Cesare Ripa's Iconologia of Uytbeeldinghen des Verstants
(1971)–Dirck Pietersz. Pers– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 282]
| |
Met een verstoort gesicht wortse geschildert, want zy komt voort uyt toorn en wraeckgierigheyt. De brandende fackel vertoont, dat de lasteringe een bequaem wercktuygh is om het Vier van tweedracht, tot ondergangh van Landen en Koninghrijcken, t'ontsteken. Dat zy het naeckte kindeken by de hayren te rugge treckt, 't welck de handen ten Hemel heft, daer mede geeftse te verstaen, datse niet anders doet, als de eere van de onnoosele te verscheuren. Datse ter syden haer een Basiliscus heeft, daer van geeft Pierius reeden, om dat de Egyptische Priesters, dit dier de lasteringe toevoeghden, want gelijck de Basilisc, sonder te bijten, den Mensche van verre, alleen door 't gesichte schaedelijck is, alsoo is oock de Lasteraer of Achterklapper, die den Princen heimelijck in de ooren luysteren, en brengen, die geene, die zy willen beswaeren, listelijck, in 't verdriet, die oock daer door schaede, verderf, pijninge, en dickwijls den dood verkrijgen, sonder datse daer uyt konnen werden geholpen: onbewust zijnde van al dese bedriegerie, die al in haer afwesen geschiet: gelijckmen oock 't selve in veele hoven siet gebeuren; waer over Herodotus sprekende van de lasteringe, aldus seyt, de Achterklapper doet den beschuldigden ongelijck, dewijl hy hem in zijn aswesen beschuldight. |
|