De menschetende aanbidders der zonneslang
(1907)–F.P. Penard, A.P. Penard– Auteursrecht onbekend
[pagina 193]
| |
Nawoord.Zooals te begrijpen valt is het vorenstaande slechts een uiterst beknopt begrip of overzicht van de meesterlijke origineele philosophie en wetenschap der Caraibische Pujai's met betrekking tot hun taal-systeem, berustende op het grond-alphabet-kruis, den Eenbeenigen Epetembo. Wij hebben de beschaving en de wetenschap der blanken zoo zwart mogelijk voorgesteld, doch den Roodhuid uit het beste oogpunt beschouwd, het aan den lezer overlatende, zelf het oordeel te vellen met voorbehoud van het volgende: 1. Dat hij die oordeelt, de natuurwetten, b.v. de theorie der atomen, moleculen, licht-kleur-vibraties enz. goed moet kennen. 2. Dat hij van de instincten der vogels, dieren en levensvormen goed op de hoogte moet zijn, want deze vormen het Ind. schrift van het boek der natuur. 3. Dat hij het vertrouwen van den door een vreeselijken eed gebonden pujai priester moet bezitten, en hun taal kunnen verstaan zonder tolk. 4. Dat hij steeds den philosoof met den philosoof moet vergelijken en niet den boer met den professor. Zoo gij niet aan deze eischen voldoet, dan berust uw oordeel slechts op voor-oordeel. Houdt steeds in het oog, dat evengoed als er een wetenschappelijke paperassenmand bestaat, de mogelijkheid van een bibliotheek van barbaarsche natuurwijsheid niet uitgesloten ligt. Dat groote steden meer de vrucht zijn van slavernij en heerschzuchtGa naar voetnoot(38). Want de grootschste philosophiën van de meest moderne geleerden, de allerhoogste, worden teruggevonden in het gebabbel van het spelend Indiaansche kind in het oerwoud van Guiana. Het Adam- en Eva-begrip van Mozes, het Papa-uma begrip der Obia's, de Okojumu de dubbele vader-moeder der Caraiben, de Drie- | |
[pagina 194]
| |
vuldigheid der Christenen, enz. alle toonen eenzelfden grondslag aan als de meest moderne unicel der wetenschap. Wij besluiten voorloopig ons werk met een herhaling van de woorden van den apostel Paulus: Onderscheiden zijn de bedieningen, maar het is die Eene God, die altijd EEN en dezelfde blijft.’ Neem een zak met zand, zegt de roode denker, schudt hem door elkander, en elk korreltje zal van plaats veranderen, verpoederen, zonder dat het geheel vermindert of vermeerdert. Zoo wij door wat te krasse uitdrukkingen aan sommige lezers aanstoot hebben gegeven, wordt daarvoor in naam der ware wetenschap bij voorbaat verschooning gevraagd.
Life is: ‘the metabolism of proteids’. The essence of live is not protoplasm, but purpose ‘response to the order of nature’ (Brooks). A questioning answer by the mirror-law (the red philosopher). Every Owi (one) has its Au Wa (I, me). I less me is nothing amu-uate, is another amu-oate, for God is the O and the A. He is OWI-UA, one nihil??, the end-beginning. |
|