| |
| |
| |
Register
Het eerste getal beteyckent de folio van ‘t bladt, het tweede getal de nommer aen de kant van ‘t bladt, ofte de onderscheyde redenen.
| |
A.
AEnraken, of men daer mede yemant schaden en betoveren kan, wort ontkent |
117-60. 61. 118-62 |
Afgoderye is een gedeelte van Tooverye |
29-82. |
Almachtigh is Godt, maer onmachtigh de Duyvel en menschen |
144-105. |
Wat antwoorden de Tooverrechters de beschuldighde door de Pijnbanck afdwingen |
327-308. 328-310. |
| |
B.
Bedroch, met bedroch en bedriegen, behelpen haer de Toovenaers ende Tooveressen |
18-60. 20-64. 21-72. 22-74. 23-78. 30-84. 47-125. 204-80. |
Bedroch wordt ghepleeght by Joden ende Heydenen in voorseggen en tekenbedieden, onder schijn van Godsdienst |
34-92. 36-98. 37-103. 39-107. 43-116. |
Bedriegers in de Noordsche Landen stonden het bedroch te samen |
143-105. |
Bedroch wierdt oock gepleeght van de Priesters ende Priesterinnen tot Delphos |
65-155. |
Die en hebben geen antwoort van de Duyvel ontfangen |
66-156. |
Bedroch van bezetenheydt |
55-140. 60-147. 62-150. 281-227. |
Dit bedroch wort ontdeckt |
57-142. 59-146. 60-148. 287-237. |
Gewaende bezetenheydt maer uyt natuurlijcke oorsaken |
137-98. |
Beschuldigingh: Schotsche maniere ghevonden om beschuldigingh te krijgen van Tooverye |
339-338. |
| |
| |
Beschuldigingh van Tooverye |
242-149. 298-265. 303-275. |
Redenen van de onmogelijckheydt dier dingen, waer mede de Wijven als Tooveressen beschuldight worden |
321-298. |
Van die seyden betoovert te zijn, ende andere met onwaerheydt beschuldighden |
203-76. 241-146. 245-157. 265-187. 270-195. |
Betooverde menschen zijn die, die haer verstandt bedorven wordt door lichtgeloovigheydt |
338-327. |
By-een-komsten der Toovenaers ende Tooveressen zijn verciert en leugenachtigh |
89-31. |
Het bewijs daer van wordt ondersocht |
91-33. 95-36. 96-37. 105-41. |
Bekentenissen gedaen van dingen die onredelijck, onnatuurlijck en onmogelijck zijn |
122-72. |
Wat de oorsaecken zijn dat sulcke bekentenissen ghedaen worden, namentlijck, boos bedroch, ydelheydt van sinnen |
127-81. 83. 128-85. 129-87. |
Verruckingh des ghemoedts onverstandt, of swackheydt des verstandts, bedorven sinnen en ander oorsaken |
134-91. |
In wat persoonen dit meest plaets heeft |
123-75 134-93. 95. 136-97. 137- 99. 140-103. |
| |
D.
