| |
| |
| |
zakenregister
Aanschouwelijkheid, 174, 177, 269 |
Alwetende auteur. Zie: Perspectief, psychologisch |
Analyse. Zie: Structuur |
Antagonist, 90 |
Antithetische structurering. Zie: Oppositie |
Auctoriale vertelwijze, 41/42, 45/47, 50/51,
auctoriaal commentaar, 42, 55, 59, 60, 84/89, 92, 99, 109, 121, 126/27, 130, 152/53, 156/57, 225
auctoriaal medium, 45/47, 55, 60, 63/64, 72, 76, 84/87, 89/93, 100/01, 104, 109, 156, 207, 209/10, 212/13, 221, 231, 240
betrouwbaar/onbetrouwbaar, 50, 64/65, 72, 93, 113/14, 116, 135, 216, 239
Zie ook: 'Author-intrusions'; Compositie-overwegingen |
Auteur/lezer, 27/35, 39, 43, 62, 67, 99, 135, 153, 203, 206 |
Authentificatie, 17, 23, 47, 51, 56, 59/60, 62, 64, 69, 72, 95/116, 118, 122, 134, 152, 168/73, 175/76, 228, 234, 237/39, 253, 268, 270
door ontkenning van ondergeschikte aspecten, 106, 110, 112/13, 116, 240 |
‘Author-intrusions’, 57/58, 176, 212/13, 231 |
Autobiografie, 5, 16, 71/73, 93, 105, 169/70, 215, 238 |
autonomie van het kunstwerk, 144, 168/74
Zie ook: Fictie/werkelijkheid |
|
Biografie-fictie, 51/59, 63/64, 72, 76, 103/04, 116, 176, 211/12, 238 |
Bouw. Zie: Structuur |
Bronnen-fictie, 47, 54/56, 96, 99/100, 102/06, 110/11, 113, 115/16, 175/76, 237, 264 |
|
Communicatie, 9/10, 28, 95, 126, 165/66 |
Complexiteit, 118, 134, 142, 144, 148, 158, 161, 164, 166, 247, 251, 269 |
Compositie-aspecten. Zie: Structuur |
Compositie-overwegingen, 30, 49/50, 59, 100, 102/07, 109/10, 113, 116, 145/47, 149, 152, 155/57, 231, 235, 261/62 |
Concentratie van motieven, 87, 221
Zie ook: Cumulatie |
Concentraties, 126/28 |
| |
| |
Concretisering van het lit. werk, 67, 117/18, 141, 171 |
Conte philosophique, 102 |
Contrapuntische relaties. Zie: Oppositie |
Convergente structuur, 102/03, 233 |
Cumulatie, 8, 17, 67, 75, 84, 87, 94, 116/45, 148, 159/60, 166/67, 174/75, 178, 214, 222, 226, 233, 243, 246/47, 251, 255/57, 263 |
|
‘Dedans’. Zie: Perspectief, psychologisch |
Deugdheld, 168/70, 176 |
‘Discerning reader’. Zie: Lezer en werk |
Distantie verteller/gebeuren, 51, 53, 72, 91, 93
schijndistantie, 53, 72, 83/84, 93, 168, 221, 226, 235 |
Divagatie, 49, 59, 100, 104, 106/07, 119, 127, 131/34, 147, 149, 152, 156, 216, 232, 239, 244, 253, 261/62 |
Duplicatieve roman, 34, 94, 116, 118/19, 139, 154, 158/59, 214, 231, 261, 263, 267 |
|
‘Erlebte Welt’/‘seiende Welt’, 42, 44, 58 |
‘Erzähldistanz’, 41/42, 154/56, 158, 263
Zie ook: Perspectief, temporeel |
‘Erzählzeit’/‘erzählte Zeit’, 154/58, 215, 267
Zie ook: Perspectief, temporeel |
Ethiek, 18, 24/32, 39, 42, 61/62, 74, 81, 84, 90/92, 95, 97/99, 116, 122, 128/30, 134/43, 146, 153, 166/68, 170, 172, 226, 229/30, 250/51, 253, 257/58, 270 |
Evaluatie, 2/5, 7/9, 11, 17, 48/50, 54, 82, 84/85, 160/78
tegenstrijdigheid t.a.v. M.H., 1/5 nieuwe methode gewenst, 8, 161/63
