mers en laetze u inwendig niet raken, hebt niet veel op met het aerdsche, zienelyke en vergankelyke, dat die doch geenzins uwe inwendige stilte en ruste des gemoets en stooren: wacht u voor ongenoegen, voor verdrietigheit.
Zet u na nedrigheit, na lydzaemheit, na verlocheninge van uwe weereltze eer, gemak, profyt &c. allerwegen, op dat u gemoet in zyn stilte blyve, voeg u na een ieders zin allerwegen, tracht veel liefde in u te hebben, altyt vergenoegt en te vreden te zyn in den Heere, en in zyne bestieringe, en in zyne algenoegzaemheit, op dat het gemoet in zyne stilte blyve, en alzoo bequaem om te hooren en om te leeren, het ga dan buiten zoo als het wil.
Door dat uitwendige moeten wy niet afgetrokken worden van die inwendige stilte, ook zig met geen onnutte of onnoodige dingen bemoeijen of moede maken, maer blyven al innerlyk en stil van binnen by ons zelven.
En moeten wy ons zomtyts met uitwendige weereltze dingen moeijen, dan moeten wy echter houden die
innige wacht en bedachtzaemheit des gemoets, in dat werk: en zoo ras als 't mogelyk is al weder zig zetten om na binnen te keeren, en innerlyk te leven, al ingetoogen, en aldaer stil, bezet, en bevoot, naeuw letten op ieder beweginge van het herte, op ieder zucht, trek, verlangen, begeerte, dat die niet buitenspoorig, maer wel gereguleert mogen zyn, men moet zien en weten wat men spreekt, wat men denkt, en wat men doet, en dan altyt zorgen, dat die dingen onze innige stilte, ruste, en vrede niet en beletten, maer vorderen: men moet zig zelve nooit vergeten.