Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdFrancis Koene
| |
[pagina 386]
| |
de hekserijen der loutere techniek hem niet vangen, op den duur? Wij moeten op het ogenblik nog reageren met vraagtekens. Niet uit kil scepticisme - ik weet Koenes grote en positieve kwaliteiten naar behoren te waarderen. En het stemt hoopvol te kunnen vermoeden dat deze buitengemeen talentvolle kunstenaar wel zal weten dat het programma waarmee hij thans concerteert, slechts geschikt is om de aandacht des publieks op zijn violistische gaven te vestigen. Dat weten we nu. Wij zullen met zijn talent rekening houden. Hij heeft thans tot eerste taak om zich te oriënteren. Hij moet weten waaraan hij zich te houden heeft. Er zijn in de Ruimte, tussen hemel en hel, miljarden mogelijkheden, waarvan wij Francis Koene nog niet hoorden dromen, tot dusverre. Er is één technisch, rechterhands zwakheidje waarop ik de violist nog moet wijzen, en dat is het begin van een cantabile frase. De eerste noot bleef daarvan te vaak beneden het verlangde gemiddelde. Doch: het constateren is het herstellen voor iemand met zijn capaciteiten. Het accompagnement van mevrouw Remak-KoeneGa naar voetnoot47 was uiterst getrouw en zeer willig. Doch zij houdt te zelden een forte vol en in de tutti's van Dvořáks concert verslapte haar concentratie te vaak. Maar men hoort niet vaak een dusdanig willig aangepast accompagneren. Ik wens Koene toe dat hij altijd over zo een hulp kan beschikken! |
|