Dagelyckse huys-catechisatie
(1700)–Franciscus Ridderus– Auteursrechtvrija. Vr.Is Christus in soo een vernederde staet gebleven? Ant. Neen hy, maer hy is verhoogt tot een groote heerlijkheid, Phil. 2.9. Daerom heeft hem God uytermaten verhoogt, ende heeft hem een naem gegeven, dewelke boven alle naem is. Ps. 110.7. Joh. 17.5. Vader verheerlijkt my. | |
b. Vr.Welke zijn trappen van sijn verhooginge? Antw. De trappen sijner verhooginge zijn dese vier: Sijn opstandinge uit den dooden: Sijn Hemel-vaert: Sijn sitten ter regter-hand Gods: ende sijn komste ten Oordeel, Rom. 8.34. Wie is 't die verdoemt? Christus is 't die gestorven is, ja, dat meer is, die ook opgewekt is; die ook ter regter-hand Gods is; die ook voor ons bid. | |
a. Vr.Is Jesus Christus opgestaen uyt den dooden? Ant. Ja hy, Matth. 28.6. Hy en is hier niet, want hy is opgestaen, 1 Cor. 15.4. 2 Tim. 2.8. | |
c. Vr.Wanneer is hy opgestaen? Ant. Ten derden dage na sijn dood, 1 Cor. 15.4. Hy is begraven, en hy is opgewekt ten derden dage, na de Schriften. Joh. 20.1. Matth. 12.40. | |
b. Vr.Door wiens kragt is hy opgestaen uit den dooden? Ant. Door sijn eige Godlijke kragt, Joh. 10.18. Ick hebbe magt het leven af te leggen, ende hebbe magt het selve wederom te nemen, Joh. 2.19. Breekt desen Tempel af, ende ik sal den selven in drie dagen opregten. Rom. 1.4. | |
c. Vr.Waerom word dan geseid, dat hem God uyt den dooden heeft opgewekt, Act. 2.32. Desen Jesum heeft God opgewekt? Antw. Dit siet op sijn menschelijke nature, dewelke door medewerkinge des Vaders, de Sone selve als de waeragtige God, heeft levendig gemaekt, Joh. 5.19. Soo wat de Vader doet, 't selve doet ook de Sone desgelijks, Rom. 1.4. | |
b. Vr.Was sijn lichaem na sijn opstandinge nog een waeragtig, eyndig, menselijk lichaem? Ant. Ja, Luc. 24.32. Siet mijn handen, ende mijne voeten, want ik ben 't selve: Tast my aen, ende siet, want een Geest en heeft vlees nog beenen, gelijk gy siet dat ik hebbe, Joh. 20.27. 1 Joh. 1.1. | |
c. Vr.Hoe konde sijn lichaem dan door de steen des grafs, ende door de deuren des huys henendringen, Joh. 20.19. Als de deuren gesloten waren, daer de discipelen vergadert waren, uyt vreese der Joden, quam Jesus, ende stond in 't midden. | |
[pagina 61]
| |
Ant. Jesus is nog door de steen des grafs, nog door de gesloten deuren heen gedrongen, maer de steen is van het graf afgewentelt door een Engel, Matt. 28.2. De Engel des Heeren nederdalende van den Hemel, quam toe, en wentelde de steen van de deure. Tot de discipulen quam hy des avonds, niet dringende door de planken van de deure, maer de deure is voor hem open gegaen, of hy dede de deur open, gelijk alsoo Petrus uyt de gevangenisse ging, Act. 12. vs. 10. Hier wort aengewesen, niet de maniere hoe Jesus by sijn Apostelen is gekomen: Maer de tijd op dewelke hy by haer quam, namenlijk des avonds, als sy, uit vreese der Joden, de deuren hadden toe-gesloten. | |
