Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdStadsconcerten - Lucie Caffaret
| |
[pagina 284]
| |
Behalve de beide concerten speelde zij, als toegift, nog Ravels Jeux d'eau. Het is geen gewoonte om over de toegiftjes te schrijven, doch in dit geval moet ik van de gewoonte afwijken. Want in dit werkje heeft zij zo singuliere kwaliteiten gemanifesteerd, dat het onrechtvaardig zou zijn die niet op te willen merken. Haar ganse techniek, haar zin voor plastiek, haar meesterlijke beheersing der tempi, haar gevoel voor humor, haar gouden stijgingen en immateriële zwevingen, haar ganse, bijzondere dispositie voor de moderne pianistiek culmineerden in dit kleine meesterwerk. Het druppelde, sproeide fosforiserend licht. Dit was Henri de Régniers watergod, druipend, glimmerend, lachend in het water ‘dat hem krieuwt’.Ga naar voetnoot180 Het was de eerste maal dat ik Ravels Jeux d'eau hoorde spelen zoals ik het mij altijd gedroomd heb. Ik verwacht dat Lucie Caffaret hier het volgend jaar een pianoavond zal komen geven. Een groter publiek dan dat van het Stadsconcert moet in de gelegenheid gesteld worden met haar kennis te maken en haar spel te bewonderen. Het accompagnement door Van Gilse en het U.S.O. was vaak goed en handig (Franck), soms wat traag (Schumann: Finale), soms wat grof (Intermezzo). De orkestprestaties van zaterdagavond - Vivaldi's Concerto grosso, Berlioz' Benvenuto en de Prélude à l'après-midi d'un faune van Debussy - vragen geen nadere bespreking. Vivaldi werd beter gereproduceerd dan Debussy; behalve het onvaste tempo detoneerden de hoorns en joeg de fluit hier en daar. |
|