tweede de verkrijginge desselven, de derde het gebruyck, 't welck geheel hanght aen de Wetenschap: welcke Wetenschap, voor soo veele die ten goede streckt, is, in een sekere maniere, allerleye slagh van deughde: daerom seyt dieselve Philosooph, dat de Wetenschap van 't Godlijcke goed, de volkomene Wijsheyt geheeten wort.
De Wetenschap van goed en quaed, ten opsicht van den Mensche, wort kloeckheyt geheeten: de Wetenschap, om het goed en quaed uyt te deelen, aen die 't verdient hebben, is gerechtigheyt; om het goed te doen, en voor 't quaed te schricken, is dapperheyt. En de matigheyt is een kennisse, om datselve goed en quaed, te omhelsen of te vlieden. Door 't middel dan van de voorsichtigheyt, soo geraecktmen tot een rechte meeninge, diewelke niet anders is, als een Wetenschap, en een oprechte wegh totte gelucksaligheit. De Godlijcke Philosooph seyt, De voorsichtigheyt is een seeckere deughd, die tot een rechte meeninge behoort. Gelijcker nu driederleye slagh van gelucksaligheden gevonden worden, als geseyt is, soo is 't oock nootwendigh, datter mede drie soorten van Wetenschap moeten wesen, gelijck dieselve Plato seyt: Daer zijn, seght hy, driederleye aert van Wetenschappen, de eerste bestaet in de kennisse, als de Rekenkonst en Wiskonst. De tweede in het gebieden, als in de bouwkonst. De derde in het werck selve, als in 't timmeren, smeeden en andere werckluyden. Soo is 't dan van noode, dat de Mensche, aleer hy kan seggen Wetenschap te hebben, dat hy oock hebbe een goede geschicktheyt in 't verstand, en dat hy 't wel besitte. En daerom seyt hy in zijn Alcibiades, dat is de beste raeminge van die 't weet, dat hy, 't geene hy weet, oock wel kan vertoonen en bewijsen.
Wy hebben als nu, nae de leere van Plato vertoont, wat wy in dese beeldnisse alleen gevolght hebben, naerlaetende de Peripatetische onderscheidingen, van die daer willen, alsoo daer driederleye slagh van gelucksaligheden zijn, datter alsoo oock drie soorten van Wetenschap souden wesen.
Om dan dese beeldenisse te verklaeren, segh ick, datse Oud behoort te zijn, want Ovidius seyt, door veele dingen te weeten, maeckt het Ouder swaer. En 't eerste daer van, seyt Plautus niet sonder reeden, dat d'Ouder is een confiture van Weetenschap. En Plato seyt in 't I b. de Scientia, dat het waerschijnlijk is, dat de Oude wijser zijn, door de groote slovernie en tijd-verslijtinge, die zy in de studie en geleertheyt hebben toegebracht. In den Ouden is wijsheyt en kloekheyt door veele Iaeren, seyt Iob I cap. en Plato in zijn I boeck Litigiosus genaemt, gebiet ons, datmen om Deughd en Wijsheyt te verkrijgen, van noode heeft, niet alleen ongemack, schade, verdriet en slavernie te lijden, maer oock soo men ons, om beter te worden, mishandelde, wy mostent verdraegen, jae al soumen ons villen en braeden, jae geheel om 't leven brengen: Hier uyt blijckt, hoe veel de oprechtigheyt van 't gemoed is te achten, en hoe lofwaerdigh de oude dappere Christen Martelaers zijn geweest, waer op dese heylige spreuke wel past, Wie zijn leven in dese Werlt bemint, die sal 't verliesen, maer wie 't hier verliest, sal 't selve in 't eeuwige leven weder verkrijgen.
Het blauwe kleet bediet de Wetenschap van de natuyrlijcke dingen, en de gulden boorden daer aen, bedieden Wijsheyt van de Godlijcke dingen. En hierom voert onse voorseyde Philosooph, in 't boeck van de Schoonheyt, Socrates in, die God op deser wijse bad: O vriend Pan, en ghy andere Goden, geeft bid ick u, dat ick inwendigh magh schoon werden, en dat het geene my van buyten magh overkomen, my van binnen magh behagen. Dat ick de wijse magh alleene rijck achten. Verleent my oock maer soo veele gouds, als een gemactight Man behoeft en noodigh is. Siet dan wat voor goed Socrates begeert. Wat goed? De Wijsheyt, te weeten de kennisse van Godlijcke dingen, die God alleene kan geven: en dat hy een reyn gemoet mocht verkrijgen, te weeten, dat gemaetight, suyver en oprecht zy. Om wat sake bad Socrates? dat hy der Wijsheyt mocht waerdigh geacht werden. Maer wie is waerdigh der Wijsheyt? Die is dan der Wijsheyt waerdigh, dieder vaerdigh en bereyt is, zijn licht te ontfangen door 't middel van de onthoudentheyt, maetigheyt en door de deught of kracht van een gemoed, dat gesuyvert, schoon en helder is, en dat een treck en verlangen heeft om dese Wijsheyt te verkrijgen, als een schatkiste van alle rijkdommen: En hierom versochte Socrates dit blinckende goud van de Godlijcke Wijsheyt, dat met de geseide voorwaerden was voorbereyt. En hy versocht dat oock niet al te hovaerdelijck noch al te verslagen. Maer weinig wetenschap daer van te hebben, past op een on-