a. Vr.Waerom most hy opstaen uyt den dooden? Ant. (1.) Om te betoonen dat hy de waeragtige Sone Gods was, Rom. 1.4. Die kragtiglijk bewesen is te zijn de Sone Gods, na den Geest der heiligmakinge, uyt de opstandinge der dooden, Act. 2.24. (2.) Op dat bleke, dat hy was Overwinner van de Doot, Duivel, en Helle; en alsoo Gods Wet volkomentlijk had voldaen voor ons, 1 Cor. 15.55. Doot, waer is uw prickel? Helle, waer is uw overwinninge, vs. 57. God zy dank, die ons de overwinninge gegeven heeft door Jesum Christum onsen Heere, 1 Cor. 15.17. (3.) Op dat hy sijn verdiende weldaden ons soude konnen toepassen, en eigen maken, Rom. 4.25. Welke overgelevert is om onse sonden, ende opgewekt om onse regtveerdigmakinge, Rom. 8.34. (4.) Op dat hy de Hope en het Geloove der oude Kerke, ende des Christendoms, van de opstandinge der Dooden, soude bevestigen, 1 Cor. 15.14. Indien Christus niet opgewekt is, so is onse predikinge ydel, ende ydel is ook u geloove, Act. 2.30. (5.) Op dat hy als het Hooft sijner Gemeinte, soude konnen regeren, en die dingen voort verrigten, die in den Hemel voor ons te doen waren, Joh. 14.2. In het huys mijns Vaders zijn vele woningen, ik ga henen om u plaetse te bereiden, Heb. 9.24. (6.) Op dat wy een exempel. en een kragtig middel souden hebben van onse geestelijke opstandinge uyt de sonden: En van onse lichamelijke opstandinge uyt den dooden, 1 Cor. 15.20. Christus is opgewekt uit den dooden, en is de eersteling geworden, der gener die ontslapen zijn, verss. 21.22. Rom. 6.3, 4, 5. | |
b. Vr.Welke is de tweede trap van Christi Verhooginge? Ant. Zijn Hemelvaert, Act. 1.9. Als hy dat geseit hadde, wiert hy opgenomen daer sy het sagen, en een wolke nam hem weg, vs. 11. Eph. 4.10. | |
a. Vr.Heeft Jesus in sijn Hemelvaert de aerde plaetselijk met sijn lichaem verlaten? | |
[pagina 62]
| |
Ant. Ja, Matt. 26.11. De arme hebt gy altijd met u, maer my en hebt gy niet altijd, Act. 1.9. Hy wierd opgenomen daer sy het sagen, ende een wolke nam hem weg van hare oogen, Act. 3.21. Joh. 14. 1, 2. | |
b. Vr.Waerom dede hy dan dese belofte, Matt. 28.20. Ik ben met u-lieden, alle de dagen, tot de voleyndinge der wereld? Ant. Hy belooft hier, niet zijn lichamelijke tegenwoordigheyd, maer sijn geestelijke en genadige tegenwoordigheid, om haer te troosten en te beschermen, Matt. 18.20. Waer twee of drie vergadert zijn in mijn naem, daer ben ik in 't midden van haer, Exo. 20.24. | |
a. Vr.Wanneer is Christus ten Hemel gevaren? Ant. Na dat hy veertig dagen na sijn opstandinge, op de aerde met sijn Discipelen had omgegaen, Act. 1.3. Na dat hy geleden hadde, heeft hem selven aen haer levendig vertoont, met vele gewisse ken tekenen veertig dagen lang, zijnde van haer gesien, en sprekende van de dingen, die het Koningrijke Gods aengaen, 1 Cor. 15.6, 7. | |
b. Vr.Na wat plaetse is hy henen opgevaren? Ant. Na den derden Hemel, de plaetse daer God sijn heerlijkheid vertoont, Eph. 4.10. Die nedergedaelt is, is de selve ook die opgevaren is, verre boven alle Hemelen, Joh. 14.2. In mijns Vaders huis zijn vele woningen, ik ga henen om u plaeste te bereiden, Heb. 9. | |
