De Kreeckels die op 't kleed zijn, neemt Propertius voor een beeld van de Klapachtigheyt, om dat van dit Dier het verdrietigh klappen heerkomt, en de ooren van andere luyden dapperlijck beroerende, niet anders als de snappert en klappert doet. En gelijck, Euripides seer wel bewijst, gelijck 't Stobaeus aentreckt, het veel klappen, seyt hy, is niet alleen den soehoorder lastigh, maer is oock onbequaem om iemant te overreden.
De Tongen op 't kleed bedieden groote klappernye, waer over Plutarchus seyt, De klapperts berispen de Natuyre hier over, van datse maer eene tonge en twee ooren hebben. Waer uyt volght dat de klappert, gelijck Salomon seyt, Veele logens spreeckt. Want in 't veel spreken gebreeckengeene logens.
Het Swaluken opt hoofd, bediet de schaedelijcke en lastige aert der klappers, die welcke dese Swaluwen gelijckende, beletten en ontstellen de gemoederen van de gerustige en naerstige luyden.
Den Exter die zy in de rechter hant hout vertoont, gelijck Pierius seyt, het beeld van de klapachtigheyt, welcke Vogel nae de meeninge der Griecken, van Pallas was weg gejaeght, als zijnde door haer veele snappen, schaedelijck, gelijck Alciatus seyt:
Athenen had gewijt den Nachtuyl tot haer teecken,
Een Vogel wel berucht van Wijsheyt en van Raed,
Dies Pallas d'Exter strax, als zijnde vol gebreecken,
Van 't heyligh Goden-Choor, ver jaegt heeft uyt dees Staet,
Om dat haer rappe tongh, tot klappen was genegen:
Een wijse swijgt en hoort, al watter dient verswegen.