die tijd te handhaven en uit te breiden. Het technische denken, gecombineerd met religieus denken, heeft daarentegen geleid tot een mensenmaatschappij die dagelijks dreigt onder te gaan in een uitbarsting van technisch geweld, daarbij mogelijk de rest van de levende wereld meeslepend. Voor de goede orde: ik heb helemaal niets tegen religieus denken op zich, maar wel tegen de toepassing van religieus denken op problemen die niets met religie te maken hebben.
De theorie van de evolutie is de neerslag van ons huidige inzicht in de methode die het leven heeft toegepast om zich te ontwikkelen van de uitsluitend in de zeeën levende eenvoudige bacteriën e.d., tot de zeer complexe levende wereld van vandaag, die vrijwel elke vierkante centimeter aardoppervlakte heeft veroverd. Het is niet te bewijzen dat deze theorie juist is, maar het is wel de enige verklaring voor de ontwikkeling van het leven, die niet in tegenspraak is met de huidige stand van de wetenschap. De toepassing van de kernelementen van de methodiek van de evolutie op vraagstukken van sociale vooruitgang noem ik sociaal evolutionisme.
De theorie van de evolutie is ook van belang om een andere reden. Wanneer wij praten over de organisatie van de maatschappij, dan praten wij over een organisatie van mensen.
De eigenschappen van de huidige mens hebben zich gevormd tijdens de lange weg die hij heeft afgelegd vanaf de eerste vorm van leven op deze wereld tot wat hij nu is: heerser over de aarde. Kennis van de weg waarlangs de huidige mens zich heeft ontwikkeld lijkt mij een integraal deel van de kennis van en het begrip voor het verschijnsel mens, die nodig zijn om op verantwoorde wijze te kunnen sleutelen aan de organisatie van de maatschappij. Ik hoop dat een ieder beseft dat dit iets totaal anders is dan wanneer ik zou stellen, dat de toekomst van de mens geheel bepaald is door zijn geschiedenis.
In deze tijd waarin de democratie van alle kanten wordt bedreigd, en de betekenis van het woord vrijwel geheel is uitgehold, geeft het sociaal evolutionisme een concrete en vaste onderbouw aan deze vorm van maatschappelijke organisatie; een belangrijke bijdrage!
De echte positieve rechtvaardiging van de democratie is gelegen in de onmogelijkheid om in een levend en lerend systeem betrouwbare voorspellingen te doen over de gevolgen van bepaalde