c. Vr.Waerom is Jesus ten Hemel opgevaren? Ant. (1.) Op dat hy, wegens sijn lijden, ook verheerlijkt zoude worden, Joh. 17.5. Vader verheerlijkt my by u selven, Phil. 2.9. (2.) Op dat hy aldaer voor ons een plaetse soude bereyden, Joh. 14.2. Ik ga henen om u plaeste te breiden, Eph. 2.6. (3.) Op dat hy den Trooster, den Heiligen Geest af soude senden, Joh. 16.7. Het is u nut dat ik henen ga, want indien ik niet weg ga, soo en sal de Trooster tot u niet komen, maer indien ik henen ga, soo sal ik hem tot u senden, Joh. 7.39. (4.) Op dat hy ons de weg soude banen, ende onse hope versekeren, tot onse aenstaende Hemel-vaert, Joh. 17.23. Vader, ik wil dat daer ik ben, ook die zijn, die gy my gegeven hebt, Joh. 12.32. Phil. 3.20. | |
b. Vr.Welke is de derde trap van Christi verhooginge? Ant. Het sitten aen de regter-hand Gods, Ps. 110.1. De Heere heeft tot mijnen Heere gesproken, sit aen mijner regter-hand, tot dat ik uwe vyanden sal geset hebben, tot een voet-bank uwer voeten, Act. 7.56. Ik zie den Hemel geopent, ende den Sone des Menschen staende ter regter-hand Gods, Rom. 8.34. | |
c. Vr.Is dit te seggen, dat Jesus aen de regter zijde van God ergens in den Hemel soo neder sit, of staet? | |
[pagina 63]
| |
Ant. Neen: Maer het beteikend sijn groote heerlijkheid, en sijn koninglijke heerschappie, als 't Hooft der Gemeinte, Act. 2.36. Soo wete dan sekerlijk het gantsche huis Israëls, dat God hem tot een Heere en Christum gemaeckt heeft, Eph. 1.20. God heeft hem geset tot sijn regter-hand in den Hemel, vs. 22. En heeft hem gegeven den Gemeinte tot een Hooft boven alle dingen, 1 Cor. 15.25. | |
b. Vr.Wat verrigt de Heere Jesus, dus sittende aen Gods regter hant? Ant. (1.) Hy bekragtigt sijn Prophetisch-ampt, sendendesijnWoord en Geest op sijn Volk, ende besorgende de vervullinge van sijn voorseggingen, Eph. 4.11. Deselve heeft gegeven: sommige tot Propheten; sommige tot Apostelen; sommige tot Euangelisten; sommige tot Herders en tot Leeraers, Apoc. 1.19. (2) Hy vervult sijn Priesterlijk-ampt, biddende voor sijn Gemeynte, Hebr. 9.24. Hy is gegaen in den Hemel selve, om nu te verschijnen voor het aengesigte Gods voor ons, Rom. 8.34. Die ook voor ons bid. Heb. 7.25. Die altijd leeft om voor ons te bidden. (3.) Hy oeffent sijn Koninklijk ampt, beschermende sijn Gemeinte, 1 Cor. 15.25. Hy moet als Koning heerschen, tot dat hy alle zijne vyanden onder zijn voeten sal gelegt hebben, Act. 9.4. | |
a. Vr.Wat begeert hy voor ons? Ant. Alle geestelijke, ende andere noodige zegeningen tot onser zaligheyd, Joh. 17.15. Ik bidde, Vader, dat gy haer bewaert van den boosen, verss. 17, 11, 21, 24. 1 Joh. 2.1. Indien yemand gesondigt heeft, wy hebben een Voorspraek by den Vader, Jesum Christum, den regtveerdigen, Eph. 1.3. | |
a. Vr.Voor wie bid hy? Ant. Voor de sijne, die hem van den Vader zijn gegeven om zalig te maken, Joh. 17.14. Vader, ik wil, dat daer ik ben, ook die zijn die gy my gegeven hebt, vs. 9. Ik en bidde niet voor de werelt. | |
