Laren, Landhuis Steenbergen
brand 1925) en het landhuis
De Horst (Raboes 15, circa 1925) en woningen
Burg. Van Nispenstraat 21-25 (1929). Ook Th. Rueter ontwierp veel huizen, waaronder
De Graanholm (Noolseweg 14-16; 1904) met kruisvensters en halve luiken,
Eemnesserweg 20 (1905), het in expressionistische landhuisstijl uitgevoerde dubbele huis
Van Wulfenlaan 8-8a (1927) en het kleine houten landhuis
Raboes 8 (1927). Eveneens van hout is
Vredelaan 16 (1920), ontworpen door Rueter in samenwerking met H.F. Sijmons.
De Larense architect W. Hamdorffneef van de genoemde hotelier - heeft een groot stempel gedrukt op de Larense architectuur. Vroege huizen in eenvoudige expressionistische stijl van zijn hand zijn
Tafelbergweg 40 (circa 1915) en
St.-Janstraat 52 (1918-'20); het laatstgenoemde heeft ter hoogte van de goot een gevelsculptuur (kikker). Vanaf circa 1920 ontwierp hij met riet gedekte villa's in expressionistische vormen, veelal naar Engels voorbeeld met een kamerindeling gegroepeerd rondom een centrale hal. Soms wordt dit ook aangeduid als de ‘Gooische landhuisstijl’. Een voorbeeld hiervan is het grote landhuis
Oranjestein (Torenlaan 64), voorheen ‘Casa Tropica’, gebouwd in 1919-'22 voor W. Ouweleen. Het heeft nog een waardevol interieur met gebrandschilderde ramen (K.F.S. Hentschel) en
Laren, Villa Gadalis (1983)
gesneden trapleuningen (G. Hoppen). In 1920-'22 ontwierp Hamdorff in dezelfde stijl zijn eigen woonhuis annex atelier en garage
Zevenenderdrift 55. Als een van de grootste Larense landhuizen bouwde hij
Huize Zevenende (Vredelaan 44-46; 1925-'27) voor jhr. Van Loon. In dezelfde romantisch-expressionistische stijl zijn van hem de kleinere villa's
Klein Hoefloo (Hoefloo 11; 1921),
Hoefloo 3 (1926) en de grotere villa's
Herdersweg 19 (1926),
Herdersweg 23 (1929) en
Westerheide (Herdersweg 22; 1929); de laatste werd gebouwd in opdracht van Roland Holst. Extreme expressionistische dakvormen vertoont
Het Mussennest (Raboes 23; 1933). Rond 1930 worden de ontwerpen van Hamdorff strakker en zijn de daken gedekt met pannen, zoals bij
Raboes 11 (1928),
Hoefloo 5 (1934),
Hoefloo 6-10 en het landhuis
De Wijdte (Hoog Hoefloo 46; 1934), waar de schilder H. van Meegeren van 1940 tot 1943 woonde. Andere architecten die in Laren in vergelijkbare vormen ontwierpen zijn A.P. van den Brink, met de van een ronde hoekpartij voorziene panden
Jagerspad 1 en
Schoolpad 6 (1926-'27), C. de Graaff met het bijzondere achtzijdige huis
Leemzeulder 26 (circa 1920) en J. Rebel met de villa
Bornholm (Velthuysenlaan 22, circa 1925). J. van Essendoorns ontwierp de rustiek-romantische landhuizen
Van Beeverlaan 13-15 (circa 1920) met vakwerktopgevels.
Opmerkelijke expressionistische vormen vertoont de villa Gadalis (Raboes 21; 1929), die door F.H. Gerritsen en C. Wegerif in antroposofisch-organische stijl werd ontworpen voor cacao- en chocoladefabrikant D.J. van Houten. In een aan het werk van W.M. Dudok verwante stijl ontwierp H.F. Sijmons de zakelijkexpressionistische villa's Noolseweg 15-17 en Noolseweg 21 (beide 1935). Van na de oorlog dateert de met stalen ramen uitgevoerde, langgerekte traditionalistische villa Hilversumseweg 16 (circa 1950, C.W. Royaards).
Atelierwoningen. De oudste atelierwoningen in Laren hebben een boerderijachtig karakter en grote ramen op het noorden, zoals Ooghout 16 (1905, Th. Rueter) van mw. H. Willink en de door F. Hart Nibbrig zelf ontworpen atelierwoning De Olmenhoeve (Naarderstraat 62; circa 1905). In Klein Lindenhof (Oude Naarderweg 8; 1903, J. Banis), een houten woning in landhuisstijl, woonde de schilderes en schrijfster Wally Moes. De voor de dames C.A. van de Willigen en C. van Pesch gebouwde dubbele atelierwoning Oude Kerkweg 10-12 (1906, Th. Rueter) heeft de vorm van een dwars pand met de ateliers in de vooruitspringende dwarse bouwdelen. Karakteristiek zijn ook Pruikenburg (Wally Moesweg 1, circa 1906, H.A. Pothoven) van kunstschilder S.C. Bosch Reitz en De Lingenskamp (Lingenskamp 34; 1911, C. de Groot). H.C. Elzinga ontwierp de atelierwoningen Beukenrode (Torenlaan 57; 1913)