Verantwoording van de illustraties
De afbeeldingen van werken van Frans Masereel zijn opgenomen met toestemming van de Stiftung Studienbibliothek der Arbeiterbewegung in Zürich, die de reproduktierechten heeft verworven. Met uitzondering van het doek ‘Femme assise’ (‘Femme de marin’) in het Musée national d'art moderne te Parijs, bevinden alle afgebeelde schilderijen, aquarellen en losse tekeningen zich in privé-collecties. De beschikbare technische gegevens (ware grootte, oplagen, enz.) zijn te vinden in de Beredeneerde kataloog/Catalogue raisonné (Antwerpen, 1976) van Pierre Vorms en, wat de in druk verschenen grafiek betreft, in de bibliografie van Paul Ritter (zie: Bronnen). Niet gecatalogeerd en nooit eerder afgebeeld zijn de tekeningen op p. 8 en p. 52, het schilderij op p. 17, de aquarel op p. 50 en het ‘Portret van Inge Prechner’.
Het fotomateriaal in dit boek is afkomstig uit de collecties van Robert Masereel (148a, 98a, 206ab, 209, 230a, 360b), Felix Lava (10, 22abc, 28a, 36b, 50a), Lucie Lava (28b, 36a, 230b), Pierre Vorms (54ab, 64b, 69, 70b, 128a, 160ab, 168, 198ab, 248ab, 308, 344b, 360a), Paul Ritter (39, 186a, 228), Roger Vander Linden (148b, 237b, 376, 380, 398b), Paul Eeckhout (‘Portret van Inge Prechner’), en uit het archief van de Frans-Masereel-Stiftung te Saarbrücken (237a, 314, 344a, 398a), het Deutsche Litera-turarchiv te Marbach a.N. (2, 153), het Musée d'art et d'histoire te Genève (54c) en de Koninklijke Bibliotheek te Brussel (147).
De illustratie op p. 448 is een houtsnede uit Le travailleur étrange (1921) van Emile Verhaeren.