Naaukeurige beschryving der uitwendige godtsdienst-plichten, kerk-zeden en gewoontens van alle volkeren der waereldt. Deel 1
(1727)–Bernard Picart– AuteursrechtvrijX. Hoodftsuk.
| |
[pagina 248]
| |
welvoeglyk dat de uitwendige merkteeken zyner waardigheit met de Majesteit van zyne verhevenheit en de doorluchtigheit zyner bedieningen over eenkomen. Hy voert de SleutelsGa naar voetnoot(a) als een teken van vermogen, zulks hy den gelovigen de Hemel opent, en draagt de drievoudige KroonGa naar voetnoot(b) om den Volke te toonen dat hy Opperpriester, Keizer en Koning is. De toestel tot zyne KroningGa naar voetnoot(c) wykt niet voor de aller uitmuntenste Mogentheden der waereldt. Na zyne verkiezing, indien de Paus niet dan Diaken is, lyft hem de Kardinaal Deken in de Orde van 't Priesterschap in, en wyt hem tot Bisschop in de Kapel van Sixtus. De dag van 's Pausen kroning verscheenen zynde, gaat zyne Heiligheit in zyn gewoon gewaadtGa naar voetnoot(d) naar deeze Kapel, door twee Prelaten geleidGa naar voetnoot(e) 't welk de Kamerling en den Schenker zyn. De Geheimeen Eer-Kamerlingen en 's Pausen Kapellaan die met zyne Heiligheit gaan, worden van die geenen voorgegaan die menGa naar voetnoot(f) Kamerlingen extra muros of Buiten-Kamerlingen noemt, en van de Stalmeesters die den overleden Paus hebben gedient. De Afgezanten, de Generaal van den Kerklyken Staat, de Vorsten van den Troon, de Gouverneur van Rome, de Kapiteinen van de Lyfwacht der licht-gewapende Ruiters, de Zwitzers en Pausselyke Soldaten woonen deeze plechtigheit by; de Kardinalen zyn alle in 't rood gekleed, te weeten, een Priesters rok, een opper of boven-rok, by de Romeinen Mozzette genoemt, en met roode kalotten op 't hoofdt. Deeze Omgang aan de Kapel van Sixtus gekomen, bedienen zich de Kardinalen aan den ingang van de Kapel van roode Koorkleeden. Twee Kardinalen Diakenen geeven den nieuwen Paus de Pausselyke sieraaden. Vervolgens bestaan de Plechtigheden dusdanig:Ga naar voetnoot(g) De eerste Ceremonie Meester omgord hem onder het Priesterlyk opperkleedt van gevouwen taf, en zet hem de rood satyne muts op 't hoofdt. De Paus vervolgens in de Kapel gekomen; staan de daar zynde Kardinalen op, en groeten zyne Heiligheit eerbiediglyk. Naaulyks aldaar gekomen, ontfangt hy als Vader de onderwerping van zyne Geestelyke kinderen. De Edellieden van de Kardinalen knielen, de Paus staat overeind met den rug naar 't Autaar gekeert. Een der twee Kardinalen Diakenen licht hem vervolgens de rood satyne muts af, terwyl de andere hem een van witte taf opzet. Men trekt hem mede de roode Mozzette of boven-rok uit, en men verkleed hem met het Priesterlyk Hoofdtdekzel, de Albe, den gordel, de Stool, en de roode met goudt gestikte Kasuifel of 't Misgewaadt. De eerste Kardinaal Diaken zet hem den kosteliken Myter op 't hooft, terwyl de eerste Ceremonie Meester met luider stemme de Extra zegt: waar na een Apostolische onder Diaken het Kruis neemt 't welk voor den Paus moet worden gedraagen, en de Kardinalen neemen hunne Berretten of mutsen af ter eere van dit geheiligt hout. Het Kruis word in de volgende orde begeleid;Ga naar margenoot+ voor af gaan de Edellieden van den Paus, by paaren, gevolgt van de Hovelingen van den nieuwen Opvolger van St. Pieter in hun plechtelyk gewaadt. De Kamerlingen extra muros volgen hier op en na hen de Consistoriale Advokaten, de Geheime Kamerlingen, de Prelaten van de Kance- | |
[pagina 249]
| |