Datter Duyvelen zijn wordt bekent |
1-2. |
Des Duyvels quaethaeydt schaedt niemandt die hem niet en volght |
2-4. |
Dat de Duyvel de Tooveressen (selfs tegen haren wille) drijft tot quaedt-doen, wordt ontkent |
2. 6. |
Godt heeft geen Duyvelen maer Engelen gheschapen |
3-8. |
Waer door de Engelen duyvelen geworden zijn |
3-10. |
Wie door de Duyvel verstaen wordt |
4-12. |
Eygenschap des Duyvels |
6-18 |
| |
| |
Dat hy den menschen niet kan doen al dat hy wil |
8-23. 9-25. 26. |
Kan geen toekomende dingen voorseggen |
10-29. 30. |
Item, alleene hoe |
11-32. |
De Duyvel kan niet doen buyten den reghel der natuure |
9-25. 19-62. |
Spreeckt niet door de Afgoden |
43-118. |
Gesondtheydt en sieckten komen niet van den Duyvel, maer van Godt |
81-19. |
Dat de Duyvel een oudt Wijfs subject soude willen zijn, is ongeloovelijck |
110-49. |
Die Godt niet ghehoorsaem zijn wil, sal gheen oudts Wijfs onderdanen willen wesen |
201-68. |
De Duyvel is gheen Schepper van lichamen, noch voor hem selven noch voor anderen |
84-23. 89-29. 120-69. |
Duyvelen hebben gheen macht door quaedtheydt van haer wesen, noch door werckelijckheydt in den mensche, om yemandt te konnen dooden, anders soude ons leven en doodt aen de Duyvelen, en door de Duyvelen aen de menschen hangen |
195-62. |
Om sonden te straffen gebruyckt Godt geen Duyvelen, want de Duyvel Godts wederpartye is, en sal selfs de straffe Godts met de boose menschen dragen, maer Godts wil is sijn werck |
199-68. |
De Duyvel kan gheen menschen lichamen onghevoelijck maecken |
332-322. |
Reden daer van |
334-323. |
| |
E.
Het begin van de executien over Tooveressen, is altijdt aen menschen met ghebreckelijcke sinnen geschiedt, die oock andere in haer rasernye door dwangh hebben beschuldight |
85-23. 86-26. 89-29. |
| |
| |
Godt is oorsaeck ende wesen van alle ghedaenten, niet De Duyvel of Mensch |
19-62. |
Godt is aen geen ordre gebonden |
20-66. |
Hy heeft gheen Duyvelen in materie van bekeeringe tot dienaers van noode |
37-100. |
Godt schept de Duyvel te gheval hem gheen lichaem |
85-23. |
Godt mach niet genoemt worden van de gene die op Toover-maeltijden komen |
98-38. |
Gebedt tegen Tooverye |
245-157. |
| |
I.
Imaginatie, kan zijn uyt een verdorven temperament, en in onkuysche ghemoeden vreemde uytwerckinghen veroorsaecken, de sinnen werden verruckt, tot dinghen te sien, te hooren, jae te ghevoelen, die niet en zijn |
89-29. 119-67. 140-103. |
Imaginatie wordt veroorsaeckt uyt verdorven bloedt, en wat daer uyt in de herssenen ontstaet |
180-40. |
De Imaginatie is oorsake van Tooverye ende vallende sieckte |
117-61. 63. |
Van Krancksinnigheydt |
140-103. |
Van besetenheydt |
136-97. 137-99. |
Door imaginatie kan de mensch sijn sinnen krencken en sieck worden |
140-102. |
Dese zijn de miserabelste onder alle sieckten |
181-40. |
Exempelen |
141-103. |
Lichtgeloovigheyt is oorsaecke van verkeerde en onredelijcke imaginatie |
240-141. |
| |
K.
Kranckhoofdige menschen hooren en sien dickmael (door inwendigh gebreck) dat andere niet en hooren noch sien, noch gesien kan worden, Exempelen |
122-73. 123-75. |
| |
| |
| |
M.
Manasse was een Tovenaer |
29-81. |
Menschen konnen buyten den regel der natuuren niet gaen |
19-61. 62. |
Mirakelen doen Toovenaers ende Tooveressen door bedroch |
18-60. |
Mirakelen van Moses, geschieden door Godts kracht: Item, het onderscheydt der mirakelen van Moses en de Egyptische Toovenaers |
20-64. |
| |
N.
Van de Nachtmerry |
147-116. |
Wat dese quellingh is, en hoese ontstaet uyt natuurlijcke oorsaecken |
148-117. |
| |
O.
