| |
| |
| |
Hagelslag
Tweemaandelijks tijdschrift
Redaktie: Sien van Assche, Carlos Callaert, Tjen Hammenecker, Fernand Ronsmans, Jan Uyttendaele, Moniek Vanhamel
Redaktieadres: Gentselaan 23-25, 9330 Dendermonde
Jrg. I, 6 nummers, 256 pp.
| |
Artikel van de redaktie
Ter inleiding, 1, pp. 3-4
Hagelslag vindt ‘zijn reden van ontstaan in de kennelijke behoefte aan een open publikatieruimte voor kreatieve en kritische mensen’ |
|
| |
I. Poëzie
ADAMS, Godfried
Gedicht, 2, p. 44
‘U hebt het alles al wel gezien’ |
|
|
Gedicht, 6, p. 237
‘Je langzaam lichaam lief’ |
|
|
|
BORMANS, Peter
Nancy Boy, 3, p. 89
‘geef mij je hand en luister’ |
|
|
|
BRANDE, Leopold M. van den
A lady sings the blues, 4, pp. 139-140
1. | ‘het kind bekijkt de paarse schaamlippen’ p. 139 |
2. | ‘dronken sterft in haar nachtelijk geraamte’ p. 140 |
|
|
|
DECORTE, J.M.
[Gedichten], 2, pp. 63-66
| Hier in dit godbedronken dorp, p. 63 |
| Pictures for Barbara |
1. | ‘voorschietend draven in de weidelucht’ p. 64 |
2. | ‘lieve’ p. 65 |
| Toene vogels, p. 66 |
| ‘toen jij nog vogels plooide in het zand’ |
|
|
Engelse Suite, 5, pp. 190-194
1. | ‘en soms ben je lucht’ p. 190 |
2. | ‘je draagt haar naam’ p. 191 |
3. | ‘de zee breekt de nacht’ p. 192 |
4. | ‘'s nachts als na het einde van een stad’ p. 193 |
5. | ‘alsof ik een onmetelijk spoor’ p. 194 |
|
|
Gedicht. Uit: Aarde, deze vrouwelijke schepping, 6, p. 215
|
|
| |
| |
DEZIEL, Laurent
Jean-Lou raconte, 6, pp. 229-233
Le fou-de-la-Reine: ‘Ecoutez la légende du fou-de-la-Reine’ |
Mon étoile: ‘Tu vas partir, ma douce étoile’ |
Avec tes yeux: ‘J'ai vu avec tes yeux mon visage à la source’ |
|
|
|
DUMARAIS, Freek
Willy Spillebeen, 5, p. 186
‘zijn baard draagt wijsheid’ |
|
|
|
GUIRLANDE, Christina
[Gedichten], 5, pp. 169-170
De dans der uren: ‘Ik weet niet, als het kon’ p. 169 |
Oogst: ‘De schoven’ p. 170 |
|
|
|
HAMMENECKER, Tjen
[Gedichten], 1, pp. 25-29
‘zo ik moest kiezen’ p. 25 |
‘tussen geworden woorden’ p. 26 |
‘zie’ p. 27 |
‘vechten’ p. 28 |
‘uit mijn ogen’ p. 29 |
|
|
|
HUYGENS, Ingrid
|
|
LEY, Gerd de
Kerstmis 1970, 3, p. 117
‘vreten op aarde met mensen van goede wil’ |
|
|
|
MAES, Filip
[Gedichten], 4, pp. 131-133
‘Liefste schrijft geen hand’ p. 131 |
‘Ik weet niet’ p. 132 |
‘Ik ben een zielepoot’ p. 133 |
|
|
|
VERLEYEN, Herwig
Zo wordt de tijd bereden, 3, p. 107
‘weer werd een dag uitverkocht’ |
|
|
|
VLASKOP, Anton
|
|
VLEESCHAUWER, Raoel de
[Gedichten], 1, pp. 12-13
‘mijn geest’ p. 12 |
‘anjelieren’ p. 13 |
|
|
|
WEELY, Hans van
Sad movies always make me cry, 5, p. 182
‘ook dit keer heb je het nauwelijks’ |
|
|
| |
| |
| |
II. Proza
CALLAERT, Carlos
Nibelungen. Een barok klein-epos, 2, pp. 68-76 |
|
|
SPILLEMAECKERS, Werner
Dein schönes Gesicht, 6, pp. 234-236 |
|
|
TRIPHON, Thomas
Naamloos schrijven, 3, pp. 108-116 |
|
|
VANLANGENDONCK, Marcel
Onuitgegeven eksperiment, 1, pp. 30-32 |
|
| |
BRAEKEN, Gert VAN HAMEL, Moniek
Motivatie van ons moedertaalonderwijs, 2, pp. 51-62
‘een beperkte psycho-pedagogische initiatie met verwijzingen naar de onderwijspraktijk en toegepast op het specifieke arbeidsterrein van het Nederlands als moedertaal’ |
|
|
|
BURSENS, Laurent
Zin of onzin van sociale actiegroepen, 1, pp. 7-11 |
|
|
CALLAERT, Carlos
Na een scheervlucht boven de ‘nouveau roman’, 3, pp. 90-105
Een bondige ‘ontstaansgeschiedenis’ en een ‘beschrijvings- i.p.v. een wezensdefinitie’ van de nouveau roman |
|
|
Steen *, 4, pp. 163-164
H.J. Claeys. Steen, een moordverhaal |
|
|
Remco Campert, Het gangstermeisje *, 5, pp. 202-203 |
|
‘Klinkaart’ of kristal?, 6, pp. 238-240
|
|
Tijdverblijf of tijdverdrijf? *, 6, pp. 242-243
C.O. Jellema, Tijdverblijf |
|
|
Rob Goswin, Rapaille voor Robespierre, 6, pp. 243-245 |
|
Tijdschriftuur, 6, pp. 246-247
Bouw verder, XVII, 2 |
