breck. De bovengeseyde Alceus, wanneer hy tot Sappho seyde: Ick sou 't wel seggen, maer de schaemte belet my; waer op Sappho hem antwoorde: Is het eerlijck, waerom schaemdy 't u te seggen. Daerom is het allerloflijckst niet te doen waer van men sich behoeft te schaemen, als beschaemt te worden, alhoewel soodaenige beschaemtheydt niet is sonder mael-teecken van de deughd, want het is goed sich te schaemen, droevigh te zijn, berou te hebben en root te werden, om sijn bedreven quaed. Diogenes Laertius seyt dat de roodigheyt een teycken van deughd is. Ambrosius seyt, dat de schuld aenwast met de quaede saecke te verdedigen, en zy vermindert door de roodigheyt en schaemte. Maer laet ons komen totte verklaeringe van de beeldenisse.
Zy is aengenaem van opsicht gemaeckt nae 't goetduncken van S. Bernardus over 't Hooge-Lied, daer hy seyt: Schaemte brenght bevalligheyt aen, en vermeerdert de gunste. Zy slaet de oogen nederwaerts nae de maniere van schaemte. Socrates willende spreecken van de Liefde, schaemde sich als een bedaert Philosooph, sijne oogen verbindende. Derhalven seyt oock Euripides: Mijn Dochter in de oogen komt de schaemte der menschen voor den dag. Athanaeus segt door 't aensien van Aristoteles, dat de Vryers geen deel des Lichaems van 't geen zy beminnen, meer beschouwen, als de oogen, alwaer de zeetel is van de schaemte. Plinius stelt de plaetse van de schaemte in de wangen door de roodigheyt, die sich daer al om verspreyt, daerom isse oock met roode wangen gestelt. Wy maecken de tippen van de ooren root, overmidts Aristoteles in sijne grondstellingen seyt, dat de schaemte te gelijck mette vreese sekere koude aenbrenght, waer over de hette de oogen verlaet, en klimt soo totte ooren, maer de rest van 't lichaem schaemt sich niet. Om dese oorsaecke wortse oock geheel in 't rood gekleet, wesende dit de eygen verwe van de schaemachtige, seer wel passende aen Dochters en Iongelingen, tot een teycken van haere zeedigheyt. Pithia de dochter van Aristoteles, gevraeght zijnde, welcke verwe allerschoonst was; antwoorde, die geene, die welcke de eedele en braeve Dochters de schaemte aenbrenght. Cato prees veel meer die Iongelingen die rood wierden als bleeck. En Menander plagh te seggen: Al die sich schaemen of root worden, duncken my vroom van gemoed te zijn.
Op 't hoofd heeftse een Olyphants kop, om uyt te drucken, dat de Menschen behooren van een beschaemt gemoed te wesen, gelijck de Olyphant is, die, soo Plinius verhaelt, seer schaemachtigh is. De overwonnene schaemt sich voor den overwinner, vliedende sijne stemme, jae nimmermeer sullen zy haer Minnelust in 't openbaer plegen, maer vertrecken in heymelijcke plaetsen; alsoo behoort oock de Mensch, als het volmaecktste van alle Dieren, sich niet alleen in 't openbaer, maer oock in 't verborgen te schaemen. Pithagoras die seer zeedige Philosooph gaf dese goede leeringe, Doet, seyde hy, nimmermeer iet schandelijx, noch aen andere, noch aen u selve, maer voor alle dingen vreest en ontsiet u selve. Een spreucke die, die van Democritus gelijck is, dese seyt: Alhoewel men alleen niet moet eenige snoode saecke doen, maer men moet leeren sich selve soo wel te ontsien als andere. S. Hieronymus seyt korter: Al wat ghy u schaemt te seggen, dat schaemt oock te dencken. Het is een seer schoone raed van Theophrastus, daer hy seyt: Hebt schaemte by u selven, indien ghy niet wilt root of beschaemt zijn aen andere. Laet ons nu van de eerbaere schaemte van den Valck spreecken. De Valck is soo eedel van herten, dat hy sich oock schaemt, van het aes gevoet te werden, lijdende liever honger, schamende sich over 't gebreck, gelijck B. Anglicus verhaelt uyt S. Gregorius, daer hy seyt, dat dese Vogel, soo hy niet ten eersten of tweeden aenval den buyt krijght, schaemt hy sich op den hand van den Valkenier te komen, en uyt schaemte steygert hy in de locht verre uyt sijne oogen. Derhalven schijnt het dat dese ontaerden, die geen overwinninge weghdraegen, voor die de schaemte van natuere is gegeven, gelijck de Elephant dat eedele Dier, en den Valck, die sich schaemt over sijn misgrepen, en daerom in 't gesicht der Menschen niet wil komen: Waer uyt te verstaen is, dat de eedele Dieren de Eere meer druckt, en sich meer schamen wanneerse eenigh feyl komen te begaen: En dit doen geen snoode oneerbaere en verachte gemoederen, die, alhoewel zy grove en schandige stucken bedrijven, sich niet eenmael schaemen, maer derven sich noch, als of zy een berderen aengesicht hadden, over al vertoonen. De Keyser Augustus