| |
| |
| |
Bibliografie
Abbing, Hans, Een economie van de kunsten. Beschouwingen over kunst en kunstbeleid. Groningen: Historische Uitgeverij, 1989. |
Abbing, J.R., Economie en cultuur. De subsidieproblematiek in de economische theorie, alsmede aanzetten tot een economie van de kunsten. 's-Gravenhage: Staatsuitgeverij, 1978. |
Adang, Mark, ‘Breng me in uw huis, laat me uw woonkamer zien en ik zal zeggen wie gij zijt!’ in: C.H.A. Broos, C. Blotkamp, M. Boot (red.), Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek. Nederland 1914-1940. Deel 28 (1977), pp. 209-59. Haarlem: Fibula-Van Dishoeck, 1978. |
Adang, M., ‘“Eens zal de dag, opgaand, vinden arbeid en schoonheid vereend.” Over socialisme en kunstopvoeding in Nederland aan het begin van de twintigste eeuw’, in: M.G. Westen (red.), Met den tooverstaf van ware kunst. Cultuurspreiding en cultuuroverdracht in historisch perspectief. Leiden: Martinus Nijhoff, 1990, pp. 71-104. |
Baarle, Yvonne van, De kunst van het socialisme. Deventer: Kluwer, 1982. |
Baumol, W.J., en W.G. Bowen, Performing arts - the economic dilemma. New York: The Twentieth Century Fund, 1966. |
Becker, Howard, Art Worlds. Berkeley: University of California Press, 1982. |
Beekman, Klaus, en Mia Meijer, Kort revier. Gerard Reve en het oordeel van zijn medeburgers. Amsterdam: Erven Thomas Rap /Polak & Van Gennep, 1973. |
Berg, H.O. van den, De structuur van het kunstbeleid. Rijswijk: Sociaal en Cultureel Planbureau, 1985. |
Bevers, A.M., ‘De chronische reflectie. Een sociologische beschouwing over beeldende kunst en kunstkritiek’, in: Sociologische Gids, jrg. 32 (1985), nr. 1, pp. 44-61. |
Bevers, A.M., ‘Particulier initiatief en cultuur. Over de rol van burgers en overheid bij de oprichting en consolidering van kunstinstellingen’, in: Sociologisch Tijdschrift. jrg. 14 (1987), nr. 2, pp. 255-89. |
Bevers, A.M., ‘Cultuurspreiding en publieksbereik. Van volksverheffing tot marktstrategie’, in: Hans van Dulken, André Köbben, e.a. (red.), In ons diaconale land. Opstellen over cultuurspreiding, voor Jan Kassies. Amsterdam: Boekmanstichting/ Van Gennep, 1988. |
Bevers, A.M., ‘Kunstsociologie in Nederland 1980-1990’, in: Boekmancahier, jrg. 1 (1989), nr. I, pp. 5-18. |
Bevers, A.M. en W. Oosterbaan Martinius, Staatsprijzen in Nederland. Een onderzoek naar de geschiedenis en toekomstkansen van staatsprijzen voor cultuur. 's-Gravenhage: Staatsuitgeverij, 1981. |
| |
| |
Blomsma, Martin, Cultuurbeleid over de grenzen. 's-Gravenhage: Staatsuitgeverij, 1985. |
Blumer, Herbert, Symbolic interactionism. Perspective and method. |
Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall, 1969. |
Boekman, E, Overheid en kunst in Nederland. Amsterdam: Menno Hertzberger, 1939. |
Bos, Saskia, ‘Nationaal monument voor de koopvaardij Rotterdam’, in: Openbaar Kunstbezit, okt.-dec. 1975, pp. 186-89. |
Bourdieu, Pierre, Zur Soziologie der symbolischen Formen. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag, 1974. |
Bourdieu, Pierre, La distinction. Critique sociale du jugement. Paris: Les éditions de minuit, 1979. |
Brinkgreve, C., en M. Korzec, Margriet weet raad. Utrecht: Het Spectrum, 1978. |
