Dagelyckse huys-catechisatie
(1700)–Franciscus Ridderus– Auteursrechtvrija. Vr.Wat heeft Jesus Christus voor een bedieninge gehad? Ant. Hij is geweest de Middelaer tusschen God en ons, 1 Tim. 2.5. Daer is een Middelaer Gods ende der menschen, de mensche Jesus Christus, Heb. 9.15. Hebr. 8.6. | |
b. Vr.Wat zijn de bysondere ampten, dewelke Jesus als Middelaer voor ons heeft bedient? Ant. Hy is geweest Propheet, Priester en Koning. | |
a. Vr.Is de Heere Jesus een Propheet geweest? Ant. Ja, Act. 3.22. Moses heeft tot de Vaderen gesegt: De Heere uwe God sal u een Propheet verwecken uit uwe broederen, gelijk my, dien sult gy hooren in alles wat hy tot u spreken sal, Deut. 18.15. Luc. 24.19. | |
c. Vr.Is Jesus soo een Propheet geweest, gelijk de Propheten des ouden Testament waren? Ant. Hy is veel waerdiger, en kragtiger Propheet geweest, als die oude waren: want hy was het Hooft van alle Propheten: hy sprak uit eige magt en authoriteit: en hy konde ook de herten bekeeren tot het gene hy predikte, Luc. 24.19. Hy was kragtig in woorden en werken, Heb. 2. 5, 6. Luc. 4.32. | |
b. Vr.Heeft hy een nieu Geloof en Leer gepredikt? Ant. Neen: maer hy heeft de Leere van Moses, ende van de Propheten verklaert, en deselve wat duydelijker voorgedragen, Luc. 24.27. Begonnen hebbende van Moses ende alle de Propheten, leide hy haer uit in alle de Schriften, 't gene van hem geschreven was, Joh. 5.39. Luc. 4.17. Joh. 5.46. Indien gy Mosi geloofdet, soo soud gy my gelooven , want hy heeft van my geschreven. | |
b. Vr.Is dan in den Ouden Testament het selvige Geloove geweest, dat in den Nieuwen Testamente is? Ant. Ja, maer met dit onderscheid, dat de Joden geloofden in den Messias die komen soude: endat wy nu gelooven in den Messias die gekomen is: Hier by komt dat de bedieninge van | |
[pagina 49]
| |
haer gelove bestont in duystere schaduwen, en voor-beelden; maer de bediening van ons gelove is veel klaerder en kragtiger, Eph. 2.19. Soo en zijt gy dan niet meer Vremdelingen, en Bywoonders, maer Mede-burgers der Heiligen, ende Huis-genoten Gods, vs. 20. Gebout op het fondament der Apostelen en Propheten, waer van Jesus Christus is den uytersten Hoek-steen, Act. 15. 10, 11. 2 Pet. 1.19. | |
a. Vr.Sijn dan de geloovige des Ouden Testaments zalig geworden, door 't geloove in Jesum Christum? Ant. Ja, Act. 10.43. Desen geven alle de Propheten getuigenisse, dat een iegelijk die in hem gelooft, vergevinge der sonden ontfangen sal door sijnen naem, Heb. 9.15. Act. 15.11. Wy gelooven door de genaden des Heeren Christi zalig te worden, gelijkerwijs ook sy, Joa. 8.56. Gal. 3.16, 17. | |
c. Vr.Hoe is 't dan te verstaen, Joan. 1.17. De Wet is door Mose gegeven, de genade en waerheid is door Jesum Christum geworden. Ant. Moses was maer geweest een Dienaer van de Wet, maer de genaden des Euangeliums soo voor den Ouden, als voor den Nieuwen Testamente, is door Christus gegeven: Dog soo, dat klaerder en kragtiger alles in den Nieuwen Testamente is gewrogt, Heb. 8.6. Hy heeft soo veel uytnemender bedieninge gekregen als hy ook eenes beteren Verbonts Middelaer is; 't welk in beter beloftenisse bevestigt is. Jer. 31.33. Rom. 6.14. | |
