Cesare Ripa's Iconologia of Uytbeeldinghen des Verstants
(1971)–Dirck Pietersz. Pers– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 194]
| |
die slechtlijck over de schouderen gestreelt zijn: hebbende een Mantel van silver laecken, en 't aengesicht ten Hemel gekeert, als of zy in den Geest was opgetoogen: staende mette handen te saemen gevouwen, en verre van der aerde ten Hemel opgeheven: boven haer hoofd is een Duyve, uyt wiens mond een straele schiet, die haer omschijnt, maeckende 't gantsche lichaem van dit beeld klaer en doorluchtigh. De hooghste schoonheyt, die dit beeld vertoont, wordt uytgedruckt, dat hoe de Creature naerder by God is, hoe zy meerder van sijne schoonheyt deelachtigh wort: en daerom gelijck een heylige en salige ziele, met haere schoonheyt, voor den alderoppersten God uytblinckt, alsoo gaet zy oock alle paelen van schoonheyt te boven. De hoofdhayren, op de maniere, als gefeyt is, bedieden, datmen sijne gedachten niet moet keeren nae de ydelheyd en cierselen des lichaems, wesende beletsels van de saligheyt, maer datmen altijt op de eenvoudigheyt en suyverheyt der ziele, moet acht slaen. Haer wort een silvere laeckens Mantel gegeven, om te doen verstaen, dat het de Heyligheyt betaemt, datmen reyn en suyver zy van alle besmettingen die in eeniger wijse, dieselve souden mogen verdonckeren en besoedlen. Waer over D. Thomas seyt, de Heyligheyt is volmaeckt en vry van alle onsuyverheyt, en geheel een onbesmetlijcke reynigheyt. Zy hout haer gesicht ten Hemel gekeert en de handen te samen gevoeght, als wesende in Godlijcke verwonderingen opgenomen, overmits de Heyligheyt geheel met God vereenight, in de locht opgeheven, en tot God gekeert is, om te betoonen, datse van de Werreltsche en aerdsche dingen verre is afgescheyden. De Duyve, met de klaerblinckende straele, die dese beeldenisse op 't hoofd heeft, en haer omschaduwt, bediet, dat God de Heere niet alleen eene heylige en salige ziele bedeckt, tot sich neemt, en sijnder heyliger genaede waerdigh maeckt, maer oock alle die geene, die in oprechte en heylige wegen wandelen, die ons ter saligheyt geleyden. Waer over Ioannes seyt, de genaede en waerheyd is ons door Christum geschiet: en in den 84 Psalm seyt David, genaede en eere sal de Heere geven. |
|