Verzamelde werken 1917-1919
(2004)–K. Schilder– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 275]
| |
57. IneensmeltingGa naar voetnoot1.Onder de officieele mededeelingen van kerk A vinden onze lezers een bericht, dat den eersten stap wil zetten op den weg ter ineensmelting.Ga naar voetnoot2. De lezers kennen zoo ongeveer de voorgeschiedenis. De zaak der plaatstelijke ineensmelting is al vaak besproken; de vredesbeker is al meer dan eens in Vlaardingen aan de lippen gezet, en de vredespijp is al vaak gestopt, doch van den dronk des vredes en een lustig halen aan de vredespijp is tot nu toe niet veel gekomen. We tobben al enkele tientallen jaren. Daarna is, niet door het drijven van wie dan ook, maar naar aanleiding van de bemoeiïngen der classis Schiedam,Ga naar voetnoot3. de zaak in beide kerkeraden weer ter tafel gebracht. Beide kerkeraden hebben zich uitgesproken vóór ineensmelting; zelfs heeft de kerkeraad van A in een bezwaarschrift, ter classicale vergadering ingediend, de verdenking van onwilligheid verre van zich geworpenGa naar voetnoot4. en heeft de classis, onder goedvinden van de afgevaardigden van kerk A en volgens den wensch van haar kerkeraad, met blijdschap geconstateerd, dat kerk A te Vlaardingen wel degelijk tot ineensmelting bereid wàs en is. Het bericht hiervan, nog aangevuld door de classicale opwekking, om nu ook de door ons zelf met nadruk geostenteerde bereidwilligheid door daden te toonen, is vervolgens in de bladen opgenomen; wie de Bazuin,Ga naar voetnoot5. de Heraut,Ga naar voetnoot6. de Standaard,Ga naar voetnoot7. de Rotterdammer, de Nieuwe Vlaardingsche Courant leest, weet er van. | |
[pagina 276]
| |
De kerkeraad voelde, dat aan de logica van die classicale vermaning niet viel te ontsnappen. Vandaar het besluit, dat in dit blad vermeld staat onder de officieele mededeelingen. Natuurlijk hebben wij er niet veel aan toe te voegen. Alleen wilde ik nog even aandikken wat in het laatste zinnetje staat. Wie nu wezenlijk iets heeft in te brengen, laat die het dan ook doen en wel nu. Dan zal er eerlijk en zoo volledig mogelijk gesproken worden. Broederliefde en besef van saamhoorigheid legt den plicht op, om niet zijn bezwaren te verzwijgen of alleen maar in kleinen kring te opperen en dan straks, als 't besluit uitgevoerd is, zich te kijk te stellen als de vermoorde onschuld of over miskenning zijner conscientiebezwaren zich te beklagen. Wie wat heeft, zegge het nu. Dat is beter, dan niets te zeggen en later ontevreden te zijn. Zoo is de gang in alle vereenigingen; des te meer dan in de kerk van Christus. Van overrompeling kan niemand spreken; want dat de gemeentevergadering, die eenige maanden geleden ieder vrije gelegenheid bood, zijn bedenkingen tegen ineensmelting in 't midden te brengen, niet drukker bezocht was, dat kan, de kerkeraad ook niet helpen. Als ieder ook deze zaak voor zijn God in 't gebed brengt, en dan ook de gedragslijn, die hij zelf te volgen heeft, dan zal geen onaangenaam geluid den naklank der lijdenspsalmen van deze weken komen verstoren en verbreken. Me dunkt, dat de overdenking van den lijdensgang van Christus, die de poort zijner smarten is doorgegaan met het gebed om zichtbare eenheid van zijn volk, en dat de indruk van dezen geweldigen tijd, waarin de Standaard niet voor niets een verbanning en verstrooiing der gereformeerden in Hongarije mogelijk acht,Ga naar voetnoot8. ieder die de toekomst naderen ziet, zal doen bidden om samenbinding van wat bijeen hoort. En in passiviteit, in lijdelijk afwachten, kan dan ons heil niet liggen. Wie niet met Christus vergadert, die - verstrooit. |
|