noodzaak, 8/9, 161/63
onvermijdelijkheid, 8/9, 82, 161/62
als doelstelling, 11, 163
criteria, 7/8, 163/77
subjectiviteit, 8, 160/63, 178
objectiviteit, 161/62, 178 |
Exemplarisch karakter, 57, 62/64, 115, 141, 224, 229, 245 |
Externe elementen in interpretatie, 6/7, 46, 66, 192, 195/96, 209, 214, 220, 226
Zie ook: Historische componenten; Sociale componenten; Literaire conventies; Stijl |
|
Fabel, 69/71, 158, 215/16 |
Fase-indeling, 35/37, 69/70, 262 |
Fictie/werkelijkheid, 7, 17/18, 23, 29/34, 38/39, 49/51, 57/65, 95/116, 135/37, 142, 157, 168/74, 176/78, 197, 209/10, 215/16, 225, 228/29, 231, 234, 236, 238/40, 259/60 |
Figuur van de schrijver, 1/2, 5 |
|
Historische componenten, 12, 16, 18/22, 109, 171/74, 176, 178
Econ. toestanden in 1860, 18/22, 109, 171/72, 197/98
Zie ook: Literaire conventies; Sociale componenten; Stijl |
Historische roman, 100, 103, 147, 176, 230, 235/36 |
Hoofdstukken, 16, 34/37, 45, 160, 205 |
Humoristisch type, 38/40, 42/43, 62/63, 72/75, 97/99, 116, 119, 135/36, 141, 175, 206, 229/30, 234, 257, 259 |
| |
| |
Ideeën in de roman, 7/10, 165/66, 169, 178 |
Identificatie, 16, 23, 62/71, 82/83, 93, 103, 104/07, 110/16, 118, 134, 149, 151/52, 157, 176, 227, 235/37, 239/41, 244, 249, 253/54, 262, 264, 268, 273/83 |
‘Imaginative values’. Zie: Aanschouwlijkheid |
Immanente beschouwingswijze, 8, 38, 98, 194, 205, 269/70 |
Integratie, 10/11, 17, 40, 62/63, 71, 78, 93, 115/16, 120, 126, 128, 130, 133, 139, 141/59, 161, 163/64, 166, 169/73, 177, 192/93, 225, 227, 236, 239, 246/47, 249, 251, 269 |
‘Intentional fallacy’, 194 |
Interpretatie/evaluatie, 8/9, 162/63
onvolledigheid, 160/61 |
Invloed. Zie: Originaliteit |
Invloed van M.H., 142/43,193 |
Ironie, 3, 25/29, 31/33, 38/40, 42/45, 47/51, 60, 62/67, 69/72, 75/76, 82, 91/93, 96/99, 104, 108, 112, 115/16, 124, 127, 135, 141/43, 145, 150, 153, 168, 172, 174/78, 206/08, 215, 218/19, 222, 224, 226, 235, 238/39, 245, 252, 256/57, 259/61, 263, 265 |
|
Koffie-veilingen, 18/22, 197/98, 206 |
|
Lezer. Zie:Auteur |
Lezer en werk, 23, 27/33, 38/40, 42/43, 47/50, 58, 63, 67, 99, 117/18, 141, 153, 171, 178, 202/03, 210, 214 |
Lezerrol, 29/30, 35, 39, 42/43, 45/51, 63, 114, 116, 135, 150, 153, 174/76, 178, 210, 231 |
Literaire conventies, 12, 18, 29/32, 38/42, 47/49, 51, 57, 73/74, 93, 95/97, 99/103, 115/16, 118, 170/72, 175/78, 203/06, 230/31, 233/35, 237, 259, 261, 268/69 |
Literaire werkelijkheid, 7, 23/33, 76/78, 168/74, 259 |
|
Makelaar, 20/22, 171 |
‘Metafysische kwaliteiten’, 167/68, 170, 270 |
Mimetische opvattingen, 161, 171/74 |
‘Moral fable’, 102, 233 |
Motieven in M.H. geld,75, 139/41, 152, 256, 285/97
berendiensten, 83, 101, 119, 125, 127, 222
misbruiken, 86, 101, 104, 125, 223
ondervinding, 49, 248
ontevredenheid, 61, 74/75
opvoeding, 40, 257/59
