Techniek en Literatuur
Voor zover de techniek het uiterlijk beeld van de wereld, de gang van het leven en de inrichting van de maatschappij meebepaalt vormt dit voor de schrijver materiaal, gelijkwaardig aan ander materiaal. Niet meer en niet minder, als het goed is, maar in de meeste gevallen minder. Dit is misschien vooral een kwestie van inertie; daarnaast van onbegrip en ook van wantrouwen.
De reden van dit wantrouwen is waarschijnlijk, dat het gevoel van onbehagen tegenover sommige resultaten van de techniek direkt wordt overgedragen op het techniese woordmateriaal, dat o.a. voor de uitdrukking van een situatie of proces nodig is. Deze woorden zijn bij voorbaat negatief geladen, wat onjuist is omdat ze neutraal geladen hadden moeten zijn en pas in de kontekst hun waardelading hadden behoren te krijgen; alleen al om die reden worden ze, voor zover gebruikt, meestal negatief gebruikt.
Toch is ook voor de schrijver die bv. techniese woorden en begrippen in zijn werk wèl normaal aanwendt ‘techniek’ en alles wat ermee samenhangt, zoals gezegd, alleen maar materiaal gelijkwaardig aan ander woord- en ervaringsmateriaal en geen overtuiging, specialiteit of specialisme. Je zou het kunnen vergelijken