hoofdfiguur, in verband met de Perzen. Doch het alles concentreerende middelpunt is het Hof van koning Xerxes, koning Xerxes zelf en oud-Perzië. Tot dezen grootkoning en zijn milieu keert alles terug.
Morgenland begint met de woestijn en met de groote karavaan, onder de opperleiding van den Tsjarvadar. In deze karavaan komen van alle oorden der waereld, rassen en volkeren tesaâm. Daardoor heb ik de gelegenheid allerlei volkeren uit de oudheid, representatief te teekenen, in verband met hun oorsprong. Deze stof is overweldigend; ik zei het reeds. Daarom zullen na Morgenland er járen overheen gaan, eer ik weer een vervolgdeel kan schrijven, ten eerste door een afwisseling in arbeid die ik noodig acht, ten tweede door de uitgebreidheid der voorstudiën. Zij die dus op een ‘ontknooping’ wachten zullen teleurgesteld worden, als zij deze althans wenschen te lezen in dit deel. Ik heb nadrukkelijk doen uitkomen, dat ik alle groote volkeren uit de oudheid wil beelden, in hun milieu's en in enkelvoudige karakterontleding; dat mijn boeken zoo goed symbool zijn als werkelijkheid, uiting van religieus leven als geestelijke waereldbespiegeling.
Ik verklaarde reeds vroeger, dat ik aanvankelijk beperkte stof voor onmiddellijke dramatiseerende bewerking gereed hield: oud-Perzië in de vijfde eeuw vóór Christus. Ik wilde geven de stof van het Boek Esther, den Hebreeuwschen Mordechay en den bijbelschen Ahasverus (Xerxes). Maar ook verklaarde ik waarom ik afzag van het plan, alleen de stof van het Estherboek óm te werken tot een groot drama uit de oudheid en uit het Iranië van Zarathustra: omdat ik óók tegenover Perzië wilde beelden Klein-Azië, Aegypte, Hellas, Israël en Syrië. En dit mag niet worden vergeten bij de beoordeeling van de compositie van dit werk. Ik wil ook geven Babylon en Assyrië. Ik schreef: ‘Omdat ik dit boek, in zijn innerlijkheid open voor het universeele, alle innerlijke kernen van leven schenken wil, verschijnen er in, de wijsheid en de wellust, de mystiek, de droom, de natuur-verrukkingen en uit veler landen, volkeren en oude staten, het waereldlijke, geestelijke en verborgene