Sloterings, 83/84, 86, 119/23, 134, 147, 149, 244, 261/62
tuin, 83/84, 119, 127, 132/34, 147, 152, 222, 247
vergiftiging. Zie: Sloterings vliegenredder, 55, 134
West/Oost, 85, 100, 119, 132, 134, 147, 152, 159, 232, 245/46, 253
zachtmoedigheid, 134, 250/51
Zie ook: Concentratie van motieven |
Motto. Zie; ‘Tooneelspel’ |
|
Naamgeving, 22, 24/25, 40, 42, 74, 86/87, 114, 175/76, 199/200, 206/07, 213, 272 |
Navolging. Zie: Originaliteit |
| |
| |
Nederlandsche Handel-Mij., 18/21, 198, 206, 232, 297 |
‘New Criticism’, 7/8 |
Normatief postulaat, 11, 32, 164, 204, 270 |
|
Object van onderzoek, 5, 10/12, 161 één werk, 11 |
Ondertitel M.H. Zie: Titef/ondertitel |
Oordeel. Zie: Evaluatie |
Oorspronkelijkheid. Zie: Originaliteit |
Opdracht M.H., 22/23, 43, 116, 176, 200/01 |
Oppositie, 27/33, 44, 48/51, 58, 60, 64/66, 73/92, 94, 98/101, 104, 108/09, 111/14, 116/43, 146, 154/59, 164, 168, 174, 211/12, 214, 216, 218, 220, 224, 229, 232, 241, 244/49, 251/53, 257, 259, 262/63, 267
Zie ook: Parallellie |
Originaliteit, 12, 24/27, 95/96, 174/77, 194/95, 205/06, 213, 271/72 ‘Tooneelspel’, 24/27, 202 |
‘Origo’, 42, 64, 207 |
Overdracht van visie, 9/10, 95, 126, 165/66, 210, 228
Zie ook: Communicatie |
|
Parabel, 24, 61/62, 64, 156 |
Parallellie, 44, 50, 58/59, 62, 64/66, 76, 80, 82, 84/85, 88, 91, 94, 98, 100/02, 104/05, 110, 112, 114/20, 122/23, 126, 129/37, 139, 141, 145, 150, 159, 211, 214, 216, 218, 221, 232, 235, 237, 239, 243, 245/49, 251, 253, 255/56, 263
Zie ook: Oppositie |
‘Persona’, 71/72, 93, 225, 239, 254 |
Personages, 10/11, 15, 43/44, 57, 72, 78, 81, 84, 90, 130, 161, 220, 233/34
‘round’ en ‘flat’, 11, 57, 212
‘static’ en ‘dynamic’, 11 niet zelfstandig, 43/44, 72, 78, 81, 84, 90, 119, 123, 213, 219, 222/23 |
Perspectief, 8, 16, 66, 94, 118, 126, 128, 130, 159, 168, 175, 178, 216, 224, 267
perspectivische concentratie, 16, 54, 71/94, 116, 118, 176, 178, 219
primair perspectief, 38/65, 71/72, 76, 92, 150
psychologisch perspectief, 41/42, 51/58
alwetende auteur, 51, 55/59, 64, 107, 116, 204, 250
‘dedans’, 52/56, 79, 83, 107, 112/13, 211/12
eukelvondig, 32, 51/52, 63, 204
wisselend, 51, 63, 93
zelfpresentatie, 42/44, 58/60, 64, 72/73, 76, 91/93, 152, 226
ruimtelijk perspectief, 158/59
scenisch/panoramisch, 43, 59, 126/128, 207/08
sub-perspectieven, 16, 52, 58, 70/94, 116, 150, 176 temporeel perspectief, 44/45, 50/53, 63, 98, 116, 154/58, 208, 211, 263, 265
Zie ook: Biografie-fictie; ‘Erlebte Welt’/‘sciende Welt’ |
Plastiek. Zie: Aanschouwelijkheid |
‘Point of view’. Zie: Perspectief |
Polyfone harmonie, 117, 165, 168 |
Prospectieve elementen, 45, 51, 75, 89, 98, 111, 150/53, 155, 224, 229, 239/40, 244, 254, 263/64 |
| |
| |
Psychologische roman, 270 |
|
‘Quasi-Urteile’, 168/69, 171/73 |
|
Reflectie/lectuur, 28, 32, 67, 214 |
