die geene, die daer in wandelen, alhoewel die gesondt zijn, en is oock den krancken schadelijcker, om dat die onder haren swarten Mantel meest gequelt en beswaert worden, stervende oock meer Menschen by nachte als by dage. En alhoewel de Nacht in 't Latijn haeren oorsprongh neemt van 't beschadigen, soo isse nochtans behulpigh, en matight de schadelijcke sorgen, zijnde een Moeder en Voedster van den slaep en van de ruste, en een voortteelster van alle dingen, gelijck van Aristoteles is aengemerckt.
Vleessigh en van bruyne hoofdhayren is zy gemaelt, om dat haer aengesicht doncker is. En zy is met Maenekoppen gekroont, om dat die, al soetjens, stilte, ruste en slaep aenbrengen, 't welck het eygen van de Nacht is.
Zy heeft groote swarte uytgespreyde vleugels, om dat haere schadu het geheele Aerdrijck omarmt, gelijck verscheyden Poëten verhaelen.
Zy wort oock vreedsaem geheeten, om dat de Nacht, alhoewel die een uytvoerster is van twist, gramschap en besondere kyvagien, oock vreedsaem is, want men plagh daer in niet te oorlogen tegens openbaere Legers van gemeene Vyanden, maer yder Soldaet vertreckt dan in zijne beschansingen en bolwercken, geensins van den Nacht den Dagh makende, ten eynde in een donckere slagh, het Krijghsheyr niet werde verstroyt; gelijck Nonnus de Griexsche Poeet seyt, te weten dat de aenkomende Nacht den slagh of de Heyrlegers doet scheyden.
Het swarte kleed vol sterren geborduyrt, bediet, dat haer swartigheyt niet sonder glans is. Euripides kleed haer in 't swarte, vol lichte sterren. Want haer past een swart kleed, als wesende een schaduw van 't Aerdrijck, die de Werld duysternisse aenbrenght: En daerom wordtse oock van de Poëten swart genaemt. En de sterren op 't swarte kleed, maecken haer met een aengenaem gesicht uytblinckende, daerom maelt haer Claudianus af, met den schoot vol sterren, gelijck Ovidius mede doet.
De twee kinderkens, die de Nacht in den arm heeft, daer in hebben drie seer geleerde Mannen dapper verschilt. Vincent Catarri in zijne beeldnissen der Goden, seyt dat het swarte kind de dood is. Natalis Comes valt in dieselve dolinge. Catarri stelt het witte kindeken in de slincker arm, gelijck oock Romulus Amasaeus doet, daer hy hadde behooren te seggen, het witte in de rechter arm. Voorder verkeert hy de maniere, seggende, dat het swarte alleen de beyde beenen krom heeft, daer hy hadde behooren te seggen, dat zy beyde kromme beenen hebben. Tot volle vernoeginge is te weeten, dat Pausanias seyt, dat in 't graf van Cipselus den Tyran in Elia, een Vrouwe was, die een wit slapend kindeken in de rechter, en een swart in de slincker arm hadde dat oock sliep, alle beyde met kromme voeten, door 't eene den slaep, en door 't ander den dood uytbeeldende. De Vrouwe was de Nacht, die een Voedster van beyde was. Willende door het eerste witte kindeken, de bleecke en vaele dood uytbeelden, om dat zy den dood wit en bleeck maekt. Want de bleeckheyt en wittigheyt heeft by den Poëten eene beteycknisse. Horatius seyt, de witte bleeckheyt verwt den mond: Iae vreese, de quade conscientie en de gramschap, maecken wel den mond wit, maer de dood aldermeest, gelijck Virgilius, Statius en meer andere verhaelen.
Met kromme voeten wort hy gemaelt, om dat, of het wel schijnt dat de dood snel is, als wanneer hy de wackerste en sterckste Iongelingen snellijck aenvalt, niet te min soo komt hy aen hincken met langhsaeme en sachte stappen: Want soo haest als iemand geboren is, soo komt hem de dood al soetjens en soetjens vervolgen, jae in de selve dagh als wy worden geboren, en het leven beginnen te scheppen, dan sterven wy. Waer over oock Seneca seght, Wy vallen soo terstont niet in de dood, maer gaen al gemacklijck voort eñ sterven alle dage, jae alle dage worter een deel van ons leven afgesneden.
Lam wort hy gemaeckt, om dat de dood veele van onse gedachten en voorwerpsels verstoort en lam maeckt. En is de dood, in 't korte een beroovinge van 't leven, weghnemende 't leven van veele Iaeren in een oogenblick. Waer over dit grafschrift is gemaeckt:
Caesius Aequidicus had hondert Iaer geleeft,
Maer al dit groot geluck een uyr bedorven heeft.
Door het tweede swarte kindeken, wort de slaep verstaen, om dat het gemoed, door den slaep in de duysternisse is begraven, en wort