebrachte schade nog steeds grote zorgen en extra werk. Een ander voorbeeld komt uit de geschiedenis van de Stadsbibliotheek, toen er nog niet zoveel kennis was van dit soort zaken. Lang geleden kregen de banden een nieuwe collocatie en er moesten dus nieuwe etiketten op de boeken worden aangebracht: het plakwerk op die vele honderdduizenden banden zou misschien wel enkele jaren in beslag gaan nemen en daarvoor waren geen middelen. Een zeer praktisch ingestelde en enigszins ongeduldige huismeester is toen met een grote behangkwast langs alle planken gelopen: op de brede stroken lijm hebben de catalogusmedewerkers, zo snel als ze konden en voordat de lijm opdroogde, de labels geplakt, zodat de operatie in enkele dagdelen kon worden voltooid. Het feit dat de etiketten hier en daar wat scheef zitten, is nog niet zo erg. Wat onomkeerbare gevolgen heeft gehad, is de soort lijm die is gebruikt: een goedkope houtlijm die overal de kostbare leren en linnen bandjes heeft aangetast. De Stadsbibliotheek heeft nu, binnen een beperkt budget, enige herstelwerkzaamheden geïnitieerd in samenwerking met de Stichting Restauratie Atelier Limburg (SRAL). Een systematische restauratie levert evenwel een grote extra kostenpost op, terwijl de handige maar onbezonnen huismeester indertijd misschien enkele tientallen guldens heeft bespaard met zijn doe-het-zelf-lijm! Over de eeuwen heen wordt de kwaliteit van conservatie van het collectief boekenbezit dus niet alleen bepaald door de periodes van zorgvuldig beleid en deskundige aandacht, maar helaas eveneens door korte
momenten van onzorgvuldige opslag of slechte behandeling.
| |
Verborgen schoonheid
De lezer van dit boek zal wel eens voor raadsels staan en, net als de redactie, bij eventuele naspeuringen misschien niet alle antwoorden vinden. Het is de redactie na enige moeite wel gelukt de boeken die door Jos Stijfs worden besproken terug te vinden, maar niet om alle door hem geopperde weetjes na te trekken. Dit komt mede doordat de ontsluiting van de oude boekerijen nog een stuk kan worden verbeterd. In geen enkele van de in dit boek voorkomende bibliotheken zijn àlle oude drukken in de computercatalogus opgenomen. De Universiteitsbibliotheek is druk doende de laatste compartimenten van de Jezuïetencollectie te ontsluiten en in diezelfde catalogus komen ook de werken van het Sociaal Historisch Centrum voor Limburg voor. Ook de Stadsbibliotheek investeert in catalogisering van het oude omvangrijke fonds: wie een keer in de depots komt, begrijpt waarom de medewerkers waarschijnlijk nog vele jaren ontsluitingswerkzaamheden voor zich hebben. In de meeste andere bibliotheken die in dit boek worden
| |
| |
genoemd, is een computercatalogus nog een utopie en ontsluiting afhankelijk van de precisie en actualisering van kaartenbakken van vroegere generaties bibliothecarissen. En zolang de boeken nog niet in de computer zitten, zijn de collecties minder makkelijk te raadplegen en is het beheer ervan moeilijker. Ook de toegankelijkheid van de oude Limburgse boekerijen is, om begrijpelijke redenen, soms problematisch. Bij het natrekken van enkele bibliografische gegevens voor dit boek hadden we de ervaring dat sommige boeken nog precies zo in de kluis lagen als Jos Stijfs ze er twintig jaar geleden had ingelegd!