lary, de Bisschoppen, de Aartsbisschoppen en Patriarchen, de Kapellanen van den Paus die de driedubbele Kroon en de Myter draagen, enz. Het Kruis volgt op deeze Kapellanen, vervolgens gaan by paaren de Kardinalen Diakenen, eveneens de Kardinalen Priesters en Bisschoppen, die hun volgen. Haare Uitmuntendheden worden van de Handhavers des Roomschen Volks gevolgt, van de Caporions of Wykmeesters, enz. Zyne Heiligheit word, in een Zetel gezeten, naar de Kerk gedraagen, in 't midden van dit geleide, omringt van zyne Lyfwacht en een oneindige meenigte volks, 't welk, zoo wel te denken is, rykhalst met een greetig verlangen naar de zegeningen van den Heiligen Vader, om met zyne hulpe de Poorten des Hemels te bestormen. De Ridders van St. Pieter en Paulus houden het verhemelzel op, waar onder zyne Heiligheit gedraagen word. Dusdanig is de Orde waarin de Omgang naar St. Pieters Kerk geschied. Ga naar margenoot+ ‘Ga naar voetnoot(a) De Paus in 't Portaal van St. Pieter gekomen, vind dicht by de Heilige Poort een Troon, waar op hy onder een verhemelzel zitten gaat. Rondom deezen Troon zyn banken voor de Kardinalen door een afschutzel gesloten. De Kanonniken en Bevoorrechten van St. Pieter door een Kardinaal voorgegaan, die een Aartspriester is, komen de voeten van den Paus kussen; waarna hy aan den voet van 't hoog Autaar word gedraagen, gevolgt van een onnoemelyk getal Volks die groote toejuichingen doen. Zyne Heiligheit doet hier geknielt, en met ongedekten hoofde voor 't H. Sakrament zyn gebedt. Eerlang hier na draagt men hem naar de Gregoriaansche KapelGa naar voetnoot(b), plaatsende zich daar op een Troon, van Afgezanten der Mogentheden, Vorsten van den Troon, en andere aanzienlyke Persoonaadjes omringt. De Kardinalenkomen met roode koorkleederen aan, vervolgens de Prelaten enz. hunne onderwerping aanbieden. De eersten kussen hem de handt, en de andere de knie, waarna den Stedehouder van St. Pieter den Volke zynen zegen geeft, 't welk hem met vreugde-gebaer en toejuichingen bedankt. Deeze Plechtigheit ge-eindigt zynde, kleeden zich de Kardinalen, Bisschoppen en andere Prelaten in 't wit, en de Kanonniken van St. Pieter zingen beurtsgewyze de Antiënne. De Paus wascht vierwerf zyne handen. Het eerste handtwater word hem door den eersten Handhaver van 't Roomsche Volk gebragt, het tweede onder de Mis door den Generaal der Kerke. De Afgezant van den Aller Christelyksten Koning geeft vervolgens het derde, en eindelyk de Afgezant van zyn Keizerlyke Majesteit het laatste; want indien zy de plechtigheit van de kroning bywoonen, zyn ze noodzaakelyk tot deezen Geestelyken Dienst verplicht. Wy zullen een te groot verhaal van zekere zaaken die den Lezer verdrieten mogten, overstappen: maar alleen met weinig woorden zeggen, dat zyne Heiligheit de versierzelen weder aflegt, om zich van andere te bedienen, waar van de verruw het zinnebeeldt van de oprechtigheit en eerbaarheit van den nieuwen Paus is. Men moet hem nu aanzien als in de gedaante van een zondig mensch, om een nieuw Schepzel te worden. De Kosters of Kerkendienaren brengen den Kardinaal Diaken nieuwe versierzelen, die den geenen een wit kleedt aandoet, die, volgens de uitdrukzelen der Schriftuur, moet in den Tempel des Heeren voorzitten. Hy geeft hem dan de Priesters rok, het Priesterlyk Hoofdtdekzel, de Albe, de Gordel, het Misgewaadt, de Stool, de goud geborduurde Myter met gesteenten bezet. De Omgang word vervolgens gedaan, en terwyl men die doet, houd de Ceremonie-Meester een brandende Waskaers in de eene handt en in de andere een Lampetschotel, waarin men al de glori der Waereldt verbeeldt, vertoonende voor zyne Heiligheit Afbeeldzels van Kasteelen en Paleizen uit vlaswerk gemaakt. De Ceremonie-Meester steekt 'er drie werf den brandt in, zeggende telkens tot den PausGa naar voetnoot(c) Zie, Heilige Vader, zoo vergaat de eere der Waereldt. ‘AlleGa naar voetnoot(d) de Omstanders en Bywooners van deeze Processie, beneden het Hoog-Autaar gekomen, waarop zeven groote zilvere vergulde Kandelaars staan, in ieder een groote brandenden Wasch- | |
