Tutela. Vooghdyschap, Momberschap.
Een Vrouwe van bedaeght Ouder, in 't root gekleedt, houdende in de slincker hand een Rekenboeck, waer op geschreven is Computa, en daer boven op een Weeghschaele. Van de slincker sijde sal een Haene staen. En 't beeld vertoont, als of het mette rechter hand een jongh kindeken, onder de slippe van haer kleed, wilde bedecken, dat ter aerden aen haere voeten slaept, en ter sijden sal een Hagedisse staen.
Daer is tweederleye slagh van Vooghdyschap, d'eene algemeener als d'ander: die de Egyptenaers afmaelden, nae de maniere als die van Orus Apollo is beschreven. D'ander was meer besonder, en bekender aen de Rechtsgeleerde, die oock Servius bepaelt, en by Paulus verhaelt wort in de eerste Wet, in 't opschrift de Tutelis in dig. als oock van Iustiniaenus Parag. I. Institut. De Vooghdyschap is een macht of gebiet over een vry persoon, als die van wegen zijne minderjaerigheyt, sich niet kan beschermen, en dese is van de Burgerlijcke Wet gegeven en toegelaeten. En ofse wel wort geseyt, datse van de Burgerlijcke Wet is gegeven en toe-gelaeten, niet te min isse oock van de Wet der Natuyre ingevoert, gelijck Cicero in zijne Officien of Plichten getuyght; en Iustinianus seyt oock 't selve tit. XX, I boeck.
Men maeltse van middelbaer Ouder, want Aristoteles seyt in zijn Rhetorica, dat dees Ouder alle het goed heeft, dat van de Iongheyt en van de Ouderdom is afgescheyden, als mede van alle overtolligheyt en gebreken, dieder in d'andere Ouderdommen schuylen: Maer hier in schuylt het midden, en dat bequaem is alle lasten, diensten en handlingen uyt te voeren.
Zy is in 't root gekleet, om dat door dese verwe, in de H. Schrift, de kracht van de Liefde wort aengemerckt, en die seer wel past by die geene, dieder sorge draegen over de Weesjes.
Zy houd in de slincker hand een Boeck, waer op geschreven is Computa, dat is, Rekent, en daer boven leggen de Weeghschaelen, om uyt te drucken, dat een Vooghd verbonden is de goederen der Weesen met alle gerechtigheyt te bedienen, en daer van te gelijck nauwe rekeninge te doen.
De Haene die zy aen haere sijde heeft, betoont de wackerheyt, die die geene behooren te hebben, die dese bedieninge aenvaerden.
Het bewijs, van dat zy 't slapende kindeken met een slippe van haer kleed bedeckt, betoont de yver en de goede bestieringe, die een Vooghd moet hebben.
De Hagedisse aen haer sijde, is, door het gemeen geroep, een bekent Dier, van de bescherminge en Vooghdye, dieder geseyt wort, dat dit Dier heeft over den Mensch, wanneer hy in 't veld slaept.