Uiteraard is het belangrijk, dat de collecties worden gebruikt en in het Limburgs cultureel landschap zichtbaar blijven of worden. Wat dat betreft gebeuren er in Maastricht en omstreken veel mooie dingen. De Universiteitsbibliotheek bevindt zich uiteraard in een bevoorrechte positie: de collectie wordt bij het academische onderzoek en onderwijs betrokken en ook op andere manieren zichtbaar gemaakt, zoals door de publicatie van een jaarlijkse kalender en de organisatie van tentoonstellingen, zowel in de bibliotheek zelf als in andere universitaire gebouwen. De oude Stadsbibliotheek Maastricht heeft in het Centre Céramique een prachtig onderkomen. Ze richt verrassend leuke vitrines in, waarbij vaak aansluiting wordt gezocht bij andere culturele evenementen van de stad, zoals tentoonstellingen, The European Fine Art Fair (TEFAF) en de Maastrichtse antiquarenbeurs, en presenteert haar oude en bijzondere bezit binnenkort ook via haar website aan een breed publiek. In beide bibliotheken, die een relatief gunstige uitgangspositie hebben, leeft het besef dat er nog zoveel meer met de oude drukken zou kunnen worden gedaan, als er oog voor zou zijn en tijd en middelen voor zouden kunnen worden vrijgemaakt. Waarom via de websites van de instellingen niet meer Boekjuwelen onder de aandacht van een groter publiek brengen? Waarom de topstukken uit de Limburgse collecties niet onderbrengen in een eigen digitale Bibliotheca Limburgensia? Waarom niet nog vaker als Limburgse bibliotheken gezamenlijk optreden en contact zoeken met een breed geïnteresseerd publiek? Het is een feit dat er in heel Limburg grote belangstelling is voor regionale geschiedenis en cultuur. In de loop der jaren is er een bijzondere infrastructuur voor deze regionale geschiedenis opgebouwd: mooie boekenreeksen, bloeiende tijdschriften en succesvolle lezingencycli. Er kan met de medewerking van veel welwillende werkers in het culturele veld
dus al veel worden bereikt, zoals dit boek zichtbaar maakt.
Dit is een boek waaraan veel mensen hebben meegewerkt, in veel gevallen op vrijwillige basis: dat geeft de titel Limburgs Boekjuweel een bijzondere bijklank. Het is bijna onmogelijk allen te bedanken die de publicatie ervan mogelijk hebben gemaakt. Dagblad De Limburger heeft de copyright van teksten en foto's om niet afgestaan en toont zich welwillend om in zijn
| |
| |
kolommen opnieuw aandacht aan het Limburgs Boekjuweel te schenken. De bibliotheken hebben de auteur en de redactie van alle nodige informatie en in sommige gevallen ook fotomateriaal voorzien. De Stichting Historische Reeks Maastricht heeft niet alleen welwillend aangeboden het boek in haar fonds op te nemen, maar wilde ook de teksten inhoudelijk bekijken. Toon Jenniskens en Wim Mes hebben de publicatie op zorgvuldige wijze begeleid en de vormgevers Martin Faun en Jack Jamar hebben er, zoals altijd, een fraai boek van gemaakt. De organisatoren van de Maastrichtse Antiquarenbeurs, een evenement dat elk jaar in belang toeneemt, hebben de publicatie mede ondersteund. Het meeste werk is verricht door de twee reeds genoemde conservatoren die de meeste van de in dit boek genoemde Boekjuwelen in hun collectie mogen beheren, Guy Jaegers van de Universiteitsbibliotheek Maastricht en Dirk Jansen van de Stadsbibliotheek Maastricht. De eindredactie en beeldredactie - het leeuwendeel van het werk - is verzorgd door Dirk Jansen, ondersteund door redactiesecretaris Chris Wienk die voor de transcriptie van de teksten heeft gezorgd. Maar het zijn en blijven natuurlijk de Boekjuwelen van Jos Stijfs: de redactie is terughoudend geweest in het aanpassen van de krantenteksten en heeft gepoogd om het oorspronkelijke karakter van de artikelen te bewaren. Omdat publicatie van alle honderd stukken te veel zou kosten, heeft ze een keuze gemaakt van de zestig interessantste en meest representatieve boekjuwelen.
Dit is een boek vol liefde voor kleine en soms onooglijke dingen. Het is met hartstocht geschreven. Het vraagt aandacht voor een deel van ons cultuurbezit dat kwetsbaar is en het zwaar te verduren heeft. Het is zelf ternauwernood aan de vergetelheid ontrukt en niet zonder enige moeite uitgegeven. Men zou het kunnen zien als een aanklacht, maar zo is het niet bedoeld. Het wil niemand het schaamrood op de kaken jagen. Nee, het wil de passie voor het oude boek overdragen en de kring van liefhebbers ervoor verbreden. Het is bedoeld als een uitnodiging het bijzondere culturele erfgoed dat het oude boek nu eenmaal is, weer vaker ter hand te nemen.
Charles van Leeuwen
Universiteit Maastricht
|
|