de noodwendige dingen tot des Menschen leven, en vermits dese dingen veelerleye en verscheyden zijn, daer uyt geschiet het, dat de konsten oock veelerleye zijn. Aristoteles onderscheytse in dryerleye slagh, terwijl hy seyt, de gebruyckende konst is 't seylen ter Zee door de eervaerentheyt, 't werckende is als die daer 't hout klooft, en die gebiedende is als de Bouwkonst. Plato onderscheytse in twee, als die 't werck opmaeckt en die 't oeffent. Maer voor als nu wil ick geen ander onderscheyt nemen, als 't selve datter genomen wordt van de eyndlijcke oorsaecken: Wy mogen in 't beeld van de Natuyre wel seggen, dat het eynde en 't wit van de Natuyre was, het goede te beoogen, en om dat de Konst een Naevolghster van de Natuyre is, soo sal 't geen wonder zijn, dat zy mede het goede beooght. Het goede nu, nae de onderscheidinge der Philosophen, is oock tweederley, 't eene, dat geheel en voor sich self goed is: 't ander, dat iemant ten goede en ten nutte kan gebruycken. Het eerste is het goed datmen het eerbaere noemt, het ander dat ten dienste van den Mensch, nut en vermaecklijck is: en daerom seggen wy, dat sich alle konsten oeffenen in nutte en nootwendige of in vermaeckelijcke dingen, die tot het leven der Menschen behooren.
Om nu dese beeldnisse uyt te drucken, sullen wy seggen, dat de Konst bedaeght wort afgebeelt, om dat een Ionghman, van veele dingen, geen eervaerentheydt kan hebben, vermits hy hem daer in weynigh heeft geoeffent: Oock om dat de oude luyden, door haere swackheyt, de kracht niet konnen te werck leggen, 't geene zy met groote arbeyt en moeyte, door lange tijd, hebben geleert. 't Welck insonderheydt gebeurt, in swaere wercklijcke konsten. Xenophon seyt, de leeden door den arbeyt ontsenuwt, moeten noodsaecklijck de gemoederen verswacken, en soetjes aen wercken.
Met groen wort zy om veele reedenen gekleet. Ten eersten, dewijl door 't middel van de konsten, alle dingen, die tot het leven der Menschen noodigh zijn, van nieuws worden hermaeckt, als wanneerse door de quaedheyd des tijds zijn verdorven, even gelijck de Natuyre het aerdrijck, alle Iaeren, wederom herkleet, met kruyderen, boomen en met nieuwe bladeren. Ten tweeden, om dat een konstenaer altijd sal in hoope leven, van dat hy door zijne konst, tot meerder volmaecktheyt sal komen, en daer toe sal hy alle zijne vlijt en neerstigheyd aenleggen: willende niet anders seggen, dan dat het groen de hope bediet, van de eere, nutticheyt en profijt, die de konstenaer van zijnen arbeyd sal verkrijgen. Ten derden om de wackerheyd des verstands, en de vaerdigheyd der vindingen uyt te beelden, en de vrolijcke arbeyd die in een goed konstenaer vereyscht wort. Boven dat soude men oock daer door eene lijdsaemheyt, of soo men wilde seggen eene stijfsinnigheit konnen uitdrucken, die altijd frisch en groen is in 't uytwercken; en van dese beteyknisse, krijghtse den naem van 't groen. Petrarcha singht:
Om 't werck altijd te doen,
Zijn mijn begeerten groen.
Met een beknopt kleed is zy gemaelt, om dat dat selve den handwercker minst in de wegh is.
De pael mette Ionge en teedere spruyt, bediet de Ackerbou, een konst waer uyt alle nutticheyt totten Mensch komt, gelijck wy boven gesegt hebben, datse een aert is van 't goed, 't welck het ooghwit en merckpael is van alle konsten. Dese konst is van Xenephon, boven andere, de heerlikste en nootwendigste genoemt, als waer uyt de Mensche onderhouden en gevoet wort. Laet ons horen wat Cicero in 't eerste boeck van zijne Burgerplichten segt. Vyt alle dingen, daermen wat uyt ondersoeckt isser niet soeter, niet vruchtbaerder, dat een vry man beter past, als de ackerbou. Maer om niet al te verre te lopen in 't verhaelen van de nuttigheyt en nootwendicheyt van dese konst, sal 't my genoegh zijn, de woorden van Vitruvius hier by te voegen, daer hy seyt, gelijck een Iongh kindeken sonder des Voesters melck niet kan gevoet, noch tot zijne volle jaeren gebracht werden, alsoo kan oock een Stad sonder Velden en Vruchten niet aen wassen, noch sonder overvloed van spijse haer volck noch de gemeente beschermen.
Het tweede deel van 't goede sal het vermaecklijcke zijn, gelijck geseyt is. Maer wat saeck is doch ter werreld die schoonder en vermaecklijcker is, als de Schilderkonst en de Beeldhouwerie. Dese hebben wy door het Pinceel en den Beytel willen uytdrucken. Konsten die voorwaer seer eedel en nimmermeer te volprijsen zijn. Waer over oock de eedele Schole van Athenen, die selve vermakelijckheyt in de eerste trappe van de Vrye