De Wijnstock sich als 't Weeuken quelt,
Wanneerse eensaem staet op 't veld.
En noch lager seyt hy, mogelijck is de Wijnstock met haeren Man den Olm vereenight. En Martialis in 't vierde boeck over de bruyloft van Prudentius en Claudia, willende vertoonen haere Vereeninge en Goedwilligheyt, seyt hy:
De Ranck aen d'Olm niet beter voeght,
Dan als dit jonge Paer genoeght.
Columella, Horatius, Catullus, en Bembus verhaelen 't selve.
Op dese gedancken gaet oock Tasso, wanneer hy seyt, de boomen beminnen malkanderen mede, en men kan sien, met wat genegentheyt de Wijnstock haeren Man omarmt en bemint. Dit selve doet niet alleen de Wijnstock en Olm, maer oock de Essche en Populier. Hier wort de Olm alleen genomen om niet al te overvloedigh te zijn, noch de krans met al te veel tacken te verwarren. Maer alderbequaemst sal de Wijnranck met haeren Man den Olmboom, omslingert zijn: tot een beeld van Goeddaedigheyt en Houlijxe Vereeninge.
Het Vogelken Alcyon datse in de hand heeft, is een weynig grooter als een Musch, by nae geheel Hemels blaeu, hebbende alleen eenige witte en purpere pennekens, en eenen dunnen en langen hals, swervende aen den Oever van de Zee, klagende en kermende met een beweeghlijcke stemme, alwaer het oock sijn nest maeckt, broedende seven dagen, diewelcke om datse geluckigh zijn, wordense de Alcyonische dagen geheeten, want in die tijd, staet de Zee gantsch stille: gelijck Plinius en Isidorus verhaelen, waer over verscheyden Poëten als Vngarus, Rota, Petrarcha en andere, daer over Dichten hebben gemaeckt, gelijck Zanazarus op dese maniere mede gedaen heeft:
't Alcyon temt de Zee, en stilt de dolle vvinden,
Misschien sal 't oock den brand in mijne borst verslinden.
Men seyt dat Alcyone de Vrouwe geweest is van den blinden Koningh van Thracien, en alsoo zy dienselven in den droom hadde gesien, dat haer Man, die zy soo hertlijck beminde, in een groulijcken storm schipbreeckinge geleden en gestorven was, soo heeft zy sich mede, uyt groote droefnis, in de Zee geworpen. De Poëten hebben versiert datse in soodaenigen Vogel herschept was, en datse in Zee op het doode lichaem van haeren Man heene vloogh, jammerlijckaen den Oever weenende. Met groot oordeel heeft Ovidius in 't X boeck van sijne Herscheppinge, dese Vrouwe in een Alcyon herstelt, om dat dese Vogel, uyter Natuyre, aen haeren Man soodaenige goetgunstigheyt betoont: en dat niet voor een wijl, maer soeckt alle tijd met haeren Man vereenight te blijven, niet uyt geylheyt of dertelheyt, maer uyt vriendlijcke toegenegentheydt, die een Vrouw haeren Man behoort toe te dragen, en neemt oock geenen anderen aen, alwaer 't schoon, dat d'Ouderdom haer de kracht, om te vliegen, hadde benomen. Waer over Plutarchus in de verhandelinge van de naerstigheyt der Dieren, van desen Vogel Alcyon aldus seght: Wanneer d'Ouderdom het Manneken swack maeckt en traegh om te volgen, dan neemt zy hem op den rugge, jae draeght, en voet hem, hem noyt verstootende noch alleen laetende, maer ter dood by hem blijvende.
Men behoort de vriendlijcke natuyre van dit Vogeltjen Alcione te volgen, wesende daer mede, door de liefde en door goedda-