Brinkgreve, C., J.H. Onland, A. de Swaan, De opkomst van het psychotherapeutisch bedrijf. Sociologie van de psychotherapie 1. Utrecht: Het Spectrum, 1979. |
Buitenstaanders. Amsterdam, De Volkskrant, 1986 (bundel met herdrukken). |
Burg, Fenna van den, en Jan Kassies, Kunstenaars van Nederland! Om eenheid en zeggenschap. Het ontstaan van de Federatie van Kunstenaarsverenigingen en de Rand voor de Kunst. Amsterdam: Boekmanstichting/Van Gennep, 1987. |
De kunst van links. Amsterdam: De Volkskrant, 1979 (bundel met herdrukken). |
Dickie, George, Art and the aesthetic. An institutional analysis. Ithaca: Cornell University Press, 1975 |
Doorn, J.A.A. van, Rede en macht. Een inleiding tot beleidswetenschappelijk inzicht. 's-Gravenhage: Vuga, 1988. |
Doorn, J.A.A. van, en C.J. Lammers, Moderne sociologie. Utrecht: Het Spectrum, 1959. |
Doorn, J.A.A. van, en C.J.M. Schuyt (red.), De stagnerende verzorgingsstaat. Amsterdam: Boom Meppel, 1978. |
Dulken, Hans van, ‘De cultuurpolitieke opvattingen van prof. dr. G. van der Leeuw’, in: Hans van Dulken, Jan Kassies e.a. (red.), Kunst en beleid in Nederland. Amsterdam: Boekmanstichting/Van Gennep, 1985, pp. 81-162. |
Elias, Norbert, ‘Kitschstil und Kitschzeitalter’, in: Die Sammlung, jrg. 2 (1935), nr. 5, pp. 252-63. |
Elias, Norbert, Ueber den Prozess der Zivilisation. Basel: Verlag Haus zum Falken, 1939. |
Elias, Norbert, Wat is sociologie. Utrecht: Het Spectrum, 1971 (vert. van Duitse editie, 1970) |
Eijsink, J.F., ‘“Ten einde subsidie van de gemeente te erlangen moet men, roeiende met de riemen welke men heeft, volksconcerten organiseeren”. Volksconcerten in Amsterdam.’, in: M.G. Westen (red.), Met den tooverstaf van ware kunst. Cultuurspreiding en cultuuroverdracht in historisch perspectief. Leiden: Martinus Nijhoff, 1990, pp. 105-26 |
Fekkes, Jan, De god van je tante. Ofwel het Ezelsproces van Gerard Kornelis van het Reve. Een documentaire samengesteld door -. Amsterdam: Uitgeverij de Arbeiderspers, 1968. |
Fuchs, Rudi, ‘Aan de hoofden van Nederland’, lezing in de reeks De brandende kwestie. Afgedrukt in Vrij Nederland van 26 nov. 1983. |
Fuchs, Rudi, Kwaliteit (een bericht). Amsterdam: Bert Bakker, 1985. |
Gans, Herbert J., Popular culture and high culture. New York: Basic Books Inc., 1974. |
Ganzeboom, H.B.G., Cultuur en informatieverwerking. Een empirisch-theoretisch onderzoek naar cultuurdeelname en esthetische waardering van architectuur. Utrecht: Rijksuniversiteit Utrecht, 1984. |
Ganzeboom, Harry, Cultuurdeelname in Nederland. Een empirisch-theoretisch onderzoek naar determinanten van deelname aan culturele activiteiten. Assen/Maastricht: Van Gorcum, 1989. |
| |
| |
Gombrich, E.H., Meditations on a hobby horse and other essays on the theory of art. Londen: Phaidon, 1978 (1963). |
Gombrich, E.H., Ideals and idols. Essays on values in history and in art. Oxford: Phaidon, 1979. |
Gombrich, E.H, The Story of Art. Oxford: Phaidon Press, 1982. |
Goudriaan, R.e.a., Trendrapport kwartaire sector 1983-1990. Rijswijk: Sociaal en Cultureel Planbureau, 1984. |
Goudsblom, J., Nihilisme en Cultuur. Amsterdam: Athenaeum-Polak & Van Gennep, 1977(1960). |