a. Vr.Hoe noemt dan Paulus het Euangelium Een openbaringe der verborgentheid die van de tijden der eeuwen is verswegen geweest, Rom. 16. 25, 26.? Ant. Niet, om dat hem 't Euangelium voor Christi tijden niet is bekent geweest, want het is aen Abraham gepredikt, Gal. 3.8. De Schrift te voren siende, dat God de Heidenen uit den geloove soude regtveerdigen, heeft te voren aen Abraham 't Euangelium verkondigt, seggende, in u sullen alle de volcken gezegent worden: maer om dat het duysterlijk voor de Joden onder schaduwen is te voren verkondigt geweest, insonderheid, om dat het geheelijk voor de Heidenen tot nog toe was verborgen geweest, daer Paulus hier meest op siet, Rom. 16.26. Eph. 3.5. Welke in anderen eeuwen den kinderen der menschen niet en is bekend gemaekt, gelijk het nu is geopenbaert. | |
b. Vra.Heeft Christus geen nieuwe beloften geopenbaert, namelijk, van vergevinge der sonde, ende van een eeuwig leven? Ant. Neen hy: Want dese beloften zijn ook in den Ouden Testaemente bekent geweest, Lev. 18.5. Mijne insettingen ende mijne regten sult gy houden, welke mensche deselve sal doen, die sal door deselve leven, Psal. 17.15. Job 5.39. Psal. 32.1, 2. Welgeluksa- | |
[pagina 50]
| |
lig is de man wiens overtredinge vergeven, wiens sonde bedekt is: Dien de Heere de ongeregtigheyd niet toe en rekent. | |
c. Vr.Hoe seyt dan Paulus, 2 Tim. 1.10. Jesus heeft de dood te niete gedaen, ende het leven en de onverderffelijkheid aen het ligt gebragt door het Euangelium? Ant. Paulus wil dit seggen: dat Jesus dese Leere klaerder en kragtiger heeft geopenbaert, als tot nog toe was gedaen. Dese geestleijke dingen waren wat duister voorgesteld in den Ouden Testamente, evenwel zijn deselve doe belooft, Tit. 1. 2. De hope des eeuwigen levens, welke God, die niet liegen kan, belooft heeft voor de tijden der eeuwen, maer geopenbaert heeft te zijner tijd, Heb. 11.10. Gen. 17.7. | |
a. Vr.Is de Heere Jesus een Priester geweest? Ant. Ja, Heb. 3.1. Aenmerkt den Apostel, en den Hoogenpriester onser belijdenisse, Christum Jesum. Ps. 110.4. Hebr. 4.14. | |
b. Vr.Wat heeft hy als Hooge-Priester gedaen? Antw. Hy heeft (1.) hem selven Gode opgeoffert in de dood, Eph. 5.2. Hy heeft hem selven voor ons overgegeven tot een offerhande ende slagt-offer Gode, tot eenen welriekende reuk. Mat. 20. vs. 28. Heb. 8.3. (2.) Hy heeft voor ons gebeden, en bid nog dagelijks voor ons, Hebr. 7.24. Maer dese, om dat hy in der eeuwigheid blijft, heeft een onvergankelijk Priesterschap, vs. 19. Waerom hy ook volkomentlijk kan zalig maken degene die door hem tot God gaen, alsoo hy altijt leeft, om voor haer te bidden, Heb. 9.24. 1 Joh. 2.1. | |
c. Vr.Zijn dan alle dese dingen niet oneigentlijk te verstaen? Ant. Neen, dewijl alles seer duidelijk word uitgedrukt, 't geen tot een eigentlijk Priesterdom behoort: Als, de gelegentheid van sijn Pesoon, en Priester ordre: De offerhande van hem selven: De versoening die daer door by God word bekomen: De afschaffing van de Priesteren des Ouden Testaments, dewelke schaduwen waren van sijn Priesterdom, etc. Hebr. 7.15. Dit is nog veel meer openbaer, soo daer na de gelijkenisse van Melchizedek een ander Priester op staet. Hebr. 8.4. Hebr. 9.12. | |
