Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdKamermuziek
| |
[pagina 103]
| |
Het tweede deel is inderdaad betrekkelijk licht - maar dit leek mij minder gelukkig weergegeven. De Finale werd door Canivez' en Cornelis' reproductie ook een massa helderder, doch ik geloof niet dat men dit ooit helemaal aanvaardbaar zal kunnen maken. De onophoudelijk doorstampende ritmen, twee tegen drie of drie tegen twee, hakken de melodische lijn onherroepelijk in duizend stukjes. Het gebeurt vaak dat Brahms zijn sonates door de finales minder maakt - de Derde vioolsonate is daar ook een voorbeeld van. Men kan het hoogstens bejammeren. Hierna de Sonate van Debussy - de eerste der ‘Six sonates pour instruments divers par Claude Debussy, musicien français’; tot dusverre verschenen, behalve deze Violoncelsonate, de Tweede voor fluit, alt en harp en de Derde voor viool en pianoGa naar voetnoot150 - voor mijn gevoelen niet de mooiste van het drietal. De Sonate voor violoncel en piano is een wonder van klank, een fantasie, vol van de meest emotionerende, onvoorziene en feeërieke vergezichten, een voorbeeld van de subtielste, meest gracieuze componeertechniek die zich denken laat. Hoe logisch is alles, hoe volmaakt is de nieuwe vorm die de meester vond, reeds direct toegepast - hoe klinkt alles! De lezer zal geen uitvoerige ontleding van mij verwachten - men heeft gisteravond bewust of onbewust gevoeld dat er een Meester aan het woord was en ik ben er zeker van dat zij die ditmaal nog enigszins bevangen stonden tegenover het nieuwe geluid, bij een tweede auditie nog meer zullen genieten. Moge het spoedig zijn! Over de reproductie van gisteravond zal ik uiterst kort zijn: daar viel buitengewoon veel te waarderen! Evert Cornelis en Thomas Canivez hebben ons de niet verschenen Triovereinigung allerminst doen betreuren. |
|