Goudsblom, J., ‘Het Algemeen Beschaafd Nederlands’, herdrukt in: J. Goudsblom, Taal en sociale werkelijkheid. Sociologische stukken. Amsterdam: Meulenhoff Informatief, 1987. pp. 11-29 (1964). |
Goudsblom, Johan, Balans van de sociologie. Utrecht: Het Spectrum, 1974. |
Grampp, William D., Pricing the priceless. Art, artists and economics. New York: Basic Books, 1989. |
Groot, H de, en E. Pommer, ‘Individuele voorkeuren voor collectieve voorzieningen’, in: Beleid & Maatschappij, 1986, nr. 4, pp. 171-85. |
Hantrais, Linda, en Teus J. Kamphorst (eds.), Trends in the arts. A multinational perspective. Amersfoort: Giordano Bruno, 1987. |
Hart, Jan, ‘Kunst regeringszaak? De ontwikkeling van het regeringsbeleid ten aanzien van de eigentijdse beeldende kunst in Nederland 1848-1918’, in: Hans van Dulken, Jan Kassies e.a. (red.), Kunst en beleid in Nederland 3. Amsterdam: Boekmanstichting/Van Gennep, 1988, pp. 67-145. |
Het Vaderlandsch Gevoel. Amsterdam, Rijksmuseum, 1978 (catalogus, z.a.). |
Hietbrink, S., F. van Puffelen, J.A.M. Wessel, De economische betekenis van de professionele kunsten in Amsterdam. Amsterdam: Stichting voor Economisch Onderzoek Universiteit van Amsterdam, 1985. |
Hoogenboom, A., ‘De rijksoverheid en de moderne beeldende kunst in Nederland, 1795-1848’, in: Hans van Dulken, Jan Kassies e.a. (red.), Kunst en beleid in Nederland. Amsterdam: Boekmanstichting/Van Gennep, 1985, pp. 13-80. |
Hoogerwerf, A, Beleid belicht. Alphen aan den Rijn: Samsom, 1972. |
Hughes, Robert, De schok van het nieuwe. Kunst in het tijdperk van verandering. Utrecht: L.J. Veen. 1981 (vert. van The shock of the new, 1980). |
Idenburg, Prof. dr. Ph.J., ‘Concentratie in het cultuurbeleid’ in: Auteursrechtbelangen, okt. 1968, p. 3. |
Jager, H. de, Cultuuroverdracht en concertbezoek. Leiden: Stenfert-Kroese, 1967. |
Kam, C.A. de, ‘Een klein kunstje’, in: Economisch Statistische Berichten, 22 januari 1986, p. 79. |
Kapteyn, Paul, Taboe, ontwikkelingen in macht en moraal speciaal in Nederland. Amsterdam: De Arbeiderspers, 1980. |
Kassies, J., Notities over een heroriëntatie van het kunstbeleid. 's-Gravenhage: Staatsuitgeverij, 1983. |
Kempers, Bram, ‘Kunst strandt op het Kurhausplein’, in: Wonen/tabk, 6 maart 1982, pp. 1-16. |
Kempers, Bram, ‘Problemen en beloften van kunstsociologie in Nederland’, in: Sociale Wetenschappen, jrg. 28 (1985), nr. 2, pp. 99-118. |
Kempers, Bram, ‘Kunst en staat in Siena en 's-Gravenhage’, in: Tijdschrift voor sociale geschiedenis, jrg. 12 (1986), nr. 1, pp. 1-38. |
Kempers, Bram, Kunst, macht en mecenaat. Het beroep van schilder in sociale verhoudingen. Amsterdam: De Arbeiderspers, 1987. |
| |
| |
Kempers, Bram, ‘Vermogend en toch matig. Vijf eeuwen kunst van Oranje’, in: Amsterdams Sociologisch Tijdschrift, jrg. 16, nr. 2, okt. 1989, pp. 71-107. |
Kleijn, A, Beleid en wetenschap. Alphen aan den Rijn: Samsom, 1968. |
Klink, P.W. van, ‘Kunst, economie en overheid’, in: Economisch Statistische Berichten, 17-24 dec. 1986, pp. 1238-43. |
