Een onrust die daer krielt en woelt,
Soo baert de tongh oock ongelucken.
Het swarte kleed op 't hoofd, dat een duystere schaduw in 't aensicht maeckt, bediet, de eygenschap van den lasteraer, welck is, heymlijck quaed te spreken, en daerom seyt D. Thomas seer wel, dat de lasteringe niet anders is als verborgen quaedspreken, tegens de eere en achtbaerheyd van een ander, gelijck oock haer aert is, de deugdlycke wercken van andere luyden te verdonckeren, verbergen en verdrucken, 't zy dat het door qualijck spreken geschiede; of door ander luyden goede wercken te verswygen, gelijck Terentius mede segt.
Het kleed dat op vele plaetsen gescheurt en roestig van verwe is, bediet dat de lasteringe veeltijts schuylt in slechte en verachte luyden, onder welcke oock die geene zijn, die van niet opgekomen zijnde, het zy datse in dienst van Edelen of Heeren geweest zijn, en van de fortuyne of andere deugdlycke wercken, tot eenige verheventheyd gekomen zijnde, daer door hovaerdig en opgeblasen worden: en om niet te ontaerden van haere aert, quade geboorte en schandige gewoonte, soo zijnse den roest gelijck, diewelcke, gelijck zy het yser eet en verteert, als mede andere metallen, alsoo doet de voddige natuyr der selve, door de lasteringe de goede naem en faem van andere menschen verteeren.
De keeten van koorde, met het neerhangsel van den strick, die zy aen den hals heeft, kan men seggen, dat gelijck de oude onderscheyd maeckten tusschen persoon en persoon, gelijck Pierius seyt, in goude en silvere ketenen te dragen, die voor een neerhangsel een bolle, en d'ander een hert droegh: soo was d'eene tot een teycken van Edeldom, d'ander voor een waerachtigh man, en die niet kost liegen of bedriegen: maer die geene, wiens hert op de tonge lag, verre afgescheyden van alle bedrog en logen. Alsoo doen wy oock, om uyt te drucken, de snoode en verachte hoedanigheyt der lasteraers, en maelen haer af met een koorde en met een strick om den hals, zijnde een bewijs van geringe, eerloose, quaedsprekende en schandige menschen.
Zy houd in de rechter hand een mes, als ofse yemand daer mede wilde steken, om dat de lasteraer een dootslager is, en voor soo veele als men haere verkeertheyd aensiet, soo berooft zy de ziele van die kracht, waer door zy leeft. Waer over David in sijn 57 Psalm seyt, de tanden der menschen kinderen, zijn hare wapenen, en hare tonge is een scharp swaerd.
De muys of ratte die zy in hare slincker hand heeft, daer by gelijckt Plautus de Achterklappers en Lasteraers, want gelijck dieselve altijt soecken van andere luyden spijse of andere dingen te knagen, also doen oock de lasteraers, diewelcke knagen, verstooren en verteeren de eere, en al het goede en schoone, dat zy in 't menschlycke geslachte konnen vinden.