Alterezza. Hooghmoedigheyt, Grootsheyt in een gemeen sober Burger Man.
Een jonge Maeghd die blind is, met een hooghmoedigh opsicht, hebbende een kostele en cierlijcke roode wapen rock, gestickt met eedelgesteenten van grooter waerde, en onder 't opperkleed salse een slordigh onderkleed hebben, dat gantsch gescheurt zijnde, de aerde of de asch gelijckt, hebbende onder den rechter arm een Pauw, en de slincker staet open en om hoogh gekeert, staende met d'eene voet, op een groote kloot, en met d'ander als ofse daer van boven af slibberde.
Grootsheyt heeft haer oorsprongh uyte hovaerdye, niet seer ontaerdende van haere Natuyre, diewelcke nergens anders uyt voortkomt als uyt een valsche inbeeldinge, van dat men sich waent beter te zijn als een ander: Waer over Augustinus seyt in 't XIV boeck van de stad Godes, dat de Hovaerdye niet anders is als een hertztocht van een verkeerde grootdunckentheyt. Dit selve bevestigen Hugo, Isidorus en D. Thomas, en bepaelen de Hovaerdye die alreede bevestight is, seggende, datse is een ongeschickte hertztocht tot Hoogheyt. Iongh wortse gemaelt, om dat de Philosooph in sijne Welsprekens konst seght, dat het den Iongelingen eygen is, eergierigh, groots en hovaerdigh te zijn.
Blind is zy gemaelt, om dat de Grootsheyt den Mensche soodaenigh verblint, dat het quaede, waer in meest ons verderf gelegen is, aldermeest van ons wort begeert, en wy zijn altijd besorght dat wy meest daer nae staen, waer in het meeste gevaer is, zijnde berooft van het licht des Heeren. Waer over oock de H. Oudvaeder de Hovaerdigheyt by de blinde vergelijckende, aldus seyt: Gelijck de blinde, van een yder, licht kan worden beschadight, alsoo kan oock een hovaerdige, die God niet kent (want het beginsel van de hovaerdye is God niet te kennen) lichtlijck van de menschen gevangen worden, als zijnde van 't opperste licht berooft. Zy wordt gemaelt datse het aengesicht en haer wesen om hoogh steeckt, om te vertoonen, 't geene Dante in sijn Vagevier seyt:
Om dat de Grootsheyt plaeght dit broose Adams saet,
So buygt het noch sijn hals, noch kent sijn eygen quaet.
Het kostle en rijcklijcke roode kleet, met eedele steenen geborduyrt, bediet dat de Hooghmoedigheyt in sijne Iongheyt veele bloeds heeft, 't welck een oorsaecke is van de natuerlijcke hette, gelijck Galenus seyt, alsoo dat hy door dese hette en overvloet des bloeds, sich in sijn doen sterck en welgestelt vint, door de subtijlheyt en opheffinge der geesten, achtende sich daer door veel machtiger en rijcker als andere.
Het gescheurde kleed van verwe als de aerde of als assche, bediet dat de groothertige en hovaerdige van geener waerde is, slecht en veracht als dreck en assche, gelijck Syrach seyt, Ghy dreck en assche wat verhovaerdight ghy u? Hierom is 't insonderheyt in de Arme ondraeghlijck en lelijck, groots en hooghmoedigh te zijn, gelijck Augustinus mede seyt, de Hovaerdye vvort meer in de Arme, als in de Rijcke, gelastert.
In de rechter arm houtse een Pauw, tot een teycken, dat dit Dier behaegen schept in sijne uytwendige veeren, sich te groots houdende by 't geselschap van andere vogelen: alsoo veracht oock een groots en hovaerdigh Mensch alle andere persoonen. Waer over Augustinus seyt, de Hovaerdye haet haere medegesellinne.