a. Vra.Hoe veel Voor-bidders hebben wy by den Vader? Ant. Niet meer als eenen, namelijk Jesum Christum, 1 Joh. 2. vs. 1. Mijne kinderkens, ik schrijve u dese dingen, opdat gy niet en sondigt; ende indien yemand gesondigt heeft, wy en hebben eenen Voorspraek by den Vader, Jesum Christum, den Regtveerdigen, Heb. 7.25. 1 Tim. 2.5. | |
a. Vr.Mag men dan tot Maria niet gaen, en versoeken, dat sy onse Voorspraeck zy? Ant. Gantsch niet: want Maria is nergens voo soodanig in Gods woord bekend; maer alleen de Heere Jesus Christus, Joh. 14.6. Ik ben de Weg, de Waerheid en het Leven, niemand komt tot den Vader dan door my, 1 Joh. 2.1, 2. 1 Tim. 2.5. Daer is een | |
[pagina 64]
| |
Middelaer Gods, ende der menschen, de Mensche Jesus Christus. | |
b. Vr.Soude men dan op Maria niet mogen betrouwen? Ant. Neen, maer alleen op Jesum Christum, Joh. 14.1. Gelooft gy in God, gelooft ook in my, Jer. 17.5. Luc. 1.47. | |
a. Vr.Heeft de Engel Maria niet aengebeden, als hy seyde, Luc. 1.28. Weest gegroet, gy begenadigde? Ant. Gantsch niet, maer de Engel heeft haer alleenlijk burgerlijk gegroet, gelijk als Christus tot sijn discipelen seide, Joh. 20. v. 18. Vrede zy u lieden, Apoc. 19.10. | |
c. Vr.Is dan de Moeder niet meer als de Sone? Ant. Neen, selfs altijd niet in het burgerlijke: want Salomon was meerder dan Bathzeba sijn moeder; veel meer is Christus grooter als Maria, dewijle hy waeragtig God is, en Maria is maer een heylig mensch: Hierom heeft Jesus noyt veel werks gemaekt van sijn moeder in het stuk van sijn Ampt, Joh. 2.4. Jesus seyde tot haer, Vrouwe, wat heb ik met u te doen. Matt. 12.48. | |
a. Vr.Zijn de afgestorven Heilige geen Voorspraken voor ons by den Vader? Ant. Neen: sy zijn daer toe onbequaem: want sy onse nood niet kennen; en op de kragt van haer verdiensten niet konnen begeren: nog hier toe van God zijn gestelt, Es. 63.16. Abraham en weet van ons niet, Israël en kend ons niet, 1 Joh. 2.1. Jesus is onse versoening. | |
b. Vr.Welke is de vierde trap van Christi verhooginge? Antw. Sijn komste ten Oordeel, Joh. 5.27. God heeft hem magt gegeven om gerigte te houden, om dat hy den menschen Sone is, Act. 10.42. Act. 17.31. | |
c. Vr.Hoe wijd strekt sig dese magt uyt? Ant. Over alle levendige en doode, 2 Cor. 5.10. Wy alle moeten geopenbaert worden voor den Rechter-stoel Christi, op dat een yegelijk weg drage 't geen door het lichaem geschied, na dat hy gedaen heeft, het zy goed, het zy quaed, Matt. 25.32. Rom. 14.10. | |
c. Vra.Heeft Christus door dese verhooginge eenige nieuwe gaven, en heerlijkheid ontfangen? Ant. Niet eygentlijk ten aensien van sijn Godheyd, dewelke alleenlijck haer heerlijkheyd hier door wat klaerder heeft vertoond; maer ten aensien van sijn menschelijke nature, Joh. 17.5. Ende nu verheerlijkt gy my Vader by u selven, met de heerlijkheyd, die ik by u hadde, eer de werelt was, Phil. 2.8, 9. |
|