Knulst, W.P., ‘Vermanen, verheffen en verdelen. Een sociologische beschouwing over cultuurpolitiek en publieksbeleid in Nederland in de laatste honderd jaar’, in: 1970-1980. Tien-jaar ontwikkeling van het toneel. Amsterdam: Instituut voor Theateronderzoek, 1980, pp. 53-78. |
Knulst, W.P, ‘De voorgeschiedenis van de Nederlandse cultuurpolitiek’, in: Advies Cultuurwetgeving. Rijswijk: Sociaal en Cultureel Planbureau, 1986, pp. 25-103. |
Knulst, Wim, Van vaudeville tot video. Een empirisch-theoretische studie naar verschuivingen in het uitgaan en het gebruik van media sinds de jaren vijftig. Rijswijk: Sociaal en Cultureel Planbureau, 1989. |
Komrij, Gerrit, Averechts. Amsterdam: De Arbeiderspers, 1980. |
Koning, Marijn de, en André Kraayenga, Wilhelmina Monumentaal. Impressies van de gang van zaken rond twee monumenten. Zwolle: Uitgeverij Waanders/Heino: Stichting Hannema-De Stuers Fundatie, 1987. |
Kraaijpoel, D., De Nieuwe Salon. Officiële beeldende kunst na 1945. Groningen: Academie Minerva Pers, 1989. |
Kruithof, Bernard, ‘De deugdzame natie. Het burgerlijk beschavingsoffensief van de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen tussen 1784 en 1860’, in: Symposion, jrg. 2 (1980), nr. 1, pp. 22-37. |
Lagemaat, Gijsbert van de, ‘Overheidssubsidies, de kwaliteit van de omgeving en de beroepsrol van beeldende kunstenaars’, in: Sociologische Gids, 1982, nr. 6, pp. 498-516. |
Lapré, R.M (red.), De economie van de welzijnszorg. Alphen aan den Rijn: Samsom, 1976. |
Ligthart, Pieter, en Cas Smithuijsen, ‘Action Replay’, in: Amsterdam 60/80, twintig jaar beeldende kunst. Amsterdam: Museum Fodor, 1982, pp. 50-62 (catalogus). |
Lindblom, Ch. E., The policy-making process. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1968. |
Lijphart, A, Verzuiling, pacificatie en kentering in de Nederlandse politiek. Amsterdam: De Bussy, 1968. |
Maarseveen, Mr. H.Th.J.F. van, ‘De Raad voor de Kunst’, in: Tijdschrift voor Overheidsadministratie, jrg. 17 (1961), nr. 811, pp. 245-248. |
Mannheim, Karl, Man and Society in an Age of Reconstruction. Londen: Routledge & Kegan Paul, 1940. |
Meijers, Debora J., ‘De democratisering van schoonheid. Plannen voor museumvernieuwingen in Nederland 1918-1921’, in: C.H.A. Broos, C. Blotkamp, M. Boot (red.), Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek. Nederland 1914-1940. Deel 28 (1977), pp. 55-104. Haarlem: Fibula-Van Dishoeck, 1978. |
Moll, Dr. W., ‘Het Willemspark en het Nationale Monument op Plein 1813’, in: Jaarboek 1954. Den Haag: Die Haghe, 1954, pp. 1-17. |
Mulder, Hans, Kunst in crisis en bezetting. Utrecht: Het Spectrum, 1978. |
Muskens, G., en J. van Poppel, De vrije markt voor beeldende kunstenaars. Inventarisatie van zelfstandige inkomstenverwerving door beeldende kunstenaars. Tilburg: iva, 1983. |
Mijnhardt, W.W., ‘Sociabiliteit en cultuurparticipatie in de achttiende en vroege negentiende eeuw’, in: M.G. Westen (red.), Met den tooverstaf van ware kunst. Cultuurspreiding en cultuuroverdracht in historisch perspectief. Leiden: Martinus Nijhoff, 1990, pp. 37-70. |
Nieuwenhuis-Verveen, G.W.J., Standbeelden, monumenten en sculpturen in Rotterdam. Rotterdam: Gemeentelijke Archiefdienst, 1972. |
| |
| |
