Partialita. Eensydigheyt, Partyschap.
Een lelijcke Vrouwe die de rechter hand houd geslooten, en den arm een weynigh nae de borst gebogen hebbende: de slincker arm uytgestreckt met een opene hand. Tot een hulsel op 't hoofd, heeftse een letterrol, waer op staet Eadem non omnibus. 't Gesichte heeftse nae de slincker syde gekeert, en onder hare voeten heeftse twee weegschaelen.
Partyschap is een sonde die tegen de rechtvaerdigheyt strijdigh is, vermits zy een yder niet geeft wat hem toebehoort, gelijck 't selve de bovengeseyde spreucke wel uytdruckt. En D. Thomas seyt: De aenneminge der persoonen, is een ongelijckheyt van de uytdeelende gerechtigheyt, voor soo veele een ygelijck iet boven de proportie of gelijckmaetigheyt wort uytgedeelt. Zy wort lelijck geschildert, om datse veele gebreecken met sich sleept. Waer over Origenes in den XXXVII Psalm bewijst, dat de lelijckheyt van 't aengesicht een beeldsel is van de sonde, die buyten alle ordre is begaen, en om dat de Partyschap een swaere sonde is, van de ongerechtigheyt, soo is 't behoorlijck datse een yder lelijck een afgrijslijck schijne. Cicero seyt, datter geen quaet is, dat niet te gelijck schandigh en lasterlijck zy.
Datse de rechter hand geslooten en toegevar hout, en de slincker open, bediet, dat de Partyschap niet handelt nae de gerechtigheyt, die met beyde handen een yder het sijne, oprechtlijck geeft, maer uyt eygenbaet of uyt andere verkeerde oorsaecken gedreven zijnde, soo deeltse 't selve onrechtlijck uyt, sonder datse op Recht en Reeden let, gelijck sulx Innocentius in 't tweede boeck seer wel betuyght, Van de nuttigheyt der Menschlijcke toestand, soo let ghy niet op de waerdigheyt der oorsaecken, maer op de persoonen; niet op het recht, maer op de gaeven; niet op 't geene de reeden eyscht, maer wat den wille wel bevalt; niet watse daer van gevoelt, maer wat het gemoed begeert; niet wat geoorloft is, maer wat haer gelust te doen.
Datse 't gesicht ter slincker syde af keert, bediet dat de partydige geen oprecht gemoed heeft, om de sinnen nae de waerheyt te stieren maer d'eene meer als d'ander gunstigh zijnde, isse vyand en partydigh van goed te doen. Daerom seyt Aristoteles in sijne Welsprekens konst: Liefde, haet en eygenbaet, doen veeltijts dat de Rechter de waerheyt haet. De Schaele onder de voeten, druckt de verkeerde aert van dese peste te klaerder uyt, want naedien zy gestadigh tegen de Rechtvaerdigheyt strijd, soo soecktse de rechte gerechtigheyt met voeten te treden. Men soude haer oock om de verscheydenheyt, boven datse de waeghschaele onder de voeten treet, afmaelen, datse aen een schoon jonghsken, met een Lauwerkrans adelijck gekleet, eenige geschencken mette slincke hand soude geven, maer mette rechter soudese van gelijcken een schoon jonghsken, als boven gekleet, met een geessel van haer wegh drijven. Alles om haere boose partydigheydt en eensydige boosheydt uyt te drucken.