York, waar ik hem een lezing hoorde houden, sloeg hij een voor zover ik het kon beoordelen volmaakte kuitenflikker bij zijn opkomst op het toneel, voortreffelijke show die de volle zaal gemakkelijk aan het lachen bracht.
Zo bleef Capote een kameleontische schrijver. Een ‘typisch Capote’ karakter is er niet. Het ligt voor de hand dat zo iemand een onderwerp zoekt buiten zichzelf. Op het gebied van de reportage had Capote trouwens zijn sporen al verdiend: The Muses are Heard is zijn zeer lezenswaardige verslag van de tocht naar Rusland van het Porgy and Bess gezelschap.
In zijn laatste boek In Cold Blood heeft Capote zijn romanciersgaven in dienst gesteld van de reportage en zo, naar de flap ons verteld, een bijdrage geleverd tot het ontstaan van een nieuwe literaire vorm, de non-fiction novel, een nieuw woord dat allerwegen de verwarring heeft gesticht waarop het recht heeft.
Het boek, zegt Capote in een verantwoording, berust op feiten. De feiten betreffen een viervoudige moord, gepleegd op zaterdagnacht, 15 november 1959, waarvan de slachtoffers Herb Clutter, zijn vrouw Bonnie en hun twee nog thuis wonende kinderen Nancy (16) en Kenyon (15) waren. Ze werden gevonden, vastgebonden aan hun bed, van zeer dichtbij neergeschoten. De buit bestond uit ongeveer $50, een draagbare radio, een verrekijker.
Clutter was een voortvarende rancher in Holcomb, een dorp in het westen van Kansas, in de Bible Belt: een streng methodist, energiek, vooraanstaand en gerespecteerd lid van een hechte gemeenschap, en vrijwel