Olson, Jr., M., The logic of collective action. Cambridge, Massachusetts: Harvard Economic Studies, 1965. |
Oosterbaan Martinius, W., Kunst in Relaties. Rijswijk: Ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur, 1983. |
Oud, Hans, J.J.P. Oud Architekt 1890-1963. Feiten en herinneringen gerangschikt. 's-Gravenhage: Nijgh & Van Ditmar, 1984. |
Pen, J., ‘Economische argumenten voor een royalere kultuurpolitiek’, in: Hans van Dulken e.a. (red.), De kunst & het geld. Amsterdam: Boekmanstichting, 1982, pp. 17-20 (1982a). |
Pen, J, ‘De politieke economie van het Schone, het Ware en het Goede’, in: Economisch Statistische Berichten, 1 sept. 1982, pp. 942-48 (1982b). |
Pots, R., ‘De Beeldende Kunstenaars Regeling’ in: Intermediair, jrg. 17 (1981), nr. 9, pp. 43-55. |
Riemsdijk, Dr. J. van, ‘Idenburg en het kunstbeleid’, in: Drs. S.J.C. van Eyndhoven en Dr. N. Deen (red.), Vormgeving van beleid in onderwijs en cultuur. Groningen: Wolters-Noordhoff nv, 1972, pp. 7-24. |
Riemsdijk, Prof. dr. J. van, ‘Knelpunten in cultuurbeleid’, in: Drs. L.A. Welters (samenstelling), Cultuurbegrip en cultuurbeleid, verslag van een colloquium gehouden onder auspiciën van de Nationale Unesco Commissie te Lunteren op 11 12 en 13 december 1974. z.p., z.u., z.j. (1975). |
Samuel, Nicole, ‘The arts in France’, in: Linda Hantrais en Teus J. Kamphorst (eds.), Trends in the arts. A multinational perspective. Amersfoort: Giordano Bruno, 1987, pp. 87-112. |
scp (Sociaal en Cultureel Planbureau), Profijt van de overheid. 's-Gravenhage, Staatsuitgeverij, 1982. |
scp (Sociaal en Cultureel Planbureau), Advies Cultuurwetgeving. Cultuurbeleid in historisch, beleidsanalytisch en juridisch perspectief. Rijswijk: Sociaal en Cultureel Planbureau, 1986. |
Smiers, Joost, Cultuur in Nederland 1945-1955. Nijmegen: sun, 1977. |
Smith, Adam, An inquiry into the nature and causes of the wealth of nations, Boek V, Part 111, ‘Of the expence of publick works and publiek institutions’. The Glasgow edition of the works and correspondence of Adam Smith, (R.H. Campbell en A.S. Skinner, eds.). Oxford: Clarendon Press, 1976. |
Smithuijsen, Cas, Het Fonds voor de Scheppende Toonkunst 1982-1987. Een beoordeling van beleid en werkwijze. Amsterdam: Boekmanstienting, 1987. |
Staay, A.J. van der, ‘Kunstbeleid en esthetica’, in: De Gids, 1982, nr. 7, pp. 444-453. |
Stokvis, Willemijn (red.), De doorbraak van de moderne kunst in Nederland. Amsterdam: Meulenhoff, 1984. |
Stuers, Victor de, Holland op zijn smalst. Ingeleid en toegelicht door een werkgroep van het Kunsthistorisch Instituut van de Universiteit van Amsterdam. Bussum: De Haan, 1975 (1873). |
Stuers, Jhr. Mr. Victor de, Da Capo. 's-Gravenhage: D.A. Thieme, 1875. |
Swaan, A. de, De mens is de mens een zorg. Amsterdam: Meulenhoff, 1982 (1982a). |
Swaan, A. de, ‘Kunstkunst of gunstkunst’, in: nrc Handelsblad, 13 mei 1982 (1982b). |
Swaan, Abram de, Kwaliteit is klasse. Amsterdam: Bert Bakker, 1985. |
Swaan, Abram de, In care of the state. Health care, education and welfare in Europe and the usa in the modern eras. Cambridge: Polity Press, 1988. |
Tas, J.M. van der, Kunst als beroep en roeping. Zeist: Kerckebosch, 1990. |
