tel, bediet niet alleen de wijsheyt en de staetigheyt, maer oock de rechte reden ontrent de waerheyt van de rechtvaerdige saecken, die in een vroom en bescheyden Man gevonden worden. Waer over D. Thomas seyt, de Bescheydentheyt behoort totte Wijsheyt, en is een voort-teelster, bewaerster, en een meestersche van de deughden.
't Hoofd houdse wat scheef nae de slincker syde, en de slincker arm wat om hoogh, en de hand open, als ofse met een ander medelijden hadde: Want Aristoteles verhaelt in sijn Zedekonst, dat de Bescheydene sich lichtlijck medelydigh vertoont aen die daer doolt, houdende, met groot oordeel, sekere menschlijcke onvolmaecktheden, in wien die gevonden worden, te goede.
Zy hout het Lesbische looden liniael in de rechter hand, om te betoonen dat een bescheyden Man de billijckheydt met aller naerstigheyt onderhout, niet anders als dit liniael doet, 't welck die van Lesbien gebruyckten om haere steenen te meten, buygende 't selve soo wel nae onderen als boven: en om dat het van loot was, soo voegde het sich nae de hooghte en laeghte, sonder dat het daerom van sijne rechtigheyt afweeck. Alsoo buyght sich oock de rechte Bescheydenheyt nae de menschlijcke onvolmaecktheyt: Maer daerom wijckt hy niet af van den rechten wegh der gerechtigheyt, wesende dieselve in oordeel gegrondvest, en van de billijckheyt verselschapt, van de welcke zy nae haer vermogen, is een oprechte uytvoerster.
't Cameel als boven geseyt is, vertoont de bescheydene natuere van dit dier, 't welck geen meerder last op sich laed, dan als 't kan verdragen: En daerom sal een redelijck Mensch tot naevolginge van dit dier met Bescheydentheyt goed doen: Want al wat hy met Bescheydenheyt doet, is een deugd, en al wat sonder Bescheydentheyt gedaen wort, is een ondeughd. En gelijck Isidorus seyt, soo wort een onbescheyden deughd, voor ondeughd geacht.