[pagina 250]
| |
kaers zynde; (eveneens als de zeven Kandelaars door zevenGa naar voetnoot* Acolyten voor het Kruis gedraagen) de Paus doet hier een kort gebedt op een Voetbank geknielt, waarna hy opstaat, en het Introito van de Mis begint, hebbende aan zyne rechter zyde de Kardinaal Deken met een koorkleedt aan, als medehelpende Bisschop, ter linker zyde de Kardinaal Diaken van 't Euangeli, en achter zich twee dienende Kardinalen Diakenen. Na dat de Paus zyne plechtelyke Belydenis heeft gedaan, geeft de Deken van de Rota, die de Pausselyke Myter draagt, de zelve aan twee dienende Diakenen, die hem deezen Myter op 't Hoofdt zetten. De Paus gaatGa naar voetnoot(a) op zynen Troon zitten, waar voor de drie eerste Kardinalen Priesters ieder een gebedt voor zyne Heiligheit doen. Vervolgens de Paus van zynen Troon getreeden, licht men hem den Myter af, en de eerste Kardinaal Diaken, van den tweeden geholpen, hangen hem het PalliumGa naar voetnoot† om, en men zegt;Ga naar voetnoot(b) ontfang het Pallium, 't welk u de plichten en de volmaaktheit van de Pausselyke bediening vertoont; gy kont 'er u van quyten ter eere van den Almachtigen Godt, van zyne allerheiligste Moeder de welgelukzalige Maagdt Maria, van de gelukzalige Apostelen Petrus en Paulus, en van de Heilige Roomsche Kerke. De Kardinaal Diaken van het Euangeli, hecht aan de drie kruissen van 't Pallium drie haaken met Diamanten; zyne Heiligheit met het PalliumGa naar voetnoot(c) over den rug, naar het Autaar ongemytert gaande, kust het Autaar, als ook het Euangeli-Boek en bewierrookt vervolgens het Autaar. Na deeze gedaane bewierrooking, zet men zyne Heiligheit den Myter weder op, en de eerste Kardinaal Diaken bewierrookt hem driewerf. Deeze Plechtigheit eindigt door een kus die hem deeze Kardinaal aan de linker wang en voor de borst geeft, gelyk mede de twee andere Kardinalen doen. Vervolgens gaat de Paus weder naar zynen Troon, alwaar hem al de Kardinalen ongemytert komen aanbidden; de overige Geestelykheit doet insgelyks, alle in hun plechtelyk gewaadt. De Patriarchen, Aartsbisschoppen en Bisschoppen kussen hem den voet en de knie; maar de Abten en Bichtvaders van St. Pieter alleen den voet. Na deeze verrichting staat de Paus op, | |
[pagina 251]
| |
Ga naar margenoot+gaat ongemytert naar het Autaar, zingt of leest de Introito en het Kyrie eleison, enz. Heft het Gloria in excelsis op, gaat weder op zyne plaats tot dat het Gebedt van de Mis is volbragt. Alsdan komt de eerste Kardinaal Diaken in de BichtkamerGa naar voetnoot(a) van St. Pieter. Hy wordGa naar voetnoot(b) van de Apostolische Onderdiakenen gevolgt, insgelyks van de Auditeurs de Rota, van de Consistoriale Advokaten, enz. Die alle in rang gepaart gaan, met witte Koorkleeden aan en violette Armelynen over het Koorkleedt. De Kardinaal Diaken zegt zachtelykGa naar voetnoot(c) het Exaudi Christe, waarop de Geestelykheit hem vervolgens antwoord;Ga naar voetnoot(d) Domino nostro à Deo decreto Summo Pontifici & Papae enz. Het Exaudi en het overige word driemaal herhaalt, eveneens als het Salvator Mundi, 't welk 'er de zelve Kardinaal vervolgens byvoegt, en waarop de GeestelykheitGa naar voetnoot(e) tu illum adjuva antwoord: Hier op volgt de Litanië der Heiligen; het Latynsch Epistel volgt de Litanië, en het Grieksche volgt het Latynsche: wordende het eene door den Griekschen