| |
| |
| |
Kan een mensch geregtveerdigt worden by God vergeleken. Job. 25. 4.
Heere God der heyr-kragten, wie is u gelyk. Ps. 88.
| |
| |
| |
§. III. Vergelykt u by God.
Overweegt dat gy nog ongelykelyk slegter, en veragtelyker zyt, vergeleken by God, by syne groodheyd, by syne oneyndelijke glorie: Omnes Gentes quasi non sint, sic sunt coram eo, & quasi nihilum & inane reputati sunt ei. Isa. 40. 17. Alle Volkeren zyn voor zyn tegenwoordigheyd, gelyk of zy'er niet en waren, en zyn by hem gerekent als voor eenen niet en yelte.
Alle schepzels die'er zyn en konnen zyn, en zyn niet, als sy in vergelykenis gestelt worden van dat on-naekbaer ligt, en die grondelooze zee van alle goed. En dat is't gene de Heyligen hier op de wereld, en de God-zalige in den hemel zoo nederig houd voor het wezen Gods; zoo dat Isaias daer maer een schemering van gezien hebbende uyt-riep: Va mihi, quia vir pollutis labiis ego sum, & Regem Dominum exercituum ego vidi. Wee my, want ik ben eenen man met besmette lippen, want ik heb den Konink
| |
| |
en Heere des Heyr-legers gezien. cap. 6. 5. Al of hy zeyde, zedert dat den grooten God der heyr-legers my een weynigsken van sijn Majesteyt heeft vertoont, en derve ik niet spreken; zoo vuyl zien ik my t'synen aenzien. Want, zegt den H. Gregorius lib. 18. Moral. cap. 33. hoe de Heyligen meer zien het binnenste van de Godheyd, hoe dat sy meer zien dat sy eenen Niet zyn. Sancti enim quantò magis divinitatis interna prospiciunt, tantò magis se nihil esse agnoscunt. Waerom de kennis sijns selfs niet volmaekt en kan zyn, zonder dat daer neffens gevoegt is de kennis van God: Noverim te; noverim me; ut amem te, & contemnam me. Heere laet ik u kennen, laet ik my kennen, op dat ik u beminne, en op dat ik my versmaede. zeyde den H. Augustinus, en met reden. Ziet dan overzulkx wat gy zyt met alle het goed dat gy hebt: gy zyt een sierken omcingelt rontom van eenen ongemeten afgrond van volmaektheden, die u ontbreken, en die in God overvloedig zyn: en daerom, wie zal u in die neffens-een-stelling kennen, wie u vinden in dien | |
| |
afgrond? Gy en God t'zamen en zyt niet meer als God alleen. Ipse est omnia. Eccli 14. naer de overzetting van Gregorius, Hy is het al. En indien hy het al is, zoo blyft u niet anders over als den Niet: hy is dien die is, en gy, die niet en is. Valt dan ter aerde en stort neder ô verward Babel! ô vermaledyde hooveerdye! Cecidit, cecidit Babylon magna. Apoc. 18. 2. Indien dat den mensch volstrekkelyk eenen Niet is, met al t'gene hy heeft van syn selven, en eenen Niet ook nog ten opzigte van't gene hy heeft van God, hoe kan hy sig dan nog roemen en verhooveerdigen? Gloria tua nihil est; Uwen roem is den niet: en roemt gy daer in? Ego Abyssus vanitatis, ignorantiarum & nihili: tu abyssus veritatis, sapientiae, bonitatis & rerum omnium, Deus meus & omnia. In Opuscul. Waddin. Ik ben eenen afgrond van ydelheyd, van onwetentheyd, en van niet: gy eenen afgrond van waerheyd, wysheyd, goedheyd en van alle dingen, mynen God mynen Al. Dusdanig gevoelen had den oodmoedigen H. Franciscus van syn zelven, zoo vervult van de waerheyd in't kennen van syn zel- | |
| |
ven, als de menschen gemeynelijk vervult zijn van duysternissen en onwetentheyd van hunnen Niet.
| |
Oeffeninge tot God.
I. En agt niet anders grood als God, en dat, 't welk hem aengaet; by u selven alles dat geschaepen is veragtende: Quod aeternum non est, nihil est. Het gene niet eeuwig en is, en is niet.
II. Aenmerkt de gaven Godts in u, als oft sy u vremd waren, en dat zy uw' ellenden doen gedenken terwylen zy u vercieren. Eene arme Jouffrouw die naer de Kerk gaet met een geleend kleed; om datse geen eygen en heeft, en pronkt niet als wel op-geschikt, maer is beschaemt als behoeftig zijnde.
