Cesare Ripa's Iconologia of Uytbeeldinghen des Verstants
(1971)–Dirck Pietersz. Pers– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 368]
| |
en achterwaerts gaet, met een gelijcke maniere, gelijck die geene doen die losberaedigh zijn, nu de spieglingen, dan de wercken prijsende, nu krijgh dan vreede, nu de wetenschap, dan de onwetentheyt, nu de ommegangh der Menschen, dan de eensaemheyt: sulx datter geen dingh magh ongelastert blijven, dat niet door haere schendinge, die in haere tonge geboren en gevoet wort, wert besmet, en door haere ontstantvastigheyt verspreyt, jae oock in al 't geene zy doen. Dese slagh van Menschen worden van Christo berispt, door de voordaet der geener, die den hand aen den ploegh slaen en te rugge sien. Het licht blaeu wort gestelt by gelijcknisse van de baeren der Zee, diewelcke seer ontstantvastigh zijn, en van tijd tot tijd ontstellinge veroorsaecken. De Maene is van gelijcken seer veranderlijck, voor soo veele onse oogen konnen begrijpen; daerom seytmen dat de Sotten veranderen als de Maene, die niet een uyr op een selve maniere staet. Men kander oock een Vleermuys by maecken, diewelcke wispeltuyrigh en dom zijnde, vlieght nu van d'een dan van d'ander sijde; gelijck Basilius seyt. |
|