Bellerophon of Lust tot wiisheit, Gesangh der zeeden, Urania of Hemel-sangh
(1648)–Dirck Pietersz. Pers– AuteursrechtvrijStemme: O slaep, ô soete slaep, &c.
WAt is 't o Mensch! daer ghy dus over klaeght,
En Lijf en Ziel' met veel' ellende plaeght?
Verwerpt dees sotte min, en dwase sin,
Dat ghy meent t'ontgaen, d'algemeene paen,
| |
[pagina 174]
| |
Dat ghy meent t'ontgaen het sterven,
Ach neen! den doodt die moet ghy erven.
2. Wat baet geklagh van Huysvrouw of van Kind,
Daer doch de doodt, ons al gelijck verslint,
Sy klopt soo wel aen Kluys, als 't hooge Huys,
Al 't geschrey is windt, dus u wel besint,
Al 't geschrey is windt en wanen,
Spaert vry al u geklagh en tranen.
3. Ghy moeter aen schoon ghy zijt sterck en langh,
Is 't heden frisch? 't is morgen swack en kranck:
Ghy weet dat alle vleysch, verkrijght sijn eysch,
't Moet doch al vergaen, hoe men is belaen,
Het moet al vergaen en scheyden,
De doodt sal u in 't graf geleyden.
4. Wy zijn een vat van aerde toe-gestelt,
Soo broos als glas en als een bloem op 't velt,
Gelijck een water-blas, als stof en asch,
Als een schauw en roock, en een licht gespoock,
Als een schauw en roock die vliegen:
Laet u de waen doch niet bedriegen.
5. De doodt die wijckt voor Keyserlijcke macht,
Voor hooge stam, voor hoovaerdy noch pracht,
Want edel, arm, en rijck, maeyt sy gelijck,
Met haer seyssen af, in het doncker graf,
Met haer seyssen af te neder,
Ach het is met den mensch soo teder.
6. Hy is wel dwaes die op het aertsche bouwt,
En tracht alleen nae eere, staet of gout:
Want alles doch verdwijnt, hoe schoon het schijnt,
Daer van ghy alleen, schoon met groot geween,
Daer van ghy alleen sult krijgen,
Een Heene-kleet om 't lijf te rijgen.
7. O wel hem, die den doodt steets over denckt,
En siet op God die beter leven schenckt.
Op 't leven dat u leyt, in eeuwigheyt,
Daer ghy voor Gods troon, met een goude kroon,
Daer ghy voor Gods troon sult hooren,
Komt hier mijn kindt en uytverkooren.
Seneca seydt in sijnen 60. Brief: Een wijs Man is tegen alle aenval gewapent, jae soo hem mocht armoede, droef- | |
[pagina 175]
| |
heyt, smaet, jae de doodt overvallen, hy sal niet aerselen, maer sal onverschrickt tegen haer aen, en tusschen haer, doorgaen. Voorder seght hy in sijnen 78. Brief: Waerom schreyt ghy ô Mensch? wat hoopt ghy? hou af, of meent ghy dat de Goden, door bidden, zijn op te houden? dit is al te vast en seecker door een eeuwige nootwendigheyt in-gestelt, ghy sult daer nae toe-gaen, daer 't al nae toe-gaet. Is u dit wat nieuws? tot dese wet zijt ghy gebooren. Dit 's u Vader en Moeder vvedervaren, oock uvve Voor-ouderen, en alle die voor u zijn gevveest, en nae u sullen komen.
Herodianus verhaelt, Dat als de Keyser Severus sich gevoelde te versvvacken, en den doodt te naderen, liet hy sijn Heene-kleet, vvaer in hy vvilde begraven zijn, door 't leger op een spiesse omme dragen, en daer by omme roepen. Dit eenige alleen, sal de Keyser Severus van alle sijne schatten en heerlijckheden, met sich ten grave nemen. Hier past op 't geene Iob seydt cap. 1: 21. Ick ben naeckt van mijne Moeder gekomen, en sal naeckt, daer vveder heene varen. Leest oock Salomon, Ecclesiastes 5: 15. |
|