Verzamelde werken 1944-1945
(2001)–K. Schilder– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 178]
| |
27. ‘Orde’ (d.w.z. rust) niet het hoogsteGa naar voetnoot1.De synodale uitdrijvers hebben het bestaan, menschen van wie zij op alle manieren probeeren te verzwijgen, dat zij in een leerproces als ketters zijn gebrandmerkt (het is hun, gelukkig, niet gelukt inzake kandidaat H.J. Schilder), weg te werken in Gods Naam als ordeverstoorders. ‘Wij besloten, wij willen gehoorzaamd worden, in elk geval tot de volgende synode.’ Hoe dwaas dit bedrijf is leert een in Herrijzend NederlandGa naar voetnoot2. van 29 juni aangehaalden brief van Calvijn: Wij nemen hier over een gedeelte uit een brief van Joh. Calvijn, geschreven te Genève, 19 november 1558, en gericht aan den graaf van Tarnow te Krakow.Ga naar voetnoot3. | |
[pagina 179]
| |
In Herrijzend Nederland wordt terecht opgemerkt, dat Calvijn dit zegt met het oog op den staat. Maar dan geldt dit principe nog veel sterker voor de kerk. Wie de kerkelijke ‘orde’ opvat als ‘rust’, en die rust als idool, als afgod, als een goed-in-zichzelf aanmerkt, sticht wanorde. Net als alle andere waarde-filosofen; hùn waarde is: de rust. De orde is geen rust, doch gehoorzaamheid aan God. Dat geldt, ook al telegrafeert men duizendmaal aan een verdwaasde synode den valschen tekst: salus ecclesiae suprema lex; het heil der kerk is de hoogste wet. Men weet hier niet goed, wat ‘heil’ is, noch wat ‘wet’ is. En fantaseert over hoogere en lagere wetten. Dat deden de farizeeërs ook. En toen sloegen ze den profeet Gods aan het kruis: salus ecclesiae suprema lex! |
|