Het essentiële in het vrouwelijke is, geloof ik, dat het zich door mannen patroniseren laat. Een vrouw die daar niet gevoelig voor is, daar is ‘iets mis mee’. Tien tegen één wordt er dan van haar gezegd dat ze ‘een man nodig heeft’, of voor het geval ze getrouwd is, een kérel, want als ze zo eigenwijs is, zal er wel iets met haar man mis zijn. Tegen intellectuele vrouwen bestaat er trouwens toch een groot wantrouwen, ik ken er niet één over wie ik niet heb horen zeggen dat ze frigide is, of nymfomaan, of gewoon ‘lastig’. En dit niet door mensen die ook in ander opzicht conservatieve ideeën koesteren, maar integendeel, juist door wat in advertenties vlotte, moderne mensen genoemd Worden. Een vriend van mij zei onlangs dat zijn grootvader de ideeën die je tegenwoordig over vrouwen hoort, al ouderwets gevonden zou hebben. Er is blijkbaar met de emancipatie iets misgegaan.
‘Inderdaad. De emancipatie van de vrouw is mislukt, omdat ze zich heeft willen ontwikkelen in dezelfde richting als de man. Zij heeft haar ware aard verloochend.’ Welke man heeft dat nu weer gezegd? Geen man. Nel Noordzij, de schrijfster, in een interview dat ik met haar voor de televisiecamera's had. De geëmancipeerde vrouw, zei zij, is verpest, ze is dezelfde dingen gaan willen als mannen: boeken schrijven, monumenten bouwen, rationeel denken. Maar waarom, vroeg ik, zou ze dat niet doen? We lezen toch ook boeken en kijken toch naar monumenten, waarom zouden we ze niet zelf ook willen maken? De cultuur is toch niet iets mannelijks, we worden er toch allemaal in opgevoed? Maar Nel Noordzij was het daar niet mee eens, zij gelooft dat de vrouw wezenlijk iets anders wil, kan, en is, dan de man. Want de vrouw kan kinderen baren en heeft daarom minder behoefte dan de man om haar creativiteit in cultuurmonumenten te steken. Of, in de woorden van Nel Noordzij: ‘Wij leven en denken nu al eeuwen vanuit de mannelijke verwerking van de sterfelijkheid die de vrouw in wezen on-eigen is.’ Ik heb haar gevraagd of dat nu ook geldt voor vrouwen die geen kinderen hebben? Zij vond dat dat geen verschil maakt, de vrouwelijke ‘verwerking van de sterfelijkheid’ is als het ware een biologische erfenis. De specifieke geaardheid van de vrouw staat volgens Nel Noordzij los van haar persoonlijke eigenschappen en haar cultuur. Hoewel alle vrouwen die geaardheid, die