Onderdiaken gezongen en het andere door den Latynschen. De Zangmeesters die in 't Koor zyn, zingen het Graduaal, een Kardinaal Diaken zingt het Euangeli in 't Latyn, een ander in 't Grieksch en de Mis eindigt door Ceremoniën, waar van we in 't vervolg handelen zullen: maar men moet weeten dat zyne Heiligheit na de Mis zich weder inGa naar voetnoot(f) zyn zetel plaatst, zonder de zieraaden die geduurende de plechtigheit gedient hebben, af te leggen. Alsdan komt de Kardinaal Aartspriester van St. Pieter, van twee Kaonniken verzelt, en bied zyne Heiligheit en witte damaste Beurs aan, waarin 25 Juliën oude munt zyn, ter erkentenisseGa naar voetnoot(g) van dat hy de Mis zeer wel gezongen heeftGa naar voetnoot(h). Zyne Heiligheit geeft dan dit Geldt aan de Kardinalen Diakenen die de twee Euangeliën gezongen hebben, en deeze geeven 't aan hunne Caudatarissen of sleep dragers. Eindelyk word de Paus naar de Plaats vanGa naar margenoot+ zegening gedraagen, van zyne Kardinalen en Prelaten verzelt. Het verhemelzel waar onder men hem draagt, word door des Volks Handhavers en de Caporions of Wykmeesters opgehouden: twee Stalknechts van den Paus in 't rood gekleed houden ieder ter zyde van de draagstoel van den Heiligen Vader een waaituig van paauwe staerten gemaakt. De Kardinalen en Prelaten staan overend, terwyl de twee eerste Kardinalen Diaken, gelykzaam als Handleenders, zyne Heiligheit op den Troon helpen, die het Gewyde Genootschap 's daags te vooren in 't midden van 't vertrek opgerecht heeft. Zoo draa de Paus gezeten is, zingt het Koor de Antiënne,Ga naar voetnoot(i) Corona aurea super caput &c. met de antwoorden op dit gezang; waarna de DekenGa naar voetnoot(k) het gebedt van de kroning opzegt. De tweede Kardinaal Diaken licht des Paus Myter af, en de eerste zet hem de driedubbele KroonGa naar voetnoot(l) op 't hoofdt, zeggen-tot hem:Ga naar voetnoot(m) ontfang deeze Muts die metGa naar margenoot+ drie Kroonen is versiert, en vergeet niet, die draagende, dat gy de Vader der Vorsten en Koningen zyt, de Scheidsman der Waereldt, en op Aarde de Stedehouder van Jesus Christus onzen Zaligmaker, enz. Im- | |
[pagina 252]
| |
mers vergeet de Paus deeze vermaning nooit. Hy zegent vervolgens driewerf het Volk, en twee Kardinalen verkondigen in 't Latyn en Italiaansch een vollen Aflaat. Hier na begeeft zich zyne Heiligheit naar zyn Vertrek van 't Vatikaan, en de Kapel van Sixtus doorgaande, neemen hem de Kardinalen Diakenen de Pausselyke versierzelen weder af. De eerste Kardinaal Priester wenscht hem uit den naam van 't gewyde Genootschap ad multos Annos. Dat is, dat hy veele Jaaren het Pausschap bekleede.Ga naar margenoot+ Ondertusschen laat zich het Geschut van 't Kasteel St: Angelo, met een drievoudige losbranding, door de gansche Stadt hooren. De Ruiters en Voetknechten staan alle in 't geweer. De huizen zyn verlicht, en op de openbaare Plaatsen vind men overal Vreugdevuuren, waardoor en door de meenigte van vuurpylen de geheele lucht is verlicht. Men hoort niet dan van Baalen, Onthaalingen en Muzyken spreeken. Een ieder zoekt in kostbaarheit uit te munten om volgens zyne genegenheit de verheffing van den nieuwen Paus te vieren. Men kan zich door oneindige vermakelykheden vergenoegen, nademaal men 'er vind die op het allerkrachtigste hunne genegenheit toonen, daar andere zich in eene gesteltheit vinden die t'eenemaal het tegendeel verbeeldt: maar hoe 't ook zyn mag, Rome is uitgelaaten van vreugde, en indien al dit vreugde-bedryf de Heilige driftigheit van een waaren Apostolischen yver verbeeldt, kan men zeggen dat Rome alsdan de Heiligheit zelfs is. |
|