a. Vr.Is hy Priester geweest doe hy nog op der aerde was? Antw. Ja, want hy heeft hem selven als Priester opgeoffert door de dood, aen 't hout des kruys, Hebr. 10.10. In welken wille wy geheiligt zijn, door de offerhande des lichaems Jesu Christi, eenmael geschied, Hebr. 10.14. Heb. 5.7. | |
c. Vr.Wat is dan dit geseit, Heb. 8.5. Indien hy op der aerde ware, soo en soude hy selfs geen Priester zijn? Ant. De sin is, indien Jesus, als de Priesters van de Wet, opt der aerden ware gebleven, soo soude hy geen Priester zijn na een | |
[pagina 51]
| |
andere ordre, als de Leviten waren; Want soude hy ons heiligende Priester wesen, soo moest hy ook na den Hemel gaen, om aldaer voor ons te bidden, Heb. 9. 11, 12. Christus en is niet ingegaen in het Heligdom dat met handen gemaekt is, 't welk is een tegenbeeld des waren, maer in den Hemel selve, om nu te verschijnen voor het aengesichte Gods voor ons, Heb. 10.12. Heb. 7.26. | |
b. Vr.Heeft Christus geen Onder-priesters in de Kerke des Nieuwen Testaments nagelaten, die hem geduerig nog moeten offeren? Ant. Neen: want nergens worden soodanige Onder-priesters in Gods Woord aangewesen: De plaetsen die van de kerkelijke bedieninge spreken, seggen niet van soodanige Priesteren: 't kan ook niet zijne want of sy mosten zijn, na de ordre van Aaron, maer die is afgeschaft: ofte na de ordre van Melchizedek, dog deselve is soodanig, dat geen mensche, maer Jesus alleen op die wijse Priester kan zijn: Jesus heeft maer Leeraren des Woords ingestelt, Heb. 7. Eph. 4.11. Hy heeft gegeven, sommige tot Apostelen, sommige tot Propheten, sommige tot Euangelisten, sommige tot Herders ende Leeraers, 1 Cor. 12.28, 29. 1 Tim. 3.2, 3, 4. | |
a. Vr.Is Jesus Christus ook een Koning? Ant. Ja, 1 Cor. 15.25. Hy moet als Koning heerschen, Ps. 2.6. Matth. 2.2. | |
b. Vr.Hoedanig is de gelegentheid van zijn Koningrijk? Ant. Niet aerts en werelts, gelijk de Rijken van andere Koningen, maer geestelijk, Joh. 18.36. Mijn Koningrijk en is niet van dese werelt. Luc. 17 20, 21. Joh. 6.15. | |
c. Vr.Waer in is Christi Koninkrijk onderscheyden van andere wereldsche Koningrijken, Ant. (1.) Christi Koninrijk beheerst selfs de ziel des menschen, en geeft vrede aen't inwendige. Rom. 14.17. Het Koningrijke Gods en is niet spijse en drank, maer regtveerdigheit, en vrede, en blijdschap door den Heiligen Geest. Apoc. 2.23. Eph. 2.16. (2.) Christus beheerst, Hemel en Helle: leven en dood, Apoc. 1.18. Ik hebbe de sleutelen der Helle ende des doods, Apoc. 3.7 (3.) Sijn Koningrijk is algemein over alle tijden, plaetsen, en personen, Act. 17.14. Hy is een Heer der Heeren, en Koning der Koningen, Dan. 7.14. Matt. 28.18. My is gegeven alle magt in Hemel en op Aerde. (4.) Het Koningrijk Christi sal eeuwig dueren Luc. 1.33. Hy sal over het huis Jacobs Koning zijn in der eeuwigheid, ende sijns Koningrijks en sal geen einde zijn. Dan. 2.44. | |
c. Vr.Hoe wort dan geseyd, 1 Cor. 15.24. Daer na sal het eynde zijn, wanneer hy het Koningrijke Gode, en den Vader zal overgegeven hebben? | |