Zenit 74, V, 2 |
Morgen, nr. 27 |
|
|
|
GRUB, Geert
Recht op antwoord, 4, p. 162
N.a.v.F. Ronsmans' recensie van ‘Etiek is kultuur’ |
|
|
| |
| |
HAES, Leo de
Het doodsmotief in de Nederlandse literatuur van het ogenblik. Een illustratie van het werk van Jan Wolkers: de dood als dreksituatie, 2, pp. 77-80; 4, pp. 134-138 |
|
Diskommentaar, Imagine there were no records, 6, pp. 252-253
John Lennon, Imagine - Apple 5 C 062.04914 |
Steve Winwood, Jim Capaldi ..., Welcome to the canteen - ILPS 9166 |
Sandy Denny, The Northstar Grassman and The Ravens - ILPS 9165 |
|
|
|
HAMMENECKER, Tjen
Algemeen, 1, pp. 5-6
Enkele principes voor een nieuwe geest, een nieuwe wereld |
|
|
Autopsie van een godsbeeld *, 5, pp. 201-202
Dichter zonder naam, Worstelen met God |
|
|
Willem Kersters, Want ik ben Johannes niet *, 5, p. 203 |
|
De vervlogen illusie van een eeuwigheidsdroom, 6, pp. 222-226
Over de evolutie in de plastische kunsten en de relatie van de plastische kunsten tot het individu en de gemeenschap |
|
|
Pittoreske schotel *, 6, p. 242
Patrick Veys, Twee grote kamers en suite |
|
|
|
MAES, Mark
De tekst als produktiviteit, 4, pp. 141-144
Over Ivo Michiels, Het boek Alfa en Orchis Militaris |
|
|
|
PEETERS, Jozef
Omtrent Roger de Ruyck, 5, pp. 183-185 |
|
|
RONSMANS, Fernand
Het China van heden, de grote onbekende, 1, pp. 33-43 |
|
Boekbesprekingen, 3, pp. 120-123
Etiemble, Connaissons-nous la Chine? pp. 120-121 |
Geert Grub, Etiek is kultuur, pp. 121-122 |
Paul Gérin, Initiation à la documentation écrite de la période contemporaine (fin du XVIIIe siècle à nos jours), pp. 122-123 |
|
|
Naar een hernieuwde werkelijkheid, 4, pp. 125-130
|
|
Iets om niets *, 4, pp. 162-163
|
|
De menswording van een volk. Een benaderingspoging van het Amerikaanse rassen probleem, 5, pp. 171-181 |
|
|
SNEEUW, Willy
De (aardse) helden zijn vermoeid *, 3, pp. 119-120
Luc Vancampenhout, Andante marcato |
Gerd de Ley, Helemaal voor jou |
Marc van Alstein, Glas |
|
|
| |
| |
Raymond Brulez en de waarde van het individualisme, 5, pp. 197-200
N.a.v. diens bundel: Proefneming der eenzaamheid |
|
|
|
UYTTENDAELE, Jan
De schaduwen van morgen, 1, pp. 14-24
Ward Ruyslinck, Het reservaat |
|
|
Universitaire kriebels, 2, pp. 45-50
Over de huidige onderwijssituatie aan de universiteiten en hoe er kan aan verholpen worden |
|
|
‘Een meisje van Gorter’ of ‘een meisje van Enno Endt’, 2, pp. 81-88
N.a.v. Enno Endt, Een meisje van Gorter (Merlyn, II, 1964, pp. 25-31) en ‘Nog een meisje van Gorter’ (Merlyn, IV, 1966, pp. 405-410). Over Gorters gedicht ‘Toen de tijden bladstil waren, lang geleen’ |
|
|
'n Symptomatisch bundeltje *, 3, p. 118
Wim Nimmegeers, Grondwater |
|
|
De bedoeling van de dichter, 4, pp. 145-161
Over poëzie-interpretatie en het literaire kommunikatieproces. Over de ‘ekstrinsieke’ en de ‘direkte, immanente’ benadering van een kunstwerk |
|
|
De eigenzinnigheid van de schrijver *, 4, pp. 165-166
Daniël Robberechts, Aankomen in Avignon |
|
|
Aantekeningen bij een suite, 5, pp. 187-189
J.M. Decorte, Engelse suite (zie Poëzie, p. 24) |
|
|
Staalkaart van de literaire essayistiek, 5, pp. 204-206
|
|
Tekst en maatschappij, 6, pp. 216-221
Over het functioneren van de taal in onze maatschappij (reclame, propaganda, literatuur) en de taak van de neerlandistiek, waarbij de literatuurwetenschap slechts een onderdeel is van de algemene tekstwetenschap |
|
|
Het gerochel van de Pythia, 6, pp. 241-242
L.M. van den Brande, Moulin Rouge |
|
|
Moderne poëzieteorie en -kritiek, 6, pp. 248-251
Analyse van Paul Rodenko's artikel De criticus als ingenieur (Maatstaf, I, 1954, pp. 786-789) en zijn theoretische begeleiding van de vijftigers |
|
|
|
-
voetnoot1
- De bijdragen met een * zijn recensies die behoren tot de rubriek: Leestekens
|