Dagelyckse huys-catechisatie
(1700)–Franciscus Ridderus– Auteursrechtvrija. Vr.Wie heeft den Hemel en de Aerde gemaekt? Ant. God, Gen. 1.1. In den beginne schiep God de Hemel ende de Aerde., Gen. 2.1. Act. 4.24. | |
b.Vr.Hebben de Sone, en de Heilige Geest ook de werelt geschapen? Ant. Ja, gelijk sy met de Vader de eeuwige waeragtige God zijn Joh. 1.3. Door het Woort zijn alle dingen gemaekt, ende sonder het selve is niet gemaekt van 't gene gemaekt is, Job. 33.4. De Geest Gods heeft my gemaekt, Ps. 33.6. | |
Wat dingen zijn geschapen?Ant. Hemel en Aerde, met al dat daer in is, Gen. 2.1. Alsoo zijn volbragt den Hemel, de Aerde en al haer heyr. Gen. 1.1. Jer. 10.12. | |
b. Vr.Uit wat stoffe heeft God de wereld gemaekt? Ant. Uyt niet, Heb. 11.3. Door het geloove verstaen wy dat de werelt door het woort Gods is toebereit, also dat alle dingen die men siet, niet geworden zijn uyt dingen die gesien worden, Prov. 8.25. de aenvang van de stofkens der werelt, Col 1.16. | |
b. Vr.In hoe veel tijd heeft God de werelt gemaekt? Ant. In de tijd van ses dagen, Gen. 2.2. Als nu God op den sevensten dag volbragt hadde sijn werk dat hy gemaekt hadde, heeft hy gerust op den sevensten dag van al sijn werk dat hy gemaekt hadde, Exod. 20.11. | |
[pagina 22]
| |
c. Vr.Hoe lang is dit nu geleden? Ant. Soo ontrent vijf duysent ende ses hondert jaer. | |
b. Vr.Hoedanig was de werelt alse nu geschapen was? Ant. Alles was seer goet en heerlijk; bequaem om Gods magt, wijsheit, en goetheyt te vertoonen, Gen. 1.31. God sag al wat hy gemaekt hadde, en siet het was seer goet, Deut. 32.4. Psal. 19.2. | |
c. Vr.Heeft dan God de leeuwen, wolven, slangen, padden, doornen, en vergiftige kruyden, etc. niet geschapen? Ant. Ja hy, maer niet in die boose eygenschappen: Want die quaetaerdigheit is daer na door de sonde, tot straffe der Menschen daer in gekomen, Gen. 3.17. De Heere seide tot Adam, het Aertrijk zy om uwent wille vervloekt, Gen. 3.14. Gen. 3.18. De aerde sal u distelen en doornen voortbrengen. | |
c. Vr.Wat sijn de uytnemenste Schepselen geweest? Ant. De Engelen en de Menschen, Ps. 104.4. die sijne Engelen maekt Geesten, Col. 1.16. Ps. 8.6. | |
b. Vr.Wat zijn Engelen? Ant. Heylige, wijse, magtige, onsterffelijke Geesten, Heb.1.14. Zijnse niet alle dienstbare geesten? Luc. 20.36. 2. Sam. 14.20. | |
b. Vr.Weten de Engelen alle dingen? Antw. Neen; (1.) Sy kennen het herte van de menschen niet: (2.) Alle Gods besluyten kennen sy ook niet, Marc. 13.32. Van dien dag, en die ure en weet niemant, nog de Engelen die in de Hemelen zijn, 1 Reg. 8.20. Eph. 2.10. | |
c. Vr.Kennen de Engelen ons menschen hier beneden wel? Ant. De Engelen worden van God op de aerde uytgesonden, ende also konnen sy ons menschen, ende onse werken wel kennen, met welke wy besig zijn, Act. 10.4. de Engel seide tot Cornelius, uwe gebeden, ende uwe aelmoessen, zijn tot gedagtenisse op gekomen voor God, Matth. 13.41. Heb. 1.14. | |
b. Vr.Zijn de Engelen groot van magt? Ant. Ja, Ps. 103.29. Lovet den Heere, sijne Engelen, gy kragtige helden, 2 Thess. 1.7. 2 Reg. 19.35. | |
a. Vr.Konnen de Engelen miraculen doen; ofte hebben sy het herte der menschen in haer macht? Ant. Neen; Want het is alleen Gods werk, Prov. 21.1. Het herte der Koningen is in de hant des Heeren, Ps. 72.18. gelooft zy de Heere, de God van Israel, die alleen wonderen doet. | |
a. Vr.Mogen de Engelen wel aengebeden worden? Ant. Neen, Col. 2.18. Dat u niemand en overheersche in nederigheid ende dienst der Engelen, Apoc. 19.10. Apoc. 22.9. | |
b. Vr.Hoe heeft God de eerste menschen geschapen? | |
[pagina 23]
| |
Ant. Adam ontfing sijn lichaem uit Aerde, waer in God een ziele blies: Eva wiert gemaekt uit Adams ribbe, Gen. 2.7. De Heere God hadde den mensche geformeert uyt het stof der aerde, ende in sijnen neuse geblasen den adem des levens, alsoo werd den mensche tot een levendige ziele, Gen. 2.21, 22. Eph. 2.22. | |