‘Reliable/unreliable narrator’. Zie: Auctoriale vertelwijze, auctoriaal medium, betrouwbaar/onbetrouwbaar |
Ritme, 17, 118, 135, 144/59, 160, 164, 174/75, 178 |
Romantheorie in het algemeen, 6/12, 93/94, 178 |
Romantiek, 23, 96 |
Romantische roman, 41/42, 63, 176/78, 272 |
Ruimte-categorie, 8, 11, 154, 158/59, 175, 194, 267 |
|
Sarcasme, 49/50, 108/09, 127, 137, 145, 150, 225, 239, 264 |
Satire, 4, 29, 88, 171, 206, 234, 239 |
Scenisch/panoramisch. Zie: Perspectief |
Schematisch karakter v.h. lit. werk, 117/18, 171 |
Schijndistantie. Zie: Distantie |
Sleutelroman 228, |
Sociale componenten, 7, 9/10, 169/70, 176, 193 |
Spanning, 32, 63, 67, 74, 77, 83, 85, 89, 101, 104, 109/13, 115, 118, 120/23, 126, 128, 131/33, 135, 141, 144/59, 164, 166, 218, 225, 231, 234, 239/40, 244, 262, 269
emotioneel, 83, 101, 104, 109/11, 113, 115, 126, 141, 149/53, 262/65
esthetisch, 153/54
intellectueel, 149/51, 263
moreel, 153 |
‘Squeaks’, 38/40, 43, 62/63, 119, 135/36, 234, 248 |
Structuur, 6/13, 33, 67, 71, 143, 149, 160, 163/66, 172/73, 175, 193, 210, 215, 224, 239, 269
analyse, 7, 191/92, 195
breuk, 40, 52/53, 56/57, 71, 116, 121/22, 145/46, 149, 170, 208, 211/12, 217, 224/25, 230, 238, 245, 269
divergente opvattingen, 160
primaire structuur, 34/37 structuur en stijl, 15/16, 160, 259
structuur meer dan techniek, 9
tekortkomingen, 55/57, 82, 84/85, 116, 121/23, 170
verabsolutering aspecten, 8, 116
weinig belangstelling, 1 |
Stijl, 14/16, 101, 104, 107, 116, 130, 142, 146, 160, 172, 174/76, 196, 211, 239, 250, 254
Zie ook: Structuur; Textuur |
|
Tekst van M.H., 12/15
edities, 13/14
herziening, 13/14, 195
varianten, 14/15 |
Textuur, 160, 172, 211
Zie ook: Stijl |
Titel/ondertitel M.H., 18/22, 40, 103, 116, 171, 176, 205/06 |
‘Tooneelspel’, 24/27, 116, 151/52, 176, 202, 247 |
Tragiek, 91, 102, 143, 167, 169, 173, 218, 222, 224, 263, 265 |
Tijdscategorie, 8, 11, 117/18, 154/58, 175, 267
Zie ook: Perspectief, temporeel |
Tijdverdoezeling, 245, 255, 266 |
| |
| |
Uitweiding. Zie: Divagatie |
|
Verabsolutering van structuuraspecten. Zie: Structuur |
Vertellende ‘ik’, 40/65, 72, 97/99, 113, 116, 135/36, 155/56, 158/59, 176, 207/09, 232 |
‘Vision avec’/‘vision par derrière’. Zie: Perspectief, temporeel |
Voorwerk M.H., 16, 18/33, 96, 98, 116, 170, 176
Zie ook: Titel/ondertitel; Opdracht; ‘Tooneelspel’ |
Vorm/inhoud, 9/10, 17, 49/51, 57/65, 95/96, 98/100, 106/10, 112/14, 116, 122, 130, 176, 193, 229, 255
vorm fictief/inhoud reëel, 49/51, 57/65, 95/96, 106/10, 112/14, 231, 239 |
|
Waarde, waardering. Zie: Evaluatie |
Waarheid/werkelijkheid, 23/28, 32/33, 38/39, 48, 96/97, 116, 166/67, 209/10, 229 |
Werkelijkheid. Zie: Authentificatie; Fictie; Literaire werlijkheid; Waarheid |
Zaak-Lebak, 1 |
Zelfpresentatie. Zie: Perspectief, psychologish |
|
|