Gerard Kornelis van het Reve en De groene anjelier
(1973)–Hedwig Speliers– Auteursrechtelijk beschermd□ CommentaarDe legende vraagt om commentaar, vanzelfsprekend. Of deze commentaar ook legendarisch wordt, is een ander hoofdstuk. In elk geval valt in het werk van de veertiger jaren de korte, hevige creatieve periode op waarin De Avonden en Werther Nieland pieken zijn. Daarop volgt, ruim gezien, een periode van dertien jaar | |
[pagina 71]
| |
Verval met een feitelijk Vacuüm van zes jaar. Het duurt immers twaalf jaar vooraleer G.K. van het Reve opnieuw een in het Nederlands gesteld prozaboek op de leesmarkt brengt. Na zes jaar schrijfstilte verschijnen twee verhalenbundels, waarvan de eerste nog enig niveau bereikt maar de tweede ‘wel leesbare verhalen’Ga naar eindnoot(67) brengt maar het niveau van de doorsnee schrijver van leesbare verhalen nergens overschrijdt. Uitgerekend deze schrijfstilte en dit vacuüm, gezien in het licht van zijn literaire werk sinds 1963 hebben mij tot het schrijven van dit Reve Boek aangezet. Wat een prikkel, als je weet dat ik al eerder maar dan over een Zuidnederlander dergelijke studie pleegde. Ook bij mijn vorige auteur waren twee creatieve pieken, mét een enorme vervalperiode tussenin.Ga naar eindnoot(68) Opsporen welke de oorzaken van dit Reve-vacuüm zijn, behoort denk ik eerder tot het domein van de psychologie. Oorzaak en gevolg, denk ik, zullen hier moeilijk te scheiden zijn. Wél wil ik, ik hou van buitenliteraire pretjes, wat gissen en enkele speculaties wagen. Daarom laat ik de naar de wondere naam luisterende Willem Bruno van Albada, aan wie Nader Tot U werd opgedragen, nogal breedvoerig aan het woord. Overigens is Willem Bruno de man die het leukst over G.K. van het Reve geschreven heeft. Op zichzelf al een verdienste, gezien het om een Ridder Van De Droevige Figuur gaat. Uit zijn minibiografie wat ik nuttig vind.Ga naar eindnoot(69) |
|