c. Vr.Hoe zijn wy menschen geworden? Ant. Na den lichame, door middel van ons Ouders; maer na de ziele, door Gods scheppinge, waer door de zielen nog dagelijx worden gemaekt, Hebr. 12.9. Wy hebben de vaders onses vleesches wel tot kastijders gehad, en wy ontsagense: sullen wy dan niet veel meer de vader der geesten onderworpen zijn, en leven? Eccl. 12.7. Zac. 12.1. | |
c. Vr.Wat is de ziele? Ant. De ziele is het beste deel des menschen, een geestelijk wesen, dat onsterffelijk is, en van het lichaem kan afgescheiden worden, begaeft met verstant en wille, Matt. 10.28. Vreest u niet voor de gene die het lichaem dooden, ende de ziele niet en konnen dooden, Eccl. 12.7. Luc. 23.46. | |
c. Vr.Wat was het bysonderste in den geschapen mensche? Ant. Het beeld Gods, Gen. 1.27. God schiep den mensche na sijnen beelde, na den beelde Gods schiep hy hem, Eccl. 7.29. | |
a. Vr.Waer in bestaet dit beeld Gods? Ant. (1.) In de substantie van de ziele, dwelke was geestelijk, en onsterffelijk: (2) In de kragten van de ziele, dewelke zijn, verstant, en wille: (3.) In de hoedanigheden van de ziele, ja van den geheelen mensche, dewelke waren kennisse Gods, en heyligheyt (4.) In de heerschappy over alle schepselen. (5) In een staet des geheelen mensche die onsterffelijck was, en geluksaligh, Eph. 4.24. Doet aen den nieuwen Mensche, die na God geschapen is, in waer geregtigheid en heyligheid, Eccl. 7.29 Col. 3.10 Gen. 9.6. | |
c. Vr.Was de mensche dan gantsch onsterffelijk, en geluksalig? Ant. Adam was soo onsterffelijk en geluksalig, dat hadde hy gewilt, hy hadde konnen niet sterven: nogtans soo niet, of hy konde sterven en ongeluckig worden, als hy quam te sondigen, Gen. 2. vs. 27. Ten dage als gy eet van den boom der kennisse des goets en quaets, sult gy de doot sterven. Gen. 3.17. | |
b. Vr.Soude dan Adam niet gestorven hebben, indien hy niet hadde gesondigt? Ant. Neen, de doot is een straf van de sonde, Rom. 6.23. De besoldinge der sonde is de dood, Gen. 2.17. Rom. 5.12. Door een mensche is de sonde in de werelt gekomen, en door de sonde de doot. | |
c. Vra.Dewijl Adam voor den val at en dronk, en ook een vrou troude, etc. was dit geen bewijs dat hy sterffelijk was? | |
[pagina 24]
| |
Ant. Het was een bewijs dat hij sterven konde, indien hij quam te sondigen: Maer niet dat hy sterven soude, indien hy niet quam te sondigen: Want de kracht van Gods beeld en Gods zegen in spijs en dranck, soude hem in zijn staet hebben onderhouden buyten de doot, waer toe diende als een middel, en zegel, de boom des Levens, Gen. 2.9. De Heere God hadde alle geboomte uyt het aertrijk doen spruiten, begeerlijk voor 't gesigt, en goed ter spijse. En den boom des levens in het midden van den Hof, Gen. 3.22. Apoc. 22.2. | |
c. Vr.Wat pligten leide God den mensche op? Ant. Adam most den Hof Eden bouwen, ende bewaren; beyde mosten sy onder het eten van alle vrugten der boomen niet eten van den boom der kennisse, Gen. 2.16. God gebood den mens, Van alle boomen deses Hofs sult gy vrylijk eten, vers 17. Maer van de boom der kennisse des goeds en des quaeds, daer van en sult gy niet eten; want ten dage als gy daer van eet, sult gy de dood sterven. | |
c. Vr.Had Adam ook pligten van Godsdienstigheyt? Ant. Adam heeft sig als een heylig schepsel moeten dragen, het welk sonder heilige pligten van danksegging niet en kon gechieden; hier toe diende insonderheyt de onderhoudinge van den Sabbath-dag, die de Heere op de sevenste dag van de Scheppinge instelde, Gen. 2.3. God heeft den sevensten dag gezegent, ende heeft dien geheiligt, Exod. 20.11. | |
c. Vr.Maer hoe paste op de staet van Adam in sijn onnooselheyd de onderhoudinge des Sabbaths, dewijle Adam niet moede en was van werken? Ant. Adam most den Sabbath dagh niet onderhouden om dat hy van arbeiden vermoeit wiert, maer om dat hy geen twee dingen gelijk konde doen; Want al-hoe-wel hy met vermaek dit werk dede van den Hof in Eden, soo konde hy nogtans terwijl hy daer mede besig was, de openbare Gods-dienst niet oeffenen; Alsoo paste de onderhoudinge van den Sabbath soo wel op Adams als op onse rijke lieden, die niet behoeven te arbeyden. |
|