Ondersoecken mach men de wercken der menschen, maer niet de wercken Godts |
20-66. |
Ondersoecken mach men de Geleerden, en van haer reden eysschen, van weghen ‘t ghene sy vast stellen |
221-111. |
Ondersoecken machmen de wercken der Menschen en Duyvelen, en oordeelen na reden en mogelijckheydt |
359-357. |
Soo de versierde en ondoenelijcke Tooverye wel ondersocht wierdt, soo soude der onnoosele onschuldt blijcken |
403-432. |
Exempelen van onnoosele, onschuldighde, doch verdachte, maer vroome en Godtvruchtige, die van de Overheydt selfs gheraden wierden te vertrecken, om onheyl te ontgaen |
404-433. |
Onmogelijckheydt, dat de Duyvel de lichamen der Menschen onghevoelijck soude maecken |
332-322. 334-323. 335-326. |
| |
| |
Onmogelijck is het gene, ‘t ghewyde Was (of Agnus Dei) toegeschreven wordt |
335-326. 338-327. |
Onmoghelijck, onwaerachtigh, ende ondoenlijck is ‘t gene door den Pijnbanck afghedwongen en beleden is |
364-367. |
Godt is oorsaeck ende Wesen van alle ghedaenten |
19-62. |
Oorsaeck van Toover-sieckten |
275-209. |
Onvoorsichtige daet van een vrouw |
205-83. |
| |
P.
Pijnigen is de middel om de luyden tot bekentenisse te brengen |
327-308. 328-310. |
Een doodt gepijnight |
330-314. |
Gruwelijcke, ende vreemde manieren van pijnighen |
331-318. |
Een mensche twintighmael gepijnight eer hy bekende |
334-323. |
Andere wel vijftienmael gepijnight, maer en bekenden niet |
340-330. 368-375. |
Gruwelijcke tormenten door pijnighen gedaen, maer en bekenden noyt |
395-417. |
Die gepijnight zijnde weder loghenden, mochten de Rechters sonder nieuwe beschuldigingh, op de voorgaende bekentenisse tot de torture brenghen |
339-328. |
Een mensche soo gepijnight, dat hy pooght hem selven de tonge af te snyden, om niemandt te melden, niet konnende spreecken, dwinghen hem de Rechters tot schrijven |
351-349. |
Door de Pijnbanck tot haer voornemen niet konnende komen, soeckende uyt te locken met tweesinnige woorden |
345-343. |
Oock met valsche beloften en bedroch, maer de Rechters houden haer woordt niet |
341-332. |
Sommige willÄ“ alleen op ‘t geruchte ymant tot de pijn-
|
| |
| |
banck brengen, sommige op een ghetuyge, al isse niet eerlijck, andere op twee getuygen |
324-302. |
Watse onder het pijnighen de Lieden af vraghen |
327-308. |
Plaghen ende straffen komen niet van oude Wijven, die sy Tooveressen noemen, maer komen uyt ons selven, om dat wy niet en doen als ‘t behoort |
200-68. |
Poeder van den Duyvel ontfanghen, daerse Menschen en Vee mede dooden |
112-51. |
Hoe dit poeder gemaeckt wordt |
112-51. 52. 192-61. 62. |
Proeve of een Vrouw Tooveresse is, is onseecker |
260-179. 326-306. |
| |
Q.
Quaedt doen, dat Godt toe soude laten, dat de Duyvel de Vrouwen soude dwinghen tot quadtdoen, is ongeloovelijck |
120-69. |
Kan niet zijn, nae de goedtheydt ende rechtveerdigheydt Godts |
121-70. |
Dat de Duyvel, als de Vrouwen niet quaedts genoegh en doen, haer slaen soude, is ongelovelijck |
121-71. |
| |
R.
