Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdVioolavond - Bronislaw Huberman
| |
[pagina 703]
| |
ten, laat staan voor één. Maar toch wijt ik niet hieraan de indrukken die Hubermans interpretatie van Mozarts verrukkelijke Sonate in AGa naar voetnoot194 op mij maakte. Huberman weet zeer goed hoe hij het werk wenst te realiseren en ik kan slechts schrijven dat ik mij de reproductie van Mozarts muziek anders droom. Minder zenuwachtig, minder gejaagd, minder broeierig. Eenvoudiger vooral. Hubermans wezen dicteert hem in zijn spel accenten waarnaar de meesten onzer met hun dagbewustzijn maar liever niet zouden luisteren (overdrachtelijk, s.v.p.). Dit is de reden waarom zijn spel zo sterk een invloed heeft op een eenmaal ‘ingespeelde’ zaal publiek. Men behoort dan ook de psyche van zijn spel niet wezenlijk te kritiseren; men moet hem niet meten met de maten die gelden voor een Kreisler, een Capet. Objectieve waardering levert in zijn geval slechts de subjectieve appreciatie op: dat men zich tot en met morgen van een solosonate van Bach, van een duosonate van Mozart een ander begrip gevormd heeft. Natuurlijk valt dat alles volmaakt buiten de mening omtrent Hubermans vioolspel. Dit voortreffelijke handwerk vraagt slechts bewondering, die wij Huberman gaarne schenken. Het eendelige vioolconcert van Hermann Goetz, het derde programmanummer, vraagt, hoewel het een betrekkelijk onbekend stuk is, geen gedetailleerde beschouwing. Men heeft het gisteravond kunnen horen: dominantseptiemakkoordmuziek; veel haast in de solostem; melodisch, ritmisch, constructief een locus communis. Wat langdradig, schoon niet langdurig. Als geheel: nogal provinciaal-Zwitsers. Men kan deze mentaliteit getypeerd vinden in Wagners Mein Leben en ook in zijn Meistersinger... |
|