Clemenza. Goedertierentheyt, Goedaerdigheyt.
Een Vrouwe, die met haere voeten een bergh van Krijghswapenen vertreet, en die mette rechter hand een Olijftack uytreyckt, leunende met den slincker arm op den tronck van dienselven boom, alwaer de Fasci Consulares of Burgemeesters roeden aenhangen.
Goedertierentheyt is niet anders als een ophoudinge van straffe aen de misdaedige, wesende dese een versoetinge van de strengigheyt, maeckende een volmaeckte maniere van Iustitie, of Recht, wesende, voor die in Regieringe gestelt zijn, seer nootwendigh.
Zy leunt aen een tronck van een Olijfboom, om te vertoonen, dat de Goedertierentheyt niet anders is, als een neyginge van 't gemoed, totte barmhertigheyt.
Zy reyckt een tack uyt van dieselve plante, om een teycken van Vreede te vertoonen: en de Wapenen ter aerden geworpen, mette Borgemeesters roeden die opgehangen zijn, bedieden, datmen tegen de misdadige geen strengigheyt van Recht wil gebruycken, als men wel konde; Daerom seytmen dat de Goedertierentheyt eygentlijck een aflaet van God is, over onse sonden. Waerover de geestlijcke Poeet Vida versiert, dat in plaets van Mercurius, Iupiter de Goedertierentheyt sent, die een Dienaeressche sal wesen van 't Ambassaetschap. En Seneca druckt in sijn spel Octavia, seer wel uyt, 't geene boven geseyt is, seggende:
't Is braef te munten uyt by treffelijcke Helden,
Voor 't land te zijn besorght, te spaeren den geknelden,
Sich speenen van den moord, en doen de gramschap af,
En gunnen 't land de rust, sijn Eeuw den Vreede-staf:
Door dees verheven Deugd, so klimtmen nae de Wolcken,
En hier door is de Held Augustus van de Volcken,
Als Vaeder van het Rijck, voor eenen God gekroont,
Wiens Sterre, t'zijnder eer, de Kerck en Hemel toont.