Rechters ghelooven licht het seggen, dat yemant een Tooveres is, of dwinghen ‘t haer af door pijnighen |
109-45. 328-310. 329-312. |
De Rechters beschuldigen de onnosele van onmogelijcke dingen |
321-298. |
Die gewaerschouwt zijnde vluchten, confiskeren de Rechters hare goederen |
345-341. |
Rechters willen gheen teghenspreecken lijden |
352-349. |
Willen niet dat yemandt de ghevanghen bystaet, al
|
| |
| |
is ‘t Vader, Moeder, Vrienden, of houdense mede voor Toovenaers |
353-349. |
Wanneer onrust ontstaet, laten de Rechters predicken, dat niemandt soude murmureren of vreesen, alsoo sy niemandt deden vangen, als die van acht of thien getuygen beschuldigt waren, dat anders is gebleecken |
373-379. |
Als rijcke Persoonen ghevangen worden, die tegen de Rechters soecken te procederen, soo mach het haer niet ghebeuren, maer komen gheleerde om de saeck te ondersoecken, doch konnen niet accorderen. |
375-381. |
Rechters geven over eenighe Sententie |
380-391. 388-405. |
Oock over een die veelmael was ghepijnight, maer noyt bekende |
392-411. |
Rechters ghebruycken practijck om Appel te ontgaen |
397-421. |
Rechters tot Atrecht, worden van den Procureur Generael van den Koningh van Vranckrijck gheciteert, om voor het Parlement haer te komen verantwoorden |
399-425. |
‘t Hof van Parijs neemt informatie van ‘t doen des Rechters tot Atrecht, en haelt uyt de gevangenis na Parijs, de Heer van Beaufort |
402-427. |
Oock andere |
406-435. |
Der Rechteren grouwelijcken handel wordt ‘t Parlement vertoont |
405-435. |
Recht-plegingh binnen Atrecht door Commissarissen van Parijs |
407-437. |
Guiliame le Febure wordt vry ghekent, moghende sijn Recht vorderen, om sijn Eere verbetert te hebben |
408-437. |
Rechters van Atrecht worden door den Bisschop afgheset, die niet toestaet ‘t ghene sy aengaende de Tooverye hadden gedaen |
410-441. |
| |
| |
De Rechters verlaten Atrecht, om des volcks haet |
411-443. |
Der Rechters valscheydt ende boosheydt, ende de onnooselheydt en onschuldt van de ge-executeerde ende noch ghevangenen wierdt openbaer door dat middel, Guiliame le Febure, Schepen van Atrecht, beschuldight van Tooverye, vlucht, gaet tot Parijs in de Gevangenisse om hem tegen sijne beschuldigers te verantwoorden |
396-419. 398-423. |
| |
S.
Salve, Smeeren met Toover-zalve en haer kracht |
90-32. 93-34. 94-35. 97-38. |
Dat dit leugenachtig is |
110-49. 147-116. 361-361. |
Hoe de Smeer-zalve ghemaeckt wordt |
145-111. 356-351. 388-405. |
Onmogelijckheydt van soodanige kracht |
147-116. 361-361. |
Scheppinge is een werck Godts, niet des Duyvels |
157-62. |
Godt heeft de Duyvel geen lichaem geschapen, noch de Duyvel kan hem selfs gheen lichaem scheppen, reden |
84-23. 151-120. |
Datter Tooversieckten zijn, wordt bekent |
247-207. |
Zegenen in Tooverye |
52-134. |
Maniere van zegenen |
196-63. |
Van die gedwongen wierden te zegenen |
265-188. 271-200. |
Strafbaer te zijn wordt toegestaen, die menschen of beesten met vergift beschadigen |
322-300 |
| |
T.
Toovenaers ende Tooveressen zijnder altijdt geweest |
1-2. |
| |
| |
Wie onder de Toovenaers gherekent moghen worden |
15-48. |
Wie Toovenaers in de heylige Schriftuure ghenoemt worden |
168-22. |
Toovenaers van Paulus beschreven |
35-94. |
Toovenaers en Tooverye is altijdt geweest |
16-52. |
Wat Tooverye is, na des Autheurs gevoelen |
16-50. |
| |
Verscheyden soorten van Tooverye.
