rende engelen, en decoratief vergulde frontpijpen.
De school met onderwijzerswoning (Kruisstraat 29-31) stamt uit het laatste kwart van de 19de eeuw, maar zou een oudere kern kunnen bevatten.
Woonhuizen. In het dorp staan enkele neoclassicistische blokvormige landhuizen uit de tweede helft van de 19de eeuw, zoals Sparrenburg (Sparrenburgstraat 5) en Vreeburg (Dorpsstraat 66) uit omstreeks 1890. Villa Hoog Oord (Stationsstraat 2) en Driesprong 11, beide uit omstreeks 1870, hebben een rijkere eclectische decoratie.
De windmolen (Molenstraat 17), een gesloten standerdkorenmolen, werd mogelijk gebouwd in 1732. De in 1996 gerestaureerde molen heeft inwendig inscripties uit 1774 en 1801.
Het voorm. station (Stationsstraat 4) van de Nederlandsche Zuid-Ooster Spoorweg-Maatschappij werd in 1880 in neoclassicistische stijl gebouwd en later verhoogd. In de zijgevel staat nog de stationsnaam ‘Rosmalen’ vermeld.
Boerderijen. In de omgeving van Rosmalen staat een aantal interessante boerderijen, deels aan een dijk, deels op een huisterp of op een zandrug gebouwd. De kortgevelboerderij
Duinse Hoef (Vliertwijksestraat 63) is een gaaf voorbeeld van een ‘Einzelhof’ en kan een 17de-eeuwse kern bevatten. De sterk gewijzigde kortgevelboerderij
Sprokkelboschstraat 4 is 18de-eeuws van oorsprong. De kortgevelboerderijen
Rosmalen, Klooster Coudewater (psychiatrisch ziekenhuis), landhuis
Waterleidingsstraat 8 en
Heeseind 1 stammen uit het begin van de 19de eeuw. Uit de tweede helft van die eeuw dateren
Heeseind 33 en
Kruisstraat 64 (1864), de laatste markant op een terp gelegen. De 17de-eeuwse hoekgevelboerderij
Oude Baan Oost 178 werd in 1844 ingrijpend verbouwd.
Peter de Gorterstraat 2a is een gaaf bewaard gebleven landarbeiderswoning. Deels nog goed bewaard zijn de keuterboerderijen Hondsberg 3 (krukhuis), Hondsberg 9 (T-boerderij) en Oude Baan 31 (kortgevelboerderij). Kort voor de Tweede Wereldoorlog verrezen enkele modelboerderijen, zoals de in 1926 gebouwde boerderij Peter de Gorterstraat 9a-11 en Kruisstraat 39 met villa-achtig woonhuis. Door de oorlogsschade in 1944 kwamen relatief veel boerderijen in wederopbouwstijl tot stand. Voorbeelden zijn Heeseind 5 en Heeseind 35, Kruisstraat 60 en Striensestraat 27.
Het voorm. klooster Coudewater (Berlicumseweg 8), gelegen ten zuiden van Rosmalen, werd omstreeks 1434 gesticht als birgitinessenklooster. In 1713 verhuisde het klooster naar Uden en werden de gebouwen ingericht tot landhuis. In 1870 werd dit aangekocht door de ‘Maatschappij tot verpleging van Krankzinnigen op het land’. Het landhuis heeft een vroeg-16de-eeuwse eikenhouten kap met gestapelde jukken en ook het muurwerk van de zijvleugels stamt uit de 16de eeuw. Het huidige uiterlijk, met voorgevel voorzien van fronton op pilasters, is 19de-eeuws. Een fraai aangelegd voorplein met oude bomen maakt deel uit van het landschappelijke park. Achter het huis bevindt zich een torentje als fragment van vroegere kapel (1872). Voor het psychiatrisch ziekenhuis verrezen in het park enkele (later gewijzigde) paviljoens, waaronder ‘Veldzicht’, in 1934 verbouwd door P. Bekkers. Het herenpaviljoen ‘Milla de Campen’ en het damespaviljoen ‘De Loofert’, die ogen als grote neorenaissance-villa's, dateren respectievelijk uit 1910 en 1903. In 1938-'40 bouwde men nog een kloostergebouw en kloosterkapel, naar plannen van P. Bekkers in traditionele vormen. Bij het complex horen verder een dokterswoning (Berlicumseweg 4) uit 1874, een voorm. directeurswoning (Berlicumseweg 10) in chaletstijl uit 1882 en twee woningen voor de huismeesters (Berlicumseweg 9-11) uit omstreeks 1900.
Maliskamp. Dit kerkdorp ten zuiden van Rosmalen ontstond tussen 1920 en 1940. De R.K. St.-Bernadette Soubirouskerk (Graafsebaan 103) werd in 1934-'35 gebouwd naar ontwerp van J. van der Valk. De toren is nooit voltooid. Het klooster van de paters van de H.H. Harten (Graafsebaan 172) is eenvoudige baksteenbouw uit de jaren dertig met torenachtig uitgebouwd trappenhuis. Vinkeloord (Graafsebaan 133) is een combinatie van een landhuis met een herenboerderij, gebouwd in 1958 naar ontwerp van Anton Pieck.