tiek, de bizarrerie, het extreem zijn van de vormen. Veel sterker als een planmatige vizie weet het kind het karakter van dit thema. Het is door de weelderigheid van de exotiek verbluft. Overmand door een vreemde lyriek. Het zoekt naar de bizarste vormen om deze voorstelling te projecteren. Het kind weet: dààr moet het gans anders zijn als in de buitenwereld waarin het opgroeit. Het lyriese begrip; het streven dit begrip vast te leggen en, bij deze poging, het dynamies wijken van het ene bizarre-contour voor het andere; de duizendvoudige opeenvolging van bizarre vormen van mensen, planten en dieren; een herinnering enkel van het wezen van de dingen, van daaruit moeilikheid de objekten vast te houden in hun verschijning; daarentegen aanhoudend vasthouden van het karakter, van het zijn; stijgende lyriek der vormen, die nooit contour gesproken duidelik zijn, doch immer duidelik in hun lyriese beweging, dat is Japans feest.
Men herinnert zich: duizend uiterst bizarre vissen, de zonderlinge bouw van ooievaars, toverplanten, kleine japanse vrouwen, dat alles dooreen: wonder van fijnheid, broosheid. Duizend-en-een-nacht in Japan. Japans: exoties en fijn; feest: roes van vormen door elkaar. Zo spelen de vormen dat zij nooit vermoeien, vormen die andere vormen opwerpen: dynamiek.
Ontmoeting: poging het witte vlak door zichzelf te laten werken. De handeling saamgetrokken op een hoek en naar deze handeling het witte vlak gespannen. Ongeveer zoals wij het land vaak voorgesteld zien door zonnestralen naar de zon getrokken. Een brede lijn is alles wat gebruikt wordt om deze samenstelling weer te geven. De handeling stoutmoedig ontworpen in éen lijn-arabeske. Men kan ook zien dat het een poging is een tekening grafies om te zetten. Het tekenkunstig karakter spreekt nog duidelik.
Een poging een schilderkunstig motief grafies om te zetten is De verliefden. Van het schilderkunstige princiep uitgaande poging half-tonen weer te geven binnen de witzwart mogelikheid. De enige elementen zijn wit en zwart. Samenstelling van deze elementen is noodzakelik om tonaliteit te geven; men zie de verscheidene samenstelling van de vlakken links en rechts. Bouw van de lichamen uit vlakken: het kontrast van wit en zwart is niet voldoende; de hoofdvlakken worden gekomponeerd door een optelling van kleinere wit-zwart vlakken.
Zo als Japans feest is dit werk lyries. Doch de tegenovergestelde lyriek. Zij is vooropgezet: het thema wordt in deze vooruitzetting gezien. Niet door een stijging tot het opperzinnelike naar het begrip; doch vooropzetting van het lyries ritme, volgens hetwelke de voorwerpen gezien worden. De voorwerpen worden door het lyrisme gevergd; de voorwerpen zijn niet lyries voor zich. Daarom is het ritme hier ook doorgaans meer bewust en bouwend, constructief. Men neme zich in acht: per se lyriek is de oorzaak van romantiek. Romantiek is: het empiriese de idee noemen. Niet eenmaal een valse wereldaanschouwing. Een onoverwonnen standpunt. Literatuur. Het estheties gevolg daarvan is dat het beeldend vermogen in een a-priori toestand geraakt. Opschorsing van de kennis.
De kunstenaar streeft in De verliefden naar een beeldende synthese van het onmid-