Als mirakelen doen. |
18-60. |
Waerseggen of voorseggen |
23-75. |
Afgoderye |
29-82. |
Gewaende Tooverye maer uyt natuurlijcke oorsaecken |
137-99. |
Nieuwe Tooverye van de Smeer-zalf in de Heylige Schriftuure niet bekent |
106-41. |
Tooverye in de Schriftuure vermelt is, als men met vergift om gaet, om door vergifs bereydinghe yemandt leedt te doen, ‘t zy in onvruchtbaerheydt, verkorting van leven, of om sijn verstandt en sinnen te bederven |
190-57. 191-59. |
Bedriegerye is Tooverye |
203-78. 335-326. |
Niet lijdelijck maer werckelijck |
204-80. |
Tooverye wordt in de Schriftuure genoemt dat bedroch, daer men met Goddelijcke dingen spot, en is de aldergrootste soorte van Tooverye |
47-126. |
Dit bedroch wordt beschreven |
47-126. 64-154. 335-325. 326. |
Toovenaers zijn Landtloopers |
30-84. 116-57. 240-241. |
Item, bedriegelijcke Medicijn-meesters, exempelen van soodanige |
241-242. 276-207. |
Toovenaers zijn die bedrieghelijck met Goddelijcke dingen spelen |
158-10. 291-245. |
| |
| |
En datse doen, niet en doen door Godt of den Duyvel, maar door eygen wille ende boos voornemen |
158-8. |
Nader bewijs |
158-10. |
De grootste Toovenaers zijn onder de Kerckelijcke en Gheestelijcke persoonen, wanneerse boos van leven zijn. Item, hoe die met de Schriftuure omgaen |
317-193. |
Bodijn een geleert man is selfs een Toovenaer gheweest, bedroghen zijnde, heeft veel onnosele om ‘t leven gebracht |
17-54. |
Dat onder Tooverye te straffen, dickmael de alderbooste Tooverye is bedeckt geweest |
87-27. |
Egyptische Toovenaers, haer bedroch |
18-60. |
De Tooveresse tot Endor, haer bedroch |
23-75. |
Toovenaer was Manasse |
29-81. |
Die haer met Tooverye behelpen, hebben ‘t altijdt met Godts-dienst bedeckt |
294-252. |
Soo is altijdt gedaen van Heydenen, Joden, en Christenen |
294-253. |
Daer in volgende de aert der Duyvelen |
294-255. |
| |
Exempelen van bedriegelijcke Tooverye.
Dirrickjen Gerrits, tot Haerlem |
49-134. |
Dese Tooverye ontdeckt ende gheholpen |
53-136. 59-146. |
Item, vande Butter, tot Haerlem |
159-14. |
Jan van Gochs kinderen, een merckelijck exempel, tot Haerlem |
242-149. |
Dese Tooverye ontdeckt |
245-157. |
Sententie van de Magistraet |
255-173. |
Item |
258-176. |
Een Man in de Geerstraet tot Haerlem, hem veynsende een ellendige quellingh te hebben |
270-193. |
Abraham Joris, tot Haerlem |
295-258. |
| |
| |
Dese Tooverye ontdeckt |
306-279. |
Sijn Schriftelijcke bekentenisse |
307-279. 311-287. |
Bedrieghelijcke Tooverye t’ Amsterdam, met braecken van Spellen, die ontdeckt en geholpen |
268-193. |
Wat het verschil is, over de questie van Tooverye |
322-300. |
Kort verhael van de redenen, teghen de ghewaende Tooverye, Nachtmerrye, veranderen in beesten, Weer-maecken |
314-289. |
Datter een kunst van Tooverye is, die van de Duyvel wordt geleert, waerom veele van de Rechters zijn veroordeelt, wordt bewesen |
|
Ten eersten, om dat veel Autheuren segghen, hoe dat verbondt maecken met den Duyvel toegaet |
70-8. 71-10. |
Dit wordt ontkent |
69-3. |
Wordt in de Schriftuure niet gevonden |
70-7. |
Vorder redenen |
72-11. |