III. Onderwerpt u aen God als eene slegte slave, en word gram op u selven als u de schikkingen van de Goddelijke Voorsienigheyd t'uwen opzigte hard vallen: en zegt, Nonne Deo subjecta erit anima mea? Zal myne ziel niet onderworpen wezen aen haeren God. Ps. 61. 1.
| |
| |
IV. Bedankt God naer dat gy eenig goed werk volbragt hebt, als van een aelmoes aen u bedelaerschap gegeven.
V. Staet verbaest, dat terwylen de Heyligen en in den Hemel en op de aerde, sig voor God vernietigen, wegens d'afhangelykheyd die sy hebben van hem, en de verworpentheyd die sy hebben van hun selve, dat is van hunnen Niet, uwe blindheyd sig nog derft verhooveerdigen. O Niet, zeyde Angela de Tulgineo, wat zyt gy onbekend! Ah Niet wat zyt gy onbekend!
| |
Tot u selven.
I. Bemind het stilswygen, en hebt liever te hooren als te spreken.
II. Waert dat gy geprezen wierd, zoo word beschaemt in u selven, door de contrarie-achting die God van u heeft, de welke eens zal blyken aen ieder een en dan zal waer gemaekt worden: Omnes qui glorificabant eam, spreverunt eam, quia viderunt ignominiam ejus. Thren. 1. 8. Alle die haer prezen hebben haer misagt, om datse gezien hebben haerde schande.
| |
| |
III. Wagt u van met woorden op te pronken het quaed dat gy lyd, om geen mede-lyden en grood-agting te verwekken by de liefde van andere.
IV. Zyt bezorgt om een mishaegen te verwekken in d'eer die gy ontfangt, overwegende dat uwe deugt zoo swak is om te wederstaen den minsten aenstoot van ydelheyd.
V. Verwondert u over de vinnigheyd van uwe passien. De bergen die vuur spouwen, houden somtyts op, maer uwe begeerlykheden noyt.
| |
Tot den even-naesten.
I. Als iemand u berispt, tragt u selve wys te maken dat hy gelyk heeft, want anders zoud' het weynig helpen te swygen met de tong, en te morren met het hert.
II. Spreekt wel van een ieder een. Die opregt oodmoedig is, heeft van niemand quaed gevoelen, als van syn selven.
III. Op alle beweging van qualyk t'oordeelen van iemand, zoo veront- | |
| |
weerdigt u tegen u selven, als tegen eenen die een splinter ziet in d'oogen van synen broeder, en geenen balk in syn eygen.
IV. Ziende iemand die openbaerlyk misdoet, bekend dat gy nog erger zoud doen, waer't dat gy in syn schoenen staekt. Den eenen wyn-stok loopt regt om hoog, om dat hy regt gehouden word van den olm-boom; maer zoo hem die ontrokken word, zult gy hem zien neder kruypen langs de aerde, zoo wel als de andere die geen paelen tot steun-staken en hebben.
V. Als gy iemand hoort laken, wagt u van u daer heymelyk over te behaegen als oft gy vry waert van dat gebrek; want anders verheft de hooveerdye sig geerne op de vernedering van een ander.
| |
| |
| |
Gebedt
Tot de Alder-heyligste Maget Maria, op datse voor u d'oodmoedigheyd verkryge.
O Alder-reynste Maget ende Moeder van heylige Liefde, die aen d'oodmoedigheyd alle uwe groodheden schuldig zyt, ik en vinde geen beter reden om voor u te derven verschynen, als u te komen verzoeken dat ik myne hooveerdye mag verwinnen, die de vyandinne van u, en van uwen Goddelyken Zone is, den welken aghte wel besteet te hebben de vernedering van syne Godheyd tot de vereening met onsen Niet, en syne Menscheyd tot de dood des Cruys. Slaet dan uw' minnelyke oogen, ô goedertierenste Moeder op my ellendigen als ik ben: Illos tuos misericordes oculos ad nos converte. Ik verzoeke niet anders als een van uwe oogslagen; aenziet my, en als gy dan onbeweegt, my kond zoo gebrekkelyk aenzien, en in myn armoede velaten, zoo ben ik te vreden daer in te blyven. | |
| |
Maer die bermhertigheyd die u zoo eygen is, en dat ampt van onze Advocatersse ende Moeder, dat u uwen Zone stervende heeft op-geleyd, en zullen dat niet toe-laeten. Ik bid u dan, door alle die titels, en door dat wel-behaegen dat de H. Dryvuldigheyd heeft in uw' onbevlekte ziel, dat gy in my wilt uytroeyen alle ydele groodagting myns selvens, en alle genegentheyd tot wereltsche eer. Dat myne glorie in alles zy, alle glorie te geven aen JESUS, en in altyd te belyden dat ik eenen zondaer ben, en dat alle het goed, dat ik door syne Goddelyke genaede bezitte, ten opzigt van syn Groodheyd is eenen louteren Niet. Maekt dat deze waerheyd, die gy my door uw' exempel geleerd hebt, van my op zoodanige manier in't werk gesteld worde, dat ik daer naer met u eeuwig mag grood maken den Heere en den Hemel, en hem mag danken, dat hy zoo bermhertelyk aen-gezien heeft eene ziele, die zoo ellendig is als de myne. Amen.
EYNDE.
|
|