[pagina 52]
| |
Ant. Paulus spreekt van het einde der wereld, en dat dan Christus als Middelaer niet meer op die maniere sal regeeren, als hy nu regeert, namelijk, als of hy alleen 't Hooft en Koning der Gemeinte ware, Joh. 17.2. Matt. 11.27. Maer dat God de Vader dan wederom met sijn Sone, als de regeeringe der zalige Gemeinte sal aen-nemen, vs. 28. Wanneer hem alle dingen sullen onderwopen zijn, dan sal ook de Sone selve onderworpen worden dien die hem alle dingen onderworpen heeft, op dat God zy alles in allen. | |
a. Vra.Maer, was de Joden niet belooft een wereltse Koning? Ant. Gantsch niet: De Messias was wel belooft onder figuren en schaduwen van een wereldse regeeringe, maer het most geestelijk worden toegepast, gelijk somtijts wort aengewesen, als sijn uitwendige nederigen staet wort vertoont, Zach. 9.9. Verheugt u seer, gy Dogter Zions, juigt, gy Dogter Jerusalems: Siet u Koning sal komen, rechtveerdig, ende hy is een Heiland: arm, ende rijdende op een ezel, Esa. 53.3, 4, 5. etc. Dan. 9.24. | |
b. Vr.Heeft Jesus Christus geen nieuwe Wetten gegeven, ondescheyden van de Wetten Mosis, en volmaeckt'er? Ant. neen: want de summa van sijn geboden was, 't selve dat Moses had geboden, Matt. 22.37. Gy sult lief hebben den Heere uwen God, met geheel uw' herte, ende met geheel uwe ziele, ende met geheel uw' verstand, vs. 39. Gy sult uwen naesten liefhebben als u selven, Ps. 19 8, 9. Matth. 7.12. | |
c. Vr.Geeft Christus, Matt. 5. geen nieuwe geboden? Ant. Neen, maer hy suyvert de oude Wet van de verdraejing' en valsche uitleggingen der Pharizeen: Gelijk als blijkt uit dit exempel, want God had dit noit geboden, maer het was een verdraejinge van de Joden, vs. 43. Gy hebt gehoort dat 'er gesegt is, gy sult uwen naesten lief hebben, ende uwen vyand sult gy haten, vs. 43. Maer ik segge u, hebt uwe vyanden lief, Exod. 23.5. Hierom seyd de Heere, Matt. 5.20. Ten zy dat uwe geregtigheid meerder zy dan der Schrift-geleerden en Pharizeen, soo en sult gy in het Koningrijke Gods geensins ingaen. | |
c. Vr.Hoe is 't dan te verstaen, Heb. 7.19. De Wet en heeft geen ding volmaekt, maer de aenleidinge tot een beter hope, door welke wy God genaken? Antw. Door de Wet wort verstaen, de Wet der Ceremonien, waer door niemand kon de zaligheid bekomen, dewelke van Christus is afgeschaft, Hebr. 9.9. Het heligdom was een afbeeldinge voor dien tegenwoordigen tijd, in welke gaven, ende slagt-offeren geoffert wierden, die den genen die den dienst pleegden, niet en konden heiligen na de conscientie, Hebr. 7.18. Hebr. 8.13. | |
[pagina 53]
| |
c. Vr.Moeten de christenen alleen na Christi Wetten leven? Ant. Menschelijke Wetten moet men gehoorsamen, als se niet en strijden tegen Gods Wetten: Maer de conscientie is tot zaligheyd alleen onderworpen aen de Wetten Godts, die Christus heeft geboden te onderhouden, zonder dat eenige menselijke, of kerkelijke magt daer tegen mag in opmerking komen, Jac. 4.12. Daer is een eenig Wet-gever, die behouden kan en verderven, Matt. 28.19. Leert haer onderhouden alles wat ik u geboden hebbe, Matt. 10.28. Apoc. 1.18. |
|