Dat het quaedt dat de Menschen doen, niet en komt uyt het verbondt met den Duyvel ghemaeckt |
190-58. |
De reden is, om dat in der Duyvelen noch in der Menschen macht niet en is de krachten te veranderen, die van Godt in de stoffen zijn ingheschapen |
190-59. |
Noch kan in de stoffe noch woorden niet wesen |
193-62. |
Dat in de kunst van Tooverye, yet Goddelijcks niet kan wesen, of dat boven de natuure en ‘t vermogen des Menschen gaet |
207-87. |
Ten tweeden wil men de Tooverye bewijsen, uyt de willighe bekentenisse, van die sulcks segghen ghedaen te hebben |
71-8. 85-24. |
De onwaerheydt hier van wordt uyt de omstanden getoont |
85-25. |
Oock uyt de leughenachtigheydt, datse de Duyvel
|
| |
| |
voor sijn achterste kussen, en met hem wellust des vleeschs bedrijven |
87-27. |
Exempelen van de bekentenisse eener oude Vrouwe tot Meenen, ghenoegh betoonende te komen uyt bedwelmde herssenen |
323-300. |
Hebben oock meest altijdt ten laetsten ontkent datse eerst bekent hadden |
366-373. 389-405. |
Ten derden, wil men de Tooverye bewijsen uyt de straffe diese daerom hebben geleden |
71-8. |
Dese straffe (jae tyrannye) wordt betoont gheschiedt te zijn als de Wereltlijcke Heeren, de gierighe en schijndeughdelijcke Geestelijckheydt te veel betrouwden |
394-345. |
Ende dit wort bewesen met het exempel tot Atrecht, dat wijdtloopigh verhaelt wordt: namentlijck, hare bekentenissen met den pijnbanck afgedwongen, ten laetsten altijt wederroepen |
353-349. 389-405. |
De bekentenissen openbaer gelesen |
355-351. |
Wederroepense, seggen bedrogen te zijn |
358-355. |
Bewijs-redenen, dat de Confessien onwaerachtigh zijn, ende dies weghen de Sententien valsch ghewesen |
360-358. 360-361. |
‘t Gevolgh van dese daedt in andere |
362-363. |
Beschuldighde, sonder verhoort te zijn, verbrandt |
363-365. |
Ja sonder van de Wereltlijcke Rechter ondersocht te worden |
366-370. 388-405. |
In noch andere |
368-377. |
Teghen die vluchten procedeert men als verwonnen |
371-379. |
Een Man als Toovenaer verbrandt, beschuldight sijn Vrouwe als Tooveres, doch sy wordt los ghelaten |
578-387. |
Bewijs van ‘t verschil in eenige Sententien |
386-403. |
Een veelmael ghepijnight, bekende noyt, als hy uytbreeckt, oordeelen hem schuldigh, maer door veel
|
| |
| |
voorbiddens, condemneren hem in een 20 jarighe ghevanghenisse |
392-411. |
Als eenige Vrienden van Vermoghende voor ‘t Parlement tot Parijs appelleren, worden verscheyden los gelaten, waer van sommige al bekent hadden, andere niet |
392-413. 393-415. 394-417. |
Eenighe vluchtende worden inghedaeght, maer niet komende, worden als verwonnen Toovenaers ge-excommuniceert |
398-421. |
Dese Excommunicatie van ‘t selve jaer weer-roepen |
398-423. |
Alle ghevangens worden ontslagen, maer het Proces ofse tot haer schuldt of onschuldt gevangen waren, bleef hangen |
407-435. |
De ge-excommuniceerde komen weder met Brieven van den Paus, stellen haer ter purge, blijven ongestraft |
409-439. |
Naer 30 jaren procederens komter Sententie van het Hof, alle voorgaende handelingen worden tot niet gedaen, de Luyden in haer naem en goet herstelt, de Rechters gecondemneert |
413-447. |
| |
V.
