solutisme
wetenschappelijk onjuist en praktisch onvruchtbaar is. Er zijn ‘elites’ die
in domme en bekrompen konservatieve houding aan hun eigen ondergang werken,
omdat de wereld vitale behoefte heeft aan verandering, en die verandering
met geweld zal worden verwerkelijkt waar de houding van de machthebbers tot
radeloze wanhoop leidt. Men leze daarover de geschriften van Dom Helder
Camara. Maar het getuigt van blindheid als men zou ontkennen dat ook elites
open oog hebben voor de gevaren van het geldende stelsel en de gangbare
opvattingen. Het Rapport van de Club van Rome, evenals het rapport ‘Werk
voor de toekomst’ van de Nederlandse groep, is daarvan het levend bewijs.
Het betekent dat kansen onbenut worden gelaten, als de prolemologen zich
niet evenzeer zouden richten tot de bestaande elites, tot de regering, de
volksvertegenwoordiging, de ondernemers, de vakvereniging.
In onze wereld zijn grote veranderingen, radikale veranderingen nodig. Dat
blijkt uit iedere analyse van de bestaande toestand. Uit die analyse blijkt
tevens, dat die radikale verandering niet op korte termijn kan worden
verwerkelijkt zonder militaire diktatuur. En militaire diktatuur zal
gemeenlijk het tegendeel bewerken van hetgeen ‘kritische polemologen’
voorstaan.
Kortom, de traditionele polemologie is weliswaar radikaal in haar analyse en
doelstelling - een vreedzame wereld zal fundamenteel moeten verschillen van
de onze, niet alleen op het gebied van de sociaal-ekonomische orde, maar ook
bv. op het gebied van de internationale struktuur - maar zij gaat er niet
van uit dat uitsluitend polarisatie de methode is van verandering. Zij
streeft ernaar de noodzakelijke verandering vreedzaam tot stand te brengen,
geleidelijk en demokratisch. Dat wil niet zeggen, dat de situatie in
bepaalde landen niet zou kunnen leiden tot de onontkoombare konklusie, dat
polarisatie en revolutie de enige oplossing is. Bepaalde soorten van bewind
vragen om gewelddadige revolutie, maar dan gaat het ook om zeer bijzonder
kortzichtige en zelfzuchtige regimes.
In onze gedifferentieerde wereld, zo ongelijk in ontwikkeling, zijn de kwalen
verschillend evenals de remedies. Vandaar dat niet kan gesteld worden dat de
handhaving van de