Konrad Boehmer
Voorwoord
De briefwisseling tussen de componisten Rudolf Escher en Peter Schat is een
document van waarde, niet alleen voor historici die zich hebben gespecialiseerd
in de recente muziekgeschiedenis, maar ook voor muziektheoretici. De brieven
geven directe informatie over het beeld dat beide componisten toen van de
samenleving hadden en bevatten beschouwingen met betrekking tot
muziekesthetische en muziektheoretische vraagstukken die in de jaren vijftig tot
heftige controverses en geanimeerde discussies geleid hebben. Het betreft hier
voornamelijk de problemen van de ‘seriële’ organisatie van muziek, alsmede de
toen hevig omstreden ‘elektronische’ muziek. De standpunten die Escher en Schat
in de brieven ontvouwen, maken duidelijk hoe Nederlandse componisten dachten
over controversiële vraagstukken die als essentieel voor de ontwikkeling van de
na-oorlogse nieuwe muziek kunnen worden beschouwd.
Behalve de historisch-theoretische implicaties zijn de brieven documenten van een
levensfase van twee componisten die beide op zoek waren naar een nieuwe
oriëntatie voor hun eigen compositorische aktiviteiten. Veel passages in deze
briefwisseling gaan alert en met veel humor in op heel wat wisselvalligheden van
het leven van toen. Dit verschaft de lezer een goed inzicht in de manier waarop
componisten met de wereld omgaan.