Thijssen, M.L.T., en C.V.M. Vink, Kunstenaars eendracht maakt Arti's macht. Doctoraalscriptie culturele antropologie, Universiteit van Amsterdam, 1984. |
| |
| |
Tromp, Bart, ‘Voorwoord’, in: De kunst en het geld. Een discussie over kultuurpolitiek. Amsterdam: Boekmanstichting, 1982. pp. 11-14. Bundeling van artikelen, eerder verschenen in De Revisor. |
Tuyl Gijs van, ‘'60-'80, hollen of stilstaan’, in: '60-'80 attitudes/concepts/images. Amsterdam: Stedelijk Museum, 1982, pp. 44-50 (catalogus). |
Uitert, Evert van, Het geloof in de moderne kunst. Rede uitgesproken op 10 november 1986 ter gelegenheid van de ambtsaanvaarding als gewoon hoogleraar in de kunstgeschiedenis in het bijzonder van de nieuwste tijd aan de Universiteit van Amsterdam. Amsterdam: Meulenhoff/Landshoff, 1987. |
Vaessen, J.A.M.F., Musea in een museale cultuur. De problematische legitimering van het kunstmuseum. Zeist: Kerckebosch bv, 1986. |
Veld-Langeveld, H.M. in 't, ‘De sociale cultuurspreiding’, in: A.N.J. den Hollander e.a. (red.), Drift en Koers. Assen: Van Gorcum & Co, 1961. |
Verdaasdonk, Dorothee, Beroep: filmregisseur. Het verkrijgen van continuïteit in een artistiek beroep. Zeist: Kerckebosch, 1990. |
Weber, Max, Wirtschaft und Gesellschaft. Fünfte, revidierte Auflage. Besorgt von Johannes Winckelmann. Tübingen: J.C.B. Mohr, 1972 (1922). |
Welters, L.A., ‘Kunstpolitiek: ongrijpbaarheid van creativiteit’, in: J.W. de Beus en J.A.A. van Doorn (red.), De interventiestaat. Amsterdam: Boom Meppel, 1984, pp. 151-177. |
Wilde, Edy de, ‘Herinneringen en beschouwingen achteraf’ in: '60-'80 attitudes/concepts/images. Amsterdam: Stedelijk Museum, 1982 pp. 4-11 (catalogus). |
Wilensky, H.L. ‘The Professionalization of Everyone?’ in: American Journal of Sociology, jrg. 70 (1964), nr. 2, pp. 137-58. |
Wilensky, Harold L., The welfare state and equality. Berkeley: University of California Press, 1975. |
Wilterdink, Nico, ‘Cultuurspreiding en milieu’. Bespreking van H. Ganzeboom: Cultuurdeelname in Nederland. In: Boekmancahier, jrg. 2 (1990), nr. 3, pp. 60-63. |
Wolff, Janet, Aesthetics and the sociology of art. Londen: George Allen & Unwin, 1983. |
Wollheim, Richard, Art and its objects. Second edition, with six supplementary essays. Cambridge: Cambridge University Press, 1980. |
Wouters, Cas, ‘Informalization and the civilizing process’ in: Peter R. Gleichmann, Johan Goudsblom en Hermann Korte (red.), Human Figurations. Essays for Norbert Elias. Amsterdam: Stichting Amsterdams Sociologisch Tijdschrift, 1977, pp. 437-453. |
IJdens, Teunis, Kunst in kader. Een geschiedenis van de bbk. Doctoraalscriptie sociologie Katholieke Universiteit Nijmegen, 1983. |
IJdens, Teunis, Schrijvers en fonds. Eindrapport van een onderzoek naar de betekenis van het Fonds voor de Letteren in het algemeen en voor schrijvers en vertalers in het bijzonder. Met medewerking van W. de Nooy. Tilburg: iva, 1988. |
Zwaan, Ton, ‘Politieke bindingen’, in: Nico Wilterdink en Bart van Heerikhuizen (red.), Samenlevingen. Een verkenning van het terrein van de sociologie. Groningen: Wolters-Noordhoff, 1985, pp. 88-117. |
|
|