Veranderen van den Duyvel, in Bock, Aep of Mensche, is ongeloovelijck |
21-69. 100-38. 119-67. |
Mede is ‘t ongeloovelijck, de Toovenaers in Wolven, ende de Tooveressen in Katten veranderen |
154-126. 175-5. 160-16. |
Dit wordt bewesen |
161-18. 167-22. 171-28. |
Geschiedt altijdt in verre Landen |
196-26. |
Historie van veranderingh, ende des selfs onwaerschijnelijckheydt |
184-48. 185-50. 51. |
Veranderingh in de natuure kan de Duyvel niet maken, daerom is ‘t valsch dat men van ‘t verknopen des nestelinghs seydt |
234-132. |
| |
| |
Duyvel, Enghel, noch Mensche, konnen ‘t secreet der natuuren niet veranderen, noch van gewassen, mineralen, &c. |
257-207. 359-357. |
Dit kan niemandt doen dan Godt |
182-42. |
Hoe Nebucadnesar verandert is |
187-53. |
Bewesen met een exempel deses tijdts |
189-54. |
Verbondt maecken met den Duyvel is uyt de Schrifture onbewijselijck |
83-21. |
Is rasernye van kranckhoofdighe menschen, of door de Pijnbanck afgedwongen |
83-21. 85-23. |
Is onmogelijck |
84-23. |
Nader bewijs |
89-29. |
Vervoeren en kan de Duyvel den mensche niet, noch met lichaem en ziele, noch de ziele uyt het lichaem |
143-105. |
Vliegen door Smeer-zalve |
93-34. |
Door kracht van woorden |
100-40. |
Voorseggingen |
57-142. |
Konnen niet geschieden als door Godts Geest |
26-78. |
Is meest bedroch |
31-86. 43-116. |
Dat de jonghe Dochter Acto. 16. niet door Godts Geest, noch door de Duyvel heeft voorseyt, maer met bedroch omgegaen |
35-96. 36-98. |
Vraghen die de Rechters willen beantwoordt hebben. |
327-308. |
Vrouwen sieckte is oorsaeck van veel quellinge |
136-97. 137-99. |
| |
W.
Waerseggen een deel der Tooverye |
48-126. |
Van de Waerseghster tot Endor |
23-78. |
Van ‘t waerseggende Meysken, Acto. 16. |
35-96. |
Waerseggers haer bedriegherye |
39-106. 107. |
En wreedtheydt |
40-110. 41-112. |
Wesens veranderingh is alleen in Godt te soecken |
19-62. |
| |
| |
Wetenschap, hoe de Tooverye geschiedt, is niet schadelijck |
18-58. |
Noch oock het lesen van Toover-boecken |
20-68. |
Weer-maecken, ende Windt te verkoopen is maer valsheydt, ‘t strijdt tegen de Schriftuure, en is niet in ‘s menschen vermogen |
208-89. |
Weer en Windt verkoopen van de Laplanders en Finnen, is maer bedroch |
227-116. 227-118. 119. 228-121. |
Godt is Autheur van Windt |
208-91. |
Godt maeckt Reghen ende Windt, gheen Vrouwen |
348-343. |
Onwaerheydt van ‘t Weer-maecken der Vrouwen wordt bewesen, daerom een valscheydt des Rechters dat ondersocht wordt |
215-109. 221-111. |
Ondersoeck, dat men niemandt met woorden helpen noch schaden kan |
196-64. |
Dit kan niet zijn, noch ten aensien van de persoonen, noch van de woorden, anders soude Godt een Dienaer des Duyvels zijn |
197-64. |
Strijdt oock teghen de Goddelijcke aert, en Christelijcke